UgensErhverv.dk

Stadig svindel med PKP-paller

Trods PKP-forbud opstår nye former for svindel - men forbuddet er et skridt på vejen, mener Teknologisk Institut.

21-01-2005

Trods PKP-forbud opstår nye former for svindel - men forbuddet er et skridt på vejen, mener Teknologisk Institut.

Af Lars Solberg

Langt om længe greb myndighederne ind over for de mange håbløse PKP-paller, der ikke lever op til EUR-standarden, med et forbud mod PKP-paller, der er produceret efter 1. maj 2004. Men allerede inden blækket på dekretet var tørt, fandt pallesvindlerne på nye fiduser.

Først stemplede de de nyproducerede PKP-paller med datoer fra før 1. maj. Det fik transportørerne til at erklære, at nu vil de slet ikke have noget med PKP-paller at gøre i det hele taget. Men så udskiftede pallehandlerne bare PKP-mærket med en anerkendt lande-kode.

I Danmark er det Teknologisk Institut (TI), der fører kontrol med, om EUR-paller lever op til standarden. Instituttet har allerede opdaget flere eksempler på den sidstnævnte trend inden for svindel med PKP-paller.

Søren Henriksen, konsulent hos TI, har blandt andet afsløret et læs PKP-paller i Padborg, der var på vej ind i Danmark, hvor PKP-mærket var fjernet fra enden af en af træblokkene med en elhøvl og erstattet med et gangbart ungarsk mærke. Der har også været et læs, hvor det var det tyske pallemærke DB, der var brændt på i stedet for det oprindelige PKP.

- Når det handler om økonomisk kriminalitet, kender kreativiteten ingen grænser. Hvis der er penge i det, er der nok nogen, der skal finde ud af at ændre på pallerne. Så det er ikke overraskende, siger Søren Henriksen.

Livsfarlige paller
Igennem en årrække har Søren Henriksen kørt rundt og kontrolleret pallelæs. Dansk Standard er myndighed på området, men det er Teknologisk Institut, der tjekker, om standardkravene bliver efterlevet.

Når han finder et falsk pallelæs, bliver id-koderne overmalet, og de kan derefter kun bruges som engangspaller. I grelle tilfælde destrueres de.
Han har gennem tiden set mange dårlige EUR-efterligninger, der var bygget af for tyndt og vådt træ, ofte tæret af skimmel. Dårlige paller, der ikke er, hvad de giver sig ud for at være, kan være livsfarlige for de medarbejdere, der håndterer eller stabler paller, da de ikke kan klare den angivne vægt og knækker sammen. Der er sket personskade på den konto.

Samtidig er der tale om økonomisk svindel, da de koster en tredjedel mindre end rigtige paller, hvis standardmærke de platter på. Det er varemærkebedrageri.

På sigt kan svindel af denne art smadre hele EUR-systemet, der ellers sikrer genbrug af paller på kryds og tværs i hele Europa.
Så der skal gøres en indsats for at beskytte EUR-brandet, og Søren Henriksen byder PKP-forbuddet velkommen.

- De fleste PKP-paller har været dårlige i mange år, så det er positivt, at der bliver grebet ind, siger han.

Transportfirmaer bakker op
Søren Henriksen glæder sig over, at transportfirmaerne har besluttet sig for at bakke helt op bag forbuddet og i samlet flok afvise PKP-pallerne. Det sker endda på trods af, at mange af deres kunder brokker sig. Store dele af den danske dagligvarebranche har det meget dårligt med forbuddet, da de er ved at brænde inde med flere hundrede tusinde PKP-paller.

Det er ikke kun de nationale transportorganisationer, der har slået bak, men også den internationale transportorganisation, IRU, er med i boykotten af PKP-pallen.

- De siger fra for alvor denne gang, og det er noget, der kan mærkes. Men hvis man for alvor skal komme alle de ukurante paller til livs, kræver det også en indsats fra virksomhedernes side. Der er mange firmaer, der køber EUR-paller, som ikke lever op til standarden. De skal ændre moral og kun købe godkendte EUR-paller, siger Søren Henriksen.

Alt i alt mener han, at forbuddet er et skridt i den rigtige retning mod et mere clean pallemarked. Og han tvivler ikke på, at EUR-systemet nok skal overleve.

- Der er ikke noget alternativ. EUR-paller er en billig og smart løsning til transport. Den er udbredt i hele EU, og de producerer endda EUR-paller i USA til handel med Europa. Men der vil blive ved med at være brug for os til at kontrollere markedet, for varemærkesvindel vil der desværre fortsat være, siger Søren Henriksen.

Brochurer

Nyt netværk for kvindelige entreprenører

Nyt netværk for kvindelige entreprenører

Produktionschef i LM Byg, Anna Lind Esmarch, og Christine Cecilie Olsen, afdelingschef hos Holbøll har skabt et netværk for kvindelige entreprenører

Transportdirektører til ledelse i MTH

Transportdirektører til ledelse i MTH

MT Højggaard Holding vil på en ekstraordinær generalforsamling have valgt to nye medlemmer ind i bestyrelsen - en CEO fra Københavns Lufthavne og en VP fra DSV

Konkurser i byggeriet (Uge 28/2025 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 28/2025 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Der mangler lærlinge til teknik-virksomhederne

Der mangler lærlinge til teknik-virksomhederne

Knap halvdelen af teknik-virksomhederne vil derfor ansætte flere lærlinge – men der er ikke nok at tage af, lyder det fra TEKNIQ