UgensErhverv.dk

Stadig svindel med PKP-paller

Trods PKP-forbud opstår nye former for svindel - men forbuddet er et skridt på vejen, mener Teknologisk Institut.

21-01-2005

Trods PKP-forbud opstår nye former for svindel - men forbuddet er et skridt på vejen, mener Teknologisk Institut.

Af Lars Solberg

Langt om længe greb myndighederne ind over for de mange håbløse PKP-paller, der ikke lever op til EUR-standarden, med et forbud mod PKP-paller, der er produceret efter 1. maj 2004. Men allerede inden blækket på dekretet var tørt, fandt pallesvindlerne på nye fiduser.

Først stemplede de de nyproducerede PKP-paller med datoer fra før 1. maj. Det fik transportørerne til at erklære, at nu vil de slet ikke have noget med PKP-paller at gøre i det hele taget. Men så udskiftede pallehandlerne bare PKP-mærket med en anerkendt lande-kode.

I Danmark er det Teknologisk Institut (TI), der fører kontrol med, om EUR-paller lever op til standarden. Instituttet har allerede opdaget flere eksempler på den sidstnævnte trend inden for svindel med PKP-paller.

Søren Henriksen, konsulent hos TI, har blandt andet afsløret et læs PKP-paller i Padborg, der var på vej ind i Danmark, hvor PKP-mærket var fjernet fra enden af en af træblokkene med en elhøvl og erstattet med et gangbart ungarsk mærke. Der har også været et læs, hvor det var det tyske pallemærke DB, der var brændt på i stedet for det oprindelige PKP.

- Når det handler om økonomisk kriminalitet, kender kreativiteten ingen grænser. Hvis der er penge i det, er der nok nogen, der skal finde ud af at ændre på pallerne. Så det er ikke overraskende, siger Søren Henriksen.

Livsfarlige paller
Igennem en årrække har Søren Henriksen kørt rundt og kontrolleret pallelæs. Dansk Standard er myndighed på området, men det er Teknologisk Institut, der tjekker, om standardkravene bliver efterlevet.

Når han finder et falsk pallelæs, bliver id-koderne overmalet, og de kan derefter kun bruges som engangspaller. I grelle tilfælde destrueres de.
Han har gennem tiden set mange dårlige EUR-efterligninger, der var bygget af for tyndt og vådt træ, ofte tæret af skimmel. Dårlige paller, der ikke er, hvad de giver sig ud for at være, kan være livsfarlige for de medarbejdere, der håndterer eller stabler paller, da de ikke kan klare den angivne vægt og knækker sammen. Der er sket personskade på den konto.

Samtidig er der tale om økonomisk svindel, da de koster en tredjedel mindre end rigtige paller, hvis standardmærke de platter på. Det er varemærkebedrageri.

På sigt kan svindel af denne art smadre hele EUR-systemet, der ellers sikrer genbrug af paller på kryds og tværs i hele Europa.
Så der skal gøres en indsats for at beskytte EUR-brandet, og Søren Henriksen byder PKP-forbuddet velkommen.

- De fleste PKP-paller har været dårlige i mange år, så det er positivt, at der bliver grebet ind, siger han.

Transportfirmaer bakker op
Søren Henriksen glæder sig over, at transportfirmaerne har besluttet sig for at bakke helt op bag forbuddet og i samlet flok afvise PKP-pallerne. Det sker endda på trods af, at mange af deres kunder brokker sig. Store dele af den danske dagligvarebranche har det meget dårligt med forbuddet, da de er ved at brænde inde med flere hundrede tusinde PKP-paller.

Det er ikke kun de nationale transportorganisationer, der har slået bak, men også den internationale transportorganisation, IRU, er med i boykotten af PKP-pallen.

- De siger fra for alvor denne gang, og det er noget, der kan mærkes. Men hvis man for alvor skal komme alle de ukurante paller til livs, kræver det også en indsats fra virksomhedernes side. Der er mange firmaer, der køber EUR-paller, som ikke lever op til standarden. De skal ændre moral og kun købe godkendte EUR-paller, siger Søren Henriksen.

Alt i alt mener han, at forbuddet er et skridt i den rigtige retning mod et mere clean pallemarked. Og han tvivler ikke på, at EUR-systemet nok skal overleve.

- Der er ikke noget alternativ. EUR-paller er en billig og smart løsning til transport. Den er udbredt i hele EU, og de producerer endda EUR-paller i USA til handel med Europa. Men der vil blive ved med at være brug for os til at kontrollere markedet, for varemærkesvindel vil der desværre fortsat være, siger Søren Henriksen.

Brochurer

  • Phønix Tag Materialer

    Phønix Tag Materialer

    Tagpapinspiration

  • BMI Danmark

    BMI Danmark

    (Icopal & Monier) - Se vores brohurer om tagløsninger

  • Plastmo

    Plastmo

    Din vejledning til tagrender - 15 % større vandkapacitet. Op til 25 års garanti.

  • Sindal Trappen

    Sindal Trappen

    Ægte dansk håndværk

  • InVentilate

    InVentilate

    Bæredygtig ventilation

  • NTI

    NTI

    Vi gør dig bedre!

  • Ajos

    Ajos

    Kraner, hejs, skure, pavilloner, strøm, lys, varme og byggepladsindretning

  • Greditec

    Greditec

    Murflex - ventiler i rustfrit stål

  • Ecophon

    Ecophon

    Akustiske loftsystemer der sikrer god lyd og økonomiske løsninger

  • Thy Trapper

    Thy Trapper

    100 % dansk produceret trapper

Klimamål skal tilpasses ejendomsbranchens virkelighed

Klimamål skal tilpasses ejendomsbranchens virkelighed

EjendomDanmarks administrerende direktør, Jannick Nytoft, roser det nye klimaudspil fra Dansk Industri, men samtidig peger han på, at der er plads til forbedringer.

3F: Udenlandske virksomheder finder på alle mulige svinkeærinder

3F: Udenlandske virksomheder finder på alle mulige svinkeærinder

For 3F’s byggegruppe er det ikke uvelkomment, at den nye beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, er socialdemokrat.

Utraditionel tømmerhandel blander sig med vækstkæmperne

Utraditionel tømmerhandel blander sig med vækstkæmperne

Østerbro Tømmerhandel Gruppen er netop nomineret til ’EY Entrepreneur Of The Year’, der er en af Danmarks og verdens mest anerkendte vækstskaberkonkurrence

Boligminister vil have mange flere almene boliger

Boligminister vil have mange flere almene boliger

I dag tager boligminister Kaare Dybvad Bek første spadestik til 148 nye almene boliger i København og den slags byggeri vil han have meget mere af så vi får blandede boligområder med plads til alle