UgensErhverv.dk
Ulovlige trailere gør landevejene usikreDer findes mange sikre og profesionelle opbygnings

Ulovlige trailere gør landevejene usikre

Hjemmelavede trailer-opbygninger er ulovlige og farlige.

15-06-2009





Traileren er efterhånden blevet hvermandseje for de danske husejere. Det er en nem og praktisk måde at få transporteret møbler, byggemateriale, haveaffald m.m. på. Der er god plads, og man undgår beskidte ting i bilen samt minimerer risikoen for skrammer på bilen.

Ved større hus og haveprojekter er der brug for ekstra plads på traileren. Her vælger flere at konstruere hjemmelavede traileropbygninger. Desværre er sikkerheden på disse hjemmelavede løsninger meget lav, og det ses desværre ofte, at gods eller traileropbygning ender på vejen med katastrofale konsekvenser til følge.

Hos Danmarks største trailerproducent gennem 57 år, Brenderup, har man i udviklingsafdeling stor fokus på sikkerheden.

- Når vi udvikler nye produkter bliver de grundigt testet på en specialkonstrueret testbane for at sikre, at sikkerheden er i top, siger udviklingschef Henrik Egelund.


”fortsættes…”





Brenderup har specialiseret sig i at udvikle udstyr, som sikrer den bedst mulige udnyttelse af traileren. Løsninger som ekstrasider, netsider eller sideforhøjningssæt, som alle fordobler trailerens volumen, er bare en lille del af det brede udstyrssortiment.

Og det kommer bag på mange, at man faktisk kan få en original Brenderup løsning for en meget overkommelig pris. Ofte vil det slet ikke kunne betale sig at konstruere udstyret selv, og med originalt Brenderup ekstraudstyr minimerer man risikoen for uheld på landevejen.

I forbindelse med forårsklargøringen er det populært at hente muldjord på den lokale genbrugsstation. Der kan være rigtig meget muldjord på en trailer. For at undgå at køre flere gange, fylder mange traileren godt op. Det er imidlertid de færreste der er klar over, hvor meget et læs jord egentlig vejer.

Muldjord er lettere end jord og vejer i omegnen af 1,3 ton pr. m3. En almindelig fritidstrailer kan rumme ca. 1,3 m3. En fritidstrailer læsset med muldjord har dermed en last på ca. 1,7 ton (eller det dobbelte hvis traileren er forsynet med ekstrasider).

De fleste fritidstrailere må læsse fra 350 kg, hvilket betyder, at man snildt kører rundt med 1,3 tons overvægt.

- Det er traileren slet ikke konstrueret til, og desuden forlænges bremselængden betydeligt, siger produktchef ved Brenderup, Kristian Kyed.
- Loven er meget stram, når det omhandler overlæs på trailere, og det er der en grund til. Bryder traileren sammen mens du kører, kan det være utroligt farligt for andre bilister, og bliver du stoppet af politiet bliver det en dyr fornøjelse, der i ekstreme tilfælde koster kørekortet, pointerer produktchef Kristian Kyed.

tøtte

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

STARK Group taber over 2 mia. kr.

STARK Group taber over 2 mia. kr.

STARK Group opnåede i regnskabsåret 24/25 en omsætning på nær 58 mia. kroner - men måtte indkassere et nettounderskud på hele 2,1 milliarder kroner

EU tiltvinger sig magt over det danske arbejdsmarked

EU tiltvinger sig magt over det danske arbejdsmarked

Det kom som en overraskelse, at EU-Domstolen vendte tommelen nedad for det danske annullationssøgsmål om Mindstelønsdirektivet

Kan bio-olie fra papirproduktion blive til asfalt?

Kan bio-olie fra papirproduktion blive til asfalt?

På Ejby Asfaltfabrik i Glostrup tester NCC et restprodukt fra papirproduktion – Tall Oil Pitch (TOP) – som supplement til den traditionelle bitumen.

Kemp & Lauritzen skruer op for talentjagten

Kemp & Lauritzen skruer op for talentjagten

Kemp & Lauritzen lancerer en ny funktion - en Fagtalent Ansvarlig, der skal fokusere på at rekruttere fremtidens faglærte