UgensErhverv.dk

Store lastvognskraner bygger med

De store lastvognskraner er blevet en integreret del af byggeprocessen.

03-09-2004

Bygge-Danmark elsker de store lastvognskraner. Så meget, at de små mobilkraner stille og roligt er forsvundet ud af gadebilledet. Det er sket i takt med, at lastvognskranerne for hvert år har spist sig større og større, så de i dag kan håndtere de samme opgaver, som tidligere krævede en lille mobilkran. Dertil kommer, at lastvognskranerne er nemmere og mere fleksible at arbejde med. De kan medbringe mange typer emner på vognen, og de fylder kun lidt i gadebilledet, når der skal hejses ’varer’ op til mureren og tømreren på sjette sal.
Samtidigt er de hurtige og præcise, og en del vognmænd har derfor kunnet specialisere sig i at arbejde for byggeriet, hvor de er blevet en del af teamet, når der skal bygges.

Chaufføren bygger træhuse
- Chaufføren på den Odin-kran er med til at bygge elementhuse i træ, siger Svend Dyring fra Brdr. Dyring i Roskilde og nikker over mod den vogn på pladsen, som ’John’ er chauffør på.
- Når han kommer med elementerne om morgenen, er fundamentet helt nøgent, og når han kører hjem om aftenen, er der bygget et hus. Han placerer elementerne og bygger huset op med kranen, så samler håndværkerne dem, og de kan senere gå i gang med at eftermontere huset, fortæller Svend Dyring.
Chaufføren og hans kranvogn er således blevet en vigtig del af byggeprocessen, så der stilles ekstra krav til mand og materiel.
- Til sådan en opgave kræver det, at kranen er stærk og hurtig, og at kranføreren er dygtig. Ofte vælger firmaerne derfor de samme folk og maskiner til at udføre opgaverne, fordi de kender dem og er trygge ved dem, når de skal arbejde sammen, siger Svend Dyring, der har 28 vogne i ’stalden’, og de 25 af dem har en kran monteret.
- Kranerne bliver større og større og mere computerstyrede. Vores største kran er nu på 130 tonsmeter, og det er kun den faste chauffør, der kan arbejde med den, fordi den er så kompliceret at operere, siger Svend Dyring.
- Er den faste mand syg, kan det bedre betale sig at lade vognen stå stille, fordi der er for stor risiko for, at afløseren kommer til at ødelægge noget, siger Svend Dyring.

Det tager et par dage at ’opgradere’ en mand til en avanceret kran, men det tager adskillige uger, før han kan betjene kranen rutineret.

Just in time
Men det er ikke kun i selve byggeprocessen, at kranfirmaerne deltager. I dag bygges mange byggerier efter princippet om just-in-time. Materialerne skal helst være på pladsen, lige når der er brug for dem - hverken før eller efter. Her er nogle af kranfirmaerne blevet en vigtig del af logistikken.
- Vi har ofte større partier af kundernes varer liggende, så vi kan levere dem, når der er behov for det, siger Svend Dyring.
- Typisk er der ikke plads til hele forsendelsen af materialerne på byggepladsen, så vi leverer ofte blot et par paller f.eks. tagplader ad gangen. Resten bliver stående på vort lager, og vi bringer det ud, når der er brug for materialerne. Det er lidt dyrere end, hvis vi afleverer det hele på en gang, men når pladsen er knap på stedet, er det det eneste alternativ. Firmaet behøver så ikke bekymre sig om forsinkelser på leverancerne, siger Svend Dyring.

Foruden kravet om hurtige leverancer er der også andre udviklinger inden for byggeriet, der hele tiden skubber grænserne. Nye byggemetoder udnytter kranernes større fleksibilitet, men kranerne kan en gang imellem være med til at redde en logistikbrøler eller to.
- Det sker jo, at man har overset et eller andet under planlægningen, hvor vi kan løfte materialer eller elementer op, som man havde glemt at tage med i beregningen, siger Svend Dyring.

Vælg den rigtige vogn
Udviklingen af kranerne står aldrig stille, og det gør kundernes behov heller ikke. Når kranvognen indgår i byggeriet, flytter kranopgaverne sig i takt med, at der udvikles nye måder at bygge på.
For at kunne udnytte kranernes potentiale fuldt ud kræver det en vis viden om deres muligheder og begrænsninger. Den viden har nogle, men mange har ikke. Det kan især aflæses på de bestillinger, vognmændene får ind.
- De fleste bestiller en lille kranvogn, men det sker tit, at den er for lille til opgaven. Folk vil hellere spare pengene til den store, men besparelsen forsvinder hurtigt, hvis vi skal have halvanden time ekstra for at få en større kran frem til opgaven, fordi den bestilte kran ikke var stor nok, siger Svend Dyring.
Den store kran koster lige over 900 kr. i timen, og det er 3-400 kr. mere end de mindre kraner.
- Folk måler tit forkert på det, de skal have udført. Afstanden der skal flyttes over, eller den vægt der skal løftes. En typisk fejl er, at man glemmer at regne fortov og afstanden til midten af kranvognen med i afstanden. Når vi så kommer derud, må vi så opgive at løse opgaven og sende en større kran ud, siger Svend Dyring.
- Udstyret på kranen har også stor betydning for, hvor hurