UgensErhverv.dk
Ny kampagne for Energiruder

Ny kampagne for Energiruder

Ny kampagne for Energiruder skal sparke varmeforbruget i bund

26-01-2005

En almindelig familie i parcelhus kan hvert år spare store beløb i varme ved at udskifte de gamle ruder med Energiruder. Ny kampagne skal være med til at få den enkelte husejers varmeregning i bund – samtidig med at miljøet hjælpes på vej. Når mange danskere går over til de energibesparende ruder nedsættes CO2-udslippet nemlig, til gavn for miljøet.

Spar 2.000 kr. om året på varmeregningen
I et typisk parcelhus fra 1960’erne med oliefyr, et areal på 120 m2 og store, ubrudte vinduesflader er besparelsen af de større. Her kan man undvære hele 320 l olie årligt, hvis man skifter fra gammeldags termoruder til Energiruder med A-mærkning. Med de nuværende oliepriser er det mere end 2.000 kr. om året. Penge, der bogstavelig talt hældes ud af vinduet, hvis man beholder de gamle ruder. Varmer man med el eller fjernvarme, er der mere end 2.480 kWt at spare om året ved at skifte ruder i parcelhuset.

Besparelsen vil afhænge af mange faktorer, bl.a. størrelsen på ruderne. Har man store gammeldags termoruder, er valget let. Her kan der spares betydelige summer på varmeudgiften.
Energiruder tilfører varme. Der kommer simpelthen mere solvarme ind gennem ruden, end der slipper ud. Det betyder, at det er slut med at sidde i træk fra vinduet eller fryse, når man kommer i nærheden af en kold rude, ligesom indvendig kondens er fortid.

Se efter energimærket
Energiruder er mærket med A, B eller C – ligesom det kendes fra andre energibesparende produkter. Vælger man en energimærket rude, kan man være sikker på, at den lever op til faste standarder fastsat i samarbejde med Energistyrelsen og kontrolleret af Teknologisk Institut.

Et af kampagnens budskaber lyder: ”Stil krav til din håndværker!”. Der er en stor faglig viden samlet hos håndværkerne, og som husejer er det en god ide at få klarlagt alle dele af vinduernes energiforbrug, inden man vælger at skifte dem ud. Håndværkeren kan f.eks. måle op og udregne, præcis hvor meget energi der spares ved at skifte til Energiruder. Desuden kan han vejlede om, hvilke Energiruder, der bedst reducerer støj, og hvordan indeklimaet sikres bedst muligt med frisk luft, for eksempel ved trækvindue eller lignende.

Kampagnen for Energiruder er rettet mod forbrugere og håndværksmestre, og med frontfigurerne Poeten og Lillemor vil husejerne gennem foldere, tv-reklamer, taxareklamer og annoncer igennem oktober og november 2004 blive gjort opmærksomme på mulighederne for at spare på varmeregningen med nye ruder.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Ingen grøn omstilling uden teknik

Ingen grøn omstilling uden teknik

Kemp & Lauritzen har ambitionen om at være det driftssikre støttepunkt i den grønne omstilling og en aktiv del af den danske byggebranche, når det gælder om at være teknisk operatør

Administrative byrder hæmmer vækst og effektivitet

Administrative byrder hæmmer vækst og effektivitet

Ikke mindre end 77 procent af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder svarer i undersøgelse, at de administrative byrder er stigende. Det hæmmer både vækst, effektivitet og konkurrenceevne

Planlagt generationsskifte går helt efter planen

Planlagt generationsskifte går helt efter planen

Entreprenøren HHM fra Hillerød i Nordsjælland skifter administrerende direktør. Efter 20 år i den varme stol overlader Svend Pedersen posten til Peter Carstensen, men bliver i direktionen lidt endnu

Debat: Ikke nok forberedelsestid til ny asbestlov gør lige surt for virksomhederne

Debat: Ikke nok forberedelsestid til ny asbestlov gør lige surt for virksomhederne

Man kan umuligt være modstander af den nye asbestlov, men politikerne har givet de udførende alt for kort tidsramme til at omstille sig, mener administrerende direktører i Swisspearl Danmark og Danske Byggecentre, hhv. Jens Norddal og Palle Thomsen