Det overdådige tag-selv-bord, som bankernes udlåns-villighed og husejernes friværdier rettede an, er afløst af et lidt mere beskedent bord med slankeretter
31-12-2008
Krisen kradser og truer med at knuse mange virksomheder. Den globale finanskrise har forstærket den ventede aktivitetsnedgang i bygge- og anlægssektoren mere end selv de skarpeste prognosemagere kunne have forudset. Og krisen har ramt alle virksomheder. Store som små.
Ved tærsklen til det nye år ser det ud til, at bankerne har fået så meget styr på situationen, at likviditetskrisen er overstået. Men bankerne er helt forståeligt blevet meget forsigtige og har skærpet opmærksomheden omkring kreditgivningen. Det er altså blevet lidt vanskeligere for bygge- og anlægsbranchens virksomheder at få finansiering – hvad enten det drejer sig om en kassekredit eller en aktivitetsudvidelse. Men til forskel for blot et års tid siden, hvor bankerne nærmest stod i kø for at låne penge ud, så konkurrerer bankerne i dag om at være bedst til at kreditvurdere og tjene penge på deres kernekompetence; at låne penge ud.
Bankerne er derfor klar til at investere penge i sunde, veldrevne virksomheder. Og dem er der stadig mange af i bygge- og anlægsbranchen.
”fortsættes…”Nøjagtig som bankerne har måttet tilpasse sig markedet – fra konkurrence om at låne flest penge ud til i dag at være gode til at kredit-vurdere – så er byggeriets virksomheder i dag i fuld gang med at tilpasse sig et marked, hvor opgaverne ikke hænger på træerne som tidligere og hvor avancerne er mindre end på det overophedede marked for et års tid siden.
Det overdådige tag-selv-bord, som massive offentlige investeringer, bankernes udlåns-villighed og husejernes friværdier rettede an for byggeriets virksomheder, er afløst af et lidt mere beskedent bord med slankeretter.
Men der er ingen grund til at gå sukkerkold. Samfundet og samfundets borgere har stadig brug for de produkter og tjenesteydelser som bygge- og anlægsbranchens aktører kan levere. Men konkurrencen om opgaverne bliver hårdere og mere intens end i de senere år. Og konkurrence og kamp om opgaverne er en væsentlig del af det at drive virksomhed. Især i bygge- og anlægssektoren.
Og skal man have en chance for at vinde konkurrencen om kunderne, så gælder det om at have de rigtige folk, de rigtige produkter og tjenesteydelser og de rigtige samarbejdspartnere.
Virksomhedernes overlevelse drejer sig således ikke udelukkende om hvorvidt politikerne vælger at sende den ene eller den anden pakke i omløb, rive hul i anlægslofter eller sætte topskatten ned.
Det handler også om virksomhedernes evner til at konkurrere på kernekompetencer, entrepreneurship og godt købmandskab.
Godt nytår.
Markedsledende i afvandingsteknik
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Læs september 2023 udgaven her
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Læs november 2023 udgaven her
Magnus Heunicke erkender, at det kan betale sig at spekulere i svindel med kontrol og deponering af byggeaffald
Sagen er så alvorlig, at Byggefagenes Samvirke har politianmeldt såvel bygherre som bygherrerådgiver og samtlige entreprenører ved ombygningen af den tidligere tobaksfabrik i Aalborg
Politikerne TALER meget om vedvarende energi, men det bliver ofte ved talestrømmen, fordi projekter drukner i bureaukrati
Den danske entreprenørvirksomhed Hofmann A/S skiller sig ud ved at have den klart bedste overskudsgrad i den norske Veidekke-koncern