UgensErhverv.dk

Ingen panik før åbningstid

Overordnet styring af logistikken på Field’s-byggepladsen giver ro før deadline.

13-02-2004

En overordnet styring af logistikken på Field’s-byggepladsen giver mere effektivitet og ro før deadline.


Af journalist Lars Solberg

Om en måned, den 9. marts, åbner butikscenteret Field’s på Amager. 115.000 kvadratmeter i flere etager, der skal rumme 150 forretninger - fra et kæmpe motionscenter med indlagt swimmingpool til et gigantsupermarked på størrelse med grønsværen i Parken.

En måned før afslutningen på et byggeri af disse gigantiske dimensioner vil en byggeplads normalt være totalt kaos. Ind i mellem dyttende lastbiler ville stressede håndværksmestre med vilde øjne stå og forbande, at de ikke kan få deres byggematerialer ind på pladsen

Men der er ingen stressede mestre at se på Field’s i slutningen af januar, da BygTek er på besøg.

De over 1000 håndværkere, der går og bakser med at få butikkerne klar til åbningsdagen, virker rolige og arbejder koncentrerede med at få gipspladerne eller elinstallationerne på plads. Byggepladsen omkring det moderne indkøbsmekka ligner ikke som forventet en slagmarksscene fra ’Dommedag Nu’. Med den lave sol i baggrunden på den koboltblå frosthimmel hersker der en stemning af skabende harmoni over Field’s – alt går efter planen.

Det er der mange forklaringer på.

En af de mere vægtige er, at der til byggeriet på Amager er indsat et ekstra led, som ikke er set på byggepladser før.

Siden november 2003 har firmaet FM Bygningsdrift holdt styr på logistikken på pladsen. Endvidere har virksomheden sørget for de mere basale behov som blandt andet sanitet og renholdelse af pladsen.

Facility management
De to versaler i navnet FM Bygningsdrift står for facility management. Et begreb, der er hentet fra den produktionsorienterede fabriksindustri, og det er netop der, firmaets direktør og grundlægger Ole Stensbjerg har sin inspiration fra.

- I min tid hos B&O, hvor jeg var ejendomschef, kunne jeg se, at de kunne noget, som mange af de byggepladser, jeg har været på, ikke kunne. Tingene hang sammen - der var en rød tråd, hvilket der mangler i byggebranchen. Når en produktion skulle starte op, var der de råvarer, som skulle bruges, og der var tænkt på, hvordan det skulle transporteres videre og endelig distribueres ud. Vejene var ryddet, kan man sige.

- Inden for byggebranchen især i forbindelse med de store projekter er der efter min mening ofte kaos. En tømrer kan vente timer på nogle gipsplader, som måske befinder sig i den anden ende af pladsen. Det var det eneste sted, lastbilen kunne komme af med pallen, da der var et større trafikkaos foran ham. Når håndværkeren endelig finder dem, er halvdelen af pladerne smadret af en lidt for hurtig rendegraver. Og så kan han begynde forfra, fortæller direktøren.

Fra brok til firma
Ole Stensbjerg har i mange år sunget den samme klagesang. Han har i tide og utide brokket sig over forholdene på de danske byggepladser. En dag var der endelig én, som bad ham om at gøre noget ved det. Og det gjorde han. Firmaet tilbød sig som organisator.

Efter et stykke tid blev FM Bygningsdrift hyret til klargøring af butikscenteret Bruun’s Galleri i Århus. Og nu er de på Field’s, hvor de skal koordinere den fysiske aktivitet med hensyn til klargøring af de omkring 150 forretninger, der skal stå klar om en måned.

Det er den enkelte butikslejer, der står for færdiggørelsen.
Det betyder, at der bliver hyret dusinvis af forskellige håndværksfirmaer, som skal ind og ud af byggepladsen. Det giver et rend af håndværkere og masser af lastbiler, der kører forskellige materialer til byggepladsen.
Det er FM Bygningsdrifts opgave at få denne proces til at forløbe så smertefrit som muligt.
- Vi skal optimere logistikken, så håndværkerne får deres materialer så hurtigt som muligt, uden at det giver problemer for andre. Det betyder, at pladsen skal fungere trafikalt. Der skal være rent og ryddeligt, og varerne skal placeres, så de er nemme at komme til, fortæller Ole Stensbjerg.

