UgensErhverv.dk

Hørning skærper profilen

Gulvproducenten lancerer for første gang i flere år en række markante nyheder - led i en ny strategi for virksomheden.

28-02-2005

Den midtjyske gulvproducent er i offensiven. Salg og markedsføring er styrket, og der er nyt på produktsiden. I mange år har gulvsortimentet været uden større fornyelse, men nu introducerer Hørning PlusPlanken, den – formodentligt - første lakbehandlede planke på det danske marked med det eftertragtede olielook. Plankerne er lakeret med en ultramat lak, og lanceringen er en mindre revolution hos Hørning.

- Det er helt nyt for os at tilbyde et færdigbehandlet produkt. Men vi ser et voksende marked for denne vare. Danskerne vil have gulve med et oliebehandlet udseende, og plankegulvene er i vækst. Vi vil ikke sælge uv-olierede varer, men give forbrugeren den slidstyrke, der er i en rigtig lak, og så gøre den ’spiselig’ ved at give den samme udseende som en oliering.
Vi tror, at mange gerne vil have den mindre vedligeholdelse, som de lakerede gulve giver, fortæller administrerende direktør Ole Gregersen fra Hørning og oplyser, at det især er på de hvidpigmenterede plankegulve, at løsningen er en mærkbar fordel, fordi pigmenteringen hurtigt slides ned på oliegulvet.

Den specielle ’olielook-lak’ findes i dag på markedet for parketgulve, men på plankeversionen går Hørning forrest med sin PlusPlanke. Planken i eg og ask hører til i den eksklusive ende, og det afspejles i kvadratmeterpriserne, der svinger mellem 420-655 kr. ekskl. moms til forbrugeren, mens de ubehandlede planker står i 360-595 kr. i en sammenlignelig kvalitet og med tilsvarende parketversioner på 270-410 kr.

Foruden plankenyheden træder Hørning for første gang ind på markedet for olie- og plejeprodukter til oliegulve. Det sker med en specialudviklet serie, der er bygget op omkring naturlige olier og naturvoks, der giver en fyldig, men alligevel mat overfladestruktur.
Især en styrkende voks i plejeproduktet er usædvanligt, men fordelen er, at man slipper for den fedtede hinde, som mange sæbetyper ellers efterlader på gulvet. Den er selvfølgelig blevet standardplejemidlet til gulvet i Operaen, som Hørning leverede.

Rækken af nyheder fra Hørning afsluttes i form af ny limleverandør. Der er netop lavet eksklusivaftale med den største tyske gulvlimproducent, Stauf Klebstoffwerk.

En ny offensiv strategi
Rækken af nyheder fra Hørning er resultatet af en klar strategi.
- Vi ønsker at tilbyde totalløsninger, hvilket indebærer, at vores sortiment skal gøres mere komplet. Vi gør meget ud af trætilbehør i form af især trappetrin og lister. Vi videreudvikler denne linie og tilbyder produkter, der naturligt passer sammen. Den røde tråd i sortimentet skal altid være en kvalitetsmæssig høj profil, siger Ole Gregersen.

Indlemmelsen af Berg & Berg Lamelgulve i 2004 komplementerede således Hørnings sortiment, og PlusPlankerne er et forsøg på at udnytte aktuelle bevægelser i markedet.

- Vores nye PlusPlanker er udviklet både med tanke på en voksende forbrugerefterspørgsel og for at styrke vores salg på boligmarkedet. Forbrugerne vil gå efter produktfordelene ved det lakerede gulv, mens byggefirmaer vil værdsætte de lavere byggeomkostninger på grund af den hurtigere udførelse. Selv om PlusPlanke-gulvet er lidt dyrere på den rene kvadratmeterpris, er gulvet alligevel billigere i det færdige byggeri end et ubehandlet plankegulv, fordi det ikke behøver den efterfølgende slibning og oliering, forklarer Ole Gregersen om produktudviklingen, der også er en reaktion på et erhvervsbyggeri, der i årevis har været hårdt presset, mens boligbyggeriet udvikler sig.

- Vi vil naturligvis også ind og skabe et mersalg for hver ordre, ikke mindst med lanceringen af olie- og plejeprodukterne, siger Ole Gregersen.

Tilsyneladende afspejler Hørnings offensive strategi sig i resultaterne. Regnskabet for 2004 offentliggøres først primo marts, men det oplyses, at der er fremgang i både omsætning og indtjening for selskabet, der er en del af Vima Lister.
Både listesalget til de træforbrugende industrier og gulvsalget viser fremgang, og den positive udvikling ventes at fortsætte i 2005. Virksomheden beskæftiger i dag 70 medarbejdere og gulvproduktionen er ca. 100.000 kvm., hvoraf 40 procent eksporteres.

- mir

Brochurer

Klimamål skal tilpasses ejendomsbranchens virkelighed

Klimamål skal tilpasses ejendomsbranchens virkelighed

EjendomDanmarks administrerende direktør, Jannick Nytoft, roser det nye klimaudspil fra Dansk Industri, men samtidig peger han på, at der er plads til forbedringer.

3F: Udenlandske virksomheder finder på alle mulige svinkeærinder

3F: Udenlandske virksomheder finder på alle mulige svinkeærinder

For 3F’s byggegruppe er det ikke uvelkomment, at den nye beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, er socialdemokrat.

Utraditionel tømmerhandel blander sig med vækstkæmperne

Utraditionel tømmerhandel blander sig med vækstkæmperne

Østerbro Tømmerhandel Gruppen er netop nomineret til ’EY Entrepreneur Of The Year’, der er en af Danmarks og verdens mest anerkendte vækstskaberkonkurrence

Boligminister vil have mange flere almene boliger

Boligminister vil have mange flere almene boliger

I dag tager boligminister Kaare Dybvad Bek første spadestik til 148 nye almene boliger i København og den slags byggeri vil han have meget mere af så vi får blandede boligområder med plads til alle