UgensErhverv.dk

Sværere at sælge virksomhed

Det betaler sig at ofre tid på at gøre virksomheden salgsklar

12-06-2009

Generationsskifte skal forberedes i god tid. For det betaler sig at forberede sig godt på generationsskifte og/eller salg af virksomheden.

Ikke mindst i svære tider er det vigtigt at se på virksomhedens udviklingsmuligheder, og hvad enten man sælger til et familiemedlem, en medarbejder eller en ekstern køber, skal der arbejdes målrettet på at gøre små og mellemstore virksomheder attraktive og salgsklare. Ellers risikerer ejeren at få en meget lavere pris end nødvendigt for sin virksomhed ved ejerskiftet.

Det er erfaringen fra generationsskifte-initiativet Projekt Overskud, som Håndværksrådet har gennemført i samarbejde med AMU Nordjylland.

- Vi blev overraskede over, hvor mange ting vi skulle tænke over, da vi skulle i gang med at forberede ejerskiftet.

Sådan lyder meldingen fra Ivan Mortensen fra Thy El-teknik. Han har deltaget i generationsskifteprojektet og fremlagde sine erfaringer på en konference om generationsskifte, der blev afholdt i Ålborg forleden.

”fortsættes…”






Gennem Projekt Overskud har Thy El-teknik lavet en forretningsplan og arbejdet med virksomhedens organisering. Virksomheden har desuden lavet uddannelsesplaner for alle medarbejdere, og mange er sendt på kurser - herunder ledertræningskurser.

- Projekt Overskud har vist at kompetenceudvikling er et vigtigt element i forberedelsen af et succesfuldt ejerskifte, og deltagerne har især brugt lederuddannelsen til at udvikle virksomheden, siger AMU Nordjyllands direktør, Lars Bo Breddam.

AMU Nordjylland er sammen med Håndværksrådet partner i projektet og tilbyder ydelser inden for ledelse og coaching til virksomhederne. Målet er at klæde virksomhederne på til deres kommende ejerskifte.

I Projekt Overskud har virksomhederne ifølge egne udsagn især rykket på områderne forretningsudvikling, salg og marketing samt administration.

Afdelingschef Anne Holm Sjøberg fra Håndværksrådet understreger, at hvis et generationsskifte skal gennemføres med succes, skal der arbejdes målrettet på at udvikle virksomheden og gøre den attraktiv for salg.

- Det er vigtigt - ikke mindst i krisetider som disse - at virksomhederne er opmærksomme på ejernes og medarbejdernes kompetenceudvikling og har øje for de ikke-realiserede udviklingsmuligheder for virksomheden", siger Anne Holm Sjøberg.


tøtte



Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Kunsten er en del af Børsens identitet

Kunsten er en del af Børsens identitet

Det var dansk kulturarv, der blev flammernes bytte, da den legendariske Børsbygning brændte. Genopbygningen er i fuld gang, og nu skal udsmykningen af bygningen gentænkes

Trædirektør: Løs boligkrisen – uden at forværre klimakrisen

Trædirektør: Løs boligkrisen – uden at forværre klimakrisen

Jeg efterlyser politikere, der tør gå forrest. Der tør sige: “Vi vil have byggeri, der ikke bare overholder loven, men viser vejen frem”, siger Nordic Wood Industries' koncerndirektør, Holger C. Hansen

STARK Group taber over 2 mia. kr.

STARK Group taber over 2 mia. kr.

STARK Group opnåede i regnskabsåret 24/25 en omsætning på nær 58 mia. kroner - men måtte indkassere et nettounderskud på hele 2,1 milliarder kroner

Beboere i etageejendomme skal kunne evakueres sikkert og hurtigt

Beboere i etageejendomme skal kunne evakueres sikkert og hurtigt

Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen vil have undersøgt, om der er brug for at stramme Bygningsreglementets omkring tilgængelighed for redningsmandskab