Moelven vil være markedsførende og går i offensiven for at få slået virksomhedsbrandet fast
22-11-2004
Moelven vil være markedsførende og går i offensiven for at få slået virksomhedsbrandet fast
Af Jørgen Hansen
En nordisk trægigant, der volumenmæssigt er størst på det europæiske marked for træ og træbaserede materialer, har en målsætning om at være markedsførende i Norge, Sverige og Danmark. Det er tilfældet i dag i Norge og Sverige, men ikke i samme grad i Danmark, og derfor går trækoncernen nu for alvor i offensiven på det danske marked.
Det er Moelven Danmark, der gør et stort fremstød for at få slået virksomhedsbrandet fast i bestræbelserne på at vinde yderligere markedsandele i Danmark, og det sker samtidig nu, fordi Finnforest og Moelven, der blev lagt sammen for godt to år siden, nu er optimalt implementeret i Danmark med en slagkraftig salgs- og markedsorganisation.
- Vi har en yderst fornuftig position på det danske marked, men med det stærke produktprogram suppleret af et effektivt service- og logistiksystem, vi har i dag, har vi gode muligheder for at blive markedsledende. Vi er allerede førstevalget som leverandør adskillige steder, men skal være det i virksomheder i alle byer over hele landet. Det skal slås fast, at vi ikke kun er konkurrencedygtig, men også er en attraktiv partner, hvor det vi siger, gør vi også, for alle grundlæggende ting er i orden.
Det siger adm. direktør Michael Helmershøj, Moelven Danmark, der samtidig vil signalere, at der i høj grad satses på det danske marked, hvor der i dag omsættes for omkring en halv milliard kroner.
- I princippet har vi samme gode muligheder for at opnå en markedsførende position som i Sverige, Norge og Finland, om end vi omsætningsmæssigt naturligvis vil halte bagefter, da der bruges langt flere træbaserede produkter i de øvrige skandinaviske lande. I Danmark er det stort, hvis man har en markedsandel på seks-ti procent på trælast, og konkurrencen er meget hård, men vi står nu endnu stærkere, og derfor er vi godt rustet i konkurrencen.
Bred produktflade
- Særegent for vores virksomhed er, at vi kan levere alt lige fra det billigste billige støbebræt til modulbyggeri, og at vi altså bevæger os på denne brede flade, og at det er muligt at få en levering til en konkurrencedygtig pris ved at ringe til blot ét sted, fortæller Michael Helmershøj.
- Samtidig står en kompetent og fleksibel salgs- og markedsorganisation bag og står klar til at hjælpe med råd og vejledning.
Fusionen
Michael Helmershøj blev øverste leder, da Moelven Danmark for halvandet år siden blev dannet ved, at Finnforest Danmark og Moelven gik sammen på det danske marked, efter at han tidligere havde været direktør for Finnforest Danmark. Den danske fusion skete med baggrund i, at Finnforest i 2002 erhvervede aktiemajoriteten i Moelven. Herved blev dannet en koncern med en omsætning på omkring 14 mia. kr.
- Vi distribuerer og sælger produkter fra Moelven og Finnforest, og de velkendte produkter fra Finnforest indgår altså i Moelven Danmark sammen med produkter fra Moelven Wood,der dækker forædlede træprodukter som f.eks. paneler, gulve, beklædninger samt diverse industriprodukter. Vi er samtidig storleverandør af svensk og norsk trælast, og vi sælger trælast direkte fra Moelven-koncernens 19 savværker. Stort set alle produkter produceres på egne fabrikker i Sverige, Finland og Norge, og det betyder samtidig, at vore kunder er sikret en effektiv styring af hele processen fra ordre til produktion og logistik.
Stærk på projektsiden
Michael Helmershøj siger videre, at det er alle former for konstruktionstræ og industritræ, der leveres, og at det i princippet både er industri og distribution, der er kunder.
- Moelven Byggmodul er meget aktiv inden for modulbyggeri og er eksempelvis leverandør til et stort Skanska-projekt i Hillerød, men alle andre materialer går via distribution, altså tømmerhandlere. Grundlæggende gælder, at vore kunder i industrien og byggebranchen skal have en optimal og nem adgang til vort brede sortiment i træ og træbaserede produkter. Samtidig er vi meget aktive på hele projektsiden, da vi i dag ikke udelukkende er leverandør af produkter, men også hele projekter, og derfor fokuserer vi meget på arkitekter, rådgivende ingeniører m.v.
zb>Tre navne på fire år
Moelven-direktøren er på det rene med, at det kan være sin sag at få slået virksomhedsbrandet fast i alle danske virksomheders bevidsthed.
- Det er i sig selv lidt af en udfordring, da det ville have været nemmere at brande f.eks. gulve. Det er kun, når det gælder en række Finnforest-produkter og cedertræ, vi for alvor er kendte. Udfordringen bliver ikke mindre af, at vi har skiftet navn tre gange indenfor de seneste fire år. Fra 1924-2000 hed vi her i Glostrup Kristian Stærk, så i tre år Finnforest og nu Moelven.
Adskillige virksomheder, der omsætter for langt mindre, end vi gør, er mere kendte på det danske marked, men med en målrettet indsats er jeg overbevist om, at vi nok skal få slået fast, at vi er et af de bedste alternativer, og at vi ikke er et fordyrende mellemled. Det handler i dag om værditilvækst og at gøre det på en kosteffektiv måde, fastslår Michael Helmershøj, som efter mange år i dansk byggeri funderer lidt over den kolossale udvikling, der er sket på hele træområdet.
Nordisk aktør
- Tidligere var der jo importører, grossister m.v., men der er blevet ´luget´ voldsomt ud i de mange mellemled, ligesom hele distributionssiden er ændret, idet forretningerne væsentligst er samlet i store kæder. Senest er Danske Trælasts forretninger jo gået sammen i Stark.
- I øvrigt er det jo sådan, at store kan lide at lege med store. Vi er ikke en dansk, men nordisk aktør, der handler på nordisk plan og indgår nordiske aftaler. Ganske som Danske Trælast er en nordisk aktør, siger Michael Helmershøj, der har stor brancheerfaring, da han var i Rockwool og Anco Wood(nu UPM-Kymmene Wood), før han kom til Kristian Stærk.
Læs september 2023 udgaven her
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Læs november 2023 udgaven her
Markedsledende i afvandingsteknik
Magnus Heunicke erkender, at det kan betale sig at spekulere i svindel med kontrol og deponering af byggeaffald
Sagen er så alvorlig, at Byggefagenes Samvirke har politianmeldt såvel bygherre som bygherrerådgiver og samtlige entreprenører ved ombygningen af den tidligere tobaksfabrik i Aalborg
Politikerne TALER meget om vedvarende energi, men det bliver ofte ved talestrømmen, fordi projekter drukner i bureaukrati
Den danske entreprenørvirksomhed Hofmann A/S skiller sig ud ved at have den klart bedste overskudsgrad i den norske Veidekke-koncern