Regionerne har vedtaget at følge fem hovedprincipper for økonomisk styring af større anlægsprojekter
15-12-2008
En robust byggeorganisation, en styringsmanual, uafhængig kontrol, grundig politisk tilsyn, systematisk og klar risikostyring.
Det er indholdet i de fem fælles hovedprincipper for økonomisk styring af større anlægsprojekter, som regionerne har vedtaget. Det sker, fordi regionerne skal i gang med en række større sygehusbyggerier som led i de nye sygehusplaner.
Det er revisorfirmaet KPMG som har udarbejdet en rapport med anbefalinger til, hvordan økonomistyringen bør håndteres. KPMG har bl.a. erfaringer med undersøgelser af byggeriet af DR-byggeriet i Ørestaden.
Regionerne har med udgangspunkt i anbefalingerne fra KPMG-rapporten vedtaget at følge de fem hovedprincipper. Principperne fokuserer især på at sikre, at der er en betryggende økonomistyring af projekterne, og at den politiske ledelse har løbende og tilstrækkelig indsigt i projekternes udvikling og økonomi.
”fortsættes…”
De fem hovedprincipper er:
1. Strategiske beslutninger og tilsyn med byggeriet
Den politiske ledelse (regionsrådet eller forretningsudvalget i det omfang, der delegeres hertil) fastlægger de strategiske beslutninger for det enkelte byggeri, herunder økonomi, visioner, strategiske målsætninger og succeskriterier. Den politiske ledelse følger løbende udviklingen i byggeriet og sikrer gennem styringsmanualer, at der følges systematisk op i forhold til byggeriets økonomi og fremdrift.
2. Udarbejdelse af styringsmanual
Der udarbejdes en styringsmanual for hvert større anlægsprojekt, som beskriver, hvordan de centrale dele af byggeprocessen tilrettelægges og styres, herunder den løbende økonomiopfølgning og -rapportering. Styringsmanualen udmønter overvågningsansvaret for den politiske ledelse, og der fastlægges pejlemærker for, hvordan og på hvilke tidspunkter der rapporteres til den politiske ledelse. Styringsmanualen godkendes i regionsrådet.
3. Robust og beslutningsdygtig byggeorganisation
Der etableres en robust og beslutningsdygtig byggeorganisation, som i alle byggeprojektets faser kan matche de eksterne samarbejdspartnere, f.eks. i forbindelse med kontraktindgåelsen og den løbende opfølgning på byggeriet. Organisationen kan etableres både decentralt som selvstændig byggeenhed og som et led i den eksisterende byggeforvaltning. Dele af den kan også varetages af eksterne leverandører.
4. Systematisk og klar risikostyring
Forud for hvert større byggeprojekt formuleres en klar risikopolitik, hvis indhold bygger på politisk vedtagne målsætninger og politikker, herunder hvordan centrale styringsparametre som tid, kvalitet og økonomi prioriteres. Risikopolitikken indgår som en central del af styringsmanualen, og der er en tæt sammenhæng mellem risikovurderingen og de opfølgningsprocedurer, som besluttes.
5. Uafhængig controlling
Der etableres en uafhængig controlling af hvert større byggeprojekt. Opgaven udføres uafhængigt af byggeorganisationen og kan placeres enten i en anden forvaltningsenhed eller hos en ekstern virksomhed.
tøtte
Markedsledende i afvandingsteknik
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Læs november 2023 udgaven her
Læs september 2023 udgaven her
Fremover skal der meget mere til for at opnå en DGNB-certificering – også mere end de nye CO2-krav i bygningsreglementet. Antallet af kriterier, som en bygning måles på i DGNB, reduceres fra 36 til 14
BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger
Arbejdsgiverne svigter totalt løfter om lærepladser. 3F foreslår højere bøder til arbejdsgivere, der ikke opretter lærepladser. Pengene skal udbetales til arbejdsgivere, der opretter flere lærepladser, end de som minimum skal
Nrep og JCN Bolig går sammen om et Nordic Living-udviklingsprojekt i August Schade-kvarteret. Projektet består af 332 ungdomsboliger, som skal opføres langs Amagerfælledvej tæt på centrum i København