Ud over ham selv er der kun tre fastansatte i FM Bygningsdrift. De hyrer så folk og firmaer i forbindelse med de enkelte projekter.

Til Field’s-projektet er der ansat fem pladsmænd, som har 20 medarbejdere under sig. Endvidere er der lavet aftaler med firmaer til at varetage en række områder som security, materialeudlejning, affaldshåndtering og skure.

Mange opgaver
FM Bygningsdrift har det overordnede ansvar for følgende opgaver:

- Logistik. Firmaets primære opgave er at sørge for adgangen til pladsen - kørsel til og fra. Og at sikre at firmaerne kan få byggematerialer frem til tiden. FM Bygningsdrift står for meget af den interne transport med truck.
- Affaldshåndtering. For at kunne komme omkring på en byggeplads skal der være ryddet, og der skal ske en daglig rengøring.
- Fortæring. Der skal være adgang til at købe mad og drikke på pladsen.
- Skurfaciliteter. FM Bygningsdrift har hyret et firma til at stå for alle materiale- og mandskabsskure på pladsen.
- Sanitet. Toilet- og vaskefaciliteter skal være tilgængelige.
- Vinterberedskab. I vintersæsonen skal der altid være ryddet og saltet, hvis der er sne eller is.
- Materieludlejning. Firmaet har meget originalt hyret et firma til at tilbyde materieludlejning på byggepladsen.
- Security. Adgang til og fra byggepladsen skal nøje kontrolleres.
- Arbejdsmiljø. FM Bygningsdrift skal sammen med entreprenørvirksomheden NCC tilse, at det overordnede arbejdsmiljø er i orden.

Gør en forskel
Det gør en stor forskel for alle projektets parter, at et firma er hyret til disse centrale ting, mener Ole Stensbjerg.

- Det er jo svært at måle, hvad det samlet set betyder, at vi er her. Man kan jo ikke sammenligne med, hvis vi ikke var her. Men vi løser mange opgaver. Og det daglige liv på byggepladsen går meget lettere. Jeg er ikke i tvivl om, at hvis der ikke var nogen til at varetage vores funktion, ville der dagligt opstå mange problemer, som vil forårsage megen spildtid. Det resulterer i en både længere og dyrere byggeperiode, siger han.

Ole Stensbjerg mener, at hans firma både med Bruuns Galleri og Field’s har bevist, at begrebet facility management er kommet for at blive på danske byggepladser.

- Alle parter har profiteret af vores arbejde. Vi har skabt nogle rammer, hvor de enkelte firmaer kan koncentrere sig om det, de er bedst til, siger han.
Og ifølge Ole Stensbjerg kan facility management bruges mange steder.

- Både store og små byggerier kan drage fordel af metoden. Det behøver ikke kun at være kæmpe projekter som Field’s. Mange mindre byggepladser er også ineffektive. Der er brug for bedre organisering og styring af de forskellige parter, som deltager i et byggeri, siger direktøren.

Ole Stensbjerg forestiller sig blandt andet, at projekter - både private og offentlige - hvor der var mange fagentrepriser, kan blive langt mere effektive med facility management.

Brochurer

Konkurser i byggeriet (Uge 45/2024 -1)

Konkurser i byggeriet (Uge 45/2024 -1)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

158.000 kroner i bøde for at snyde med vejbenyttelsesafgift

158.000 kroner i bøde for at snyde med vejbenyttelsesafgift

Tungvognskontrol på Sønderjyske Motorvej førte til flere store bøder på cirka 400.000 kroner i alt for flere forskellige forseelser

Her dukker fortidens synder op

Her dukker fortidens synder op

Boligselskabet Sct. Jørgen i Viborg har udarbejdet en helhedsplan for renovering og miljøsanering på Ellekonebakkens boligblokke

Oprensningen af Høfde 42 går ind i sin næste fase

Oprensningen af Høfde 42 går ind i sin næste fase

Aktivitet på Høfde 42 skal bane vejen for endelig myndighedsgodkendelse, som lader til at trække ud