En tættere bymidte i Roskilde sparer CO2 og forbedrer økonomien i den kollektive transport
08-09-2009
607 tons CO2. Det svarer til 300 personers årlige CO2-udledning fra transport. Så meget kan Roskilde spare ved at kombinere tættere byggeri i bymidten med ændrede trakfikruter og øget frekvens i busdrift. Samtidig forbedrer det driftsøkonomien i den kollektive transport.
Beregningerne indgår i en ny metodesamling fra Plan09, som giver konkrete og håndterbare bud på, hvordan kommunerne via planlægning kan reducere CO2-udledningen fra transport.
Roskilde Kommune har i samarbejde med Plan09 i undersøgt, hvordan en tættere by kan tænkes sammen med planlægning af kollektiv transport. Analyser peger på, at der i udvalgte områder i Roskilde midtby er mulighed for at bygge 10.000 flere arbejdspladser og 3.300 boliger. Beregninger viser, at en kombination af fortætning, ruteændringer og en øget frekvens i busdrift vil kunne spare miljøet for udledning af 607 tons CO2 om året.
Fortætning tænkt sammen med kollektiv trafik er blot ét af i alt fire lettilgængelige redskaber, som kommunerne kan bruge i deres planlægning for at nedbringe udledningen af CO2 fra trafik.
”fortsættes…”
Metodesamlingen sætter desuden fokus på:
Et bæredygtigt bymønster:
Mange lever i dag et såkaldt regionalt liv, hvor de ”pendler” mellem hjem, skole, arbejde, fritidsaktiviteter og indkøb – og ofte over større afstande. Planlægger man byen, så flere funktioner ligger inden for relativ korte afstande, minimerer man også behovet for transport og dermed CO2-udledningen. Undersøgelser fra oplandsbyer i Aalborg Kommune viser, at CO2-udledningen er tre gange så stor i en oplandsby, der har mistet en stor del af sin dagligvarehandel, sammenlignet med en selvforsynede by.
ABC-princippet
A-, B- og C-zoner i byområder giver overblik over, hvordan virksomheder kan placeres bedst muligt i forhold til deres transportbehov. Fx at kontorerhverv, der genererer transport, placeres i bymidten - eller tæt på kollektive trafikknudepunkter uden for bymidten. Undersøgelser af kontormedarbejderes transportadfærd viser også, at der kan spares 40 procent CO2, hvis virksomheden ligger i centrum, frem for uden for byen. Princippet har blandt andet været afprøvet i Guldborgsund Kommune.
Trafik- og mobilitetsplan
Foruden reduceret CO2-udledning er mindre støj samt bedre luft og sundhed nogle af gevinsterne, hvis flere vælger cyklen frem for bilen, når de skal rundt i byen. En trafik- og mobilitetsplan kan skabe konkrete incitamenter til det. Vil man have færre biler i byen, handler det fx om at dæmpe hastigheden, ensrette gader, reducere antallet af P-pladser og indføre gennemkørselsforbud. Bedre parkeringsforhold for cykler og ruter forbeholdt cyklister er omvendt noget, som kan gøre det mere attraktivt at cykle frem for at køre i bil.
tøtte
Se mere her…
Avanceret byggeteknologi og support
Lad os gøre det sammen
Sikre udgravninger med gravekasser
Leasing af varebiler. Altid fri km.
Magasinet udgives i sam-arbejde med VinduesIndustrien
Få en robust og loyal samarbejdspartner
Tysk kvalitets siden 1860!
Alt i tagpap og membraner til tage og bygninger
Nedbrydning miljøsanering diamantskæring/boring
Individuelle trætrapper siden 1972. Smukt og funktionelt dansk design.
Det var dansk kulturarv, der blev flammernes bytte, da den legendariske Børsbygning brændte. Genopbygningen er i fuld gang, og nu skal udsmykningen af bygningen gentænkes
Jeg efterlyser politikere, der tør gå forrest. Der tør sige: “Vi vil have byggeri, der ikke bare overholder loven, men viser vejen frem”, siger Nordic Wood Industries' koncerndirektør, Holger C. Hansen
STARK Group opnåede i regnskabsåret 24/25 en omsætning på nær 58 mia. kroner - men måtte indkassere et nettounderskud på hele 2,1 milliarder kroner
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen vil have undersøgt, om der er brug for at stramme Bygningsreglementets omkring tilgængelighed for redningsmandskab