UgensErhverv.dk
Betonprisen til Zoo og PihlElefanterne stortrives i det ny elefantanlæg

Betonprisen til Zoo og Pihl

Zoo´s nye elefantanlæg udløser Betonprisen til Zoo´s direktør og til direktøren for E. Pihl & Søn

17-02-2009

Vinderne af Betonprisen 2009 bliver adm. direktør Lars Lunding Andersen fra Zoo København og adm. direktør Søren Langvad fra E. Pihl & Søn A.S. De får prisen som anerkendelse af Zoo’s nye elefantanlæg, der viser beton anvendt på ypperste vis.

Betonprisen uddeles den 5. marts 2009 af Dansk Betonforening, som er et fagteknisk selskab under Ingeniørforeningen i Danmark, IDA. Dansk Betonforening med 1.400 medlemmer har som formål at øge og sprede kendskabet til betons egenskaber, fremstilling og anvendelse.

- Vi oplever en stadigt stigende bevidsthed om kvaliteterne ved at anvende beton som fleksibelt og naturligt materiale. Her er Elefantanlægget et foreløbigt højdepunkt, hvor betonen står godt til den natur, som Zoo formidler, fortæller Dansk Betonforenings formand, civilingeniør Erik Stoklund Larsen, om valget af elefantanlægget som vinder.

- Desuden viser anlægget i særlig grad, hvordan entreprenørens omhyggelighed og kvalitetsbevidsthed medvirker til at tilføre særlige værdier til byggeri i beton. Derfor har vi valgt at give prisen til såvel bygherren Zoo som entreprenøren E. Pihl & Søn repræsenteret ved de respektive administrerende direktører," forklarer Erik Stoklund Larsen.

”fortsætter…”Prisoverrækkelsen finder sted på den store Bæredygtig Beton konference i DR Koncerthuset.

Konferencen er arrangeret af Dansk Beton i samarbejde med blandt andre Dansk Betonforening. Betonprisen på 50.000 kroner uddeles af Dansk Betonforening hvert andet år til en eller flere personer, der har ydet et væsentligt bidrag til blandt andet udvikling af betons æstetiske muligheder og opførelse af markante byggerier, hvori beton har en fremtrædende rolle.

Elefanthuset er tegnet af det engelske arkitektfirma Foster + Partners. Selve huset er på ca. 3.000 kvm. og det tilhørende udeanlæg på cirka 10.000 kvm. Huset er delvist nedgravet, så elefanthuset set udefra primært fremstår som to selvbærende glaskupler, der sikrer dagslys til flokstalden og hanelefantstalden.

- Beton er med sin formbarhed, styrke og holdbarhed et materiale, man ikke kommer udenom i Zoo. Vi er en seriøs formidlingsinstitution for naturbevarelse og undervisning. Derfor skal vores byggerier også være seriøse, siger Zoo´ adm. direktør Lars Lunding Andersen, der tager afstand fra kunstige klipper, afrikanske hytter af plast og anden tivolisering af Zoo.

Anlægget omfatter både beton støbt på stedet og betonelementer – begge dele med en særlig rødbrun farve, der er inspireret af indisk flodmudder. Den pladsstøbte beton er støbt med bræddebeklædt specialforskalling for at opnå en synlig og markant bræddestruktur.

Ud over hensynene til dyrenes ve og vel samt det æstetiske udtryk har Zoo i forlængelse af sin miljøpolitik stillet krav om et miljøvenligt byggeri. Ikke alene optager Elefantanlæggets beton en masse CO2, væggene akkumulerer også solenergien fra det store lysindfald og afgiver den igen i køligere perioder. Derved opnås en stabil temperatur over døgnet, samtidig med at der spares energi til opvarmning.

tøtte

Brochurer

Mørtelfuger: flere årsager til smuldring

Mørtelfuger: flere årsager til smuldring

Mange fagfolk har reageret på omtalen af smuldrende mørtelfuger - flere bud på, hvad der kan gøres for at rette op på problemet

Altiflex får ny CEO

Altiflex får ny CEO

Altiflex har pr. 4. juni 2025 ansat Bjørn Baunbæk som ny administrerende direktør.

Konkurser i byggeriet (Uge 24/2026 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 24/2026 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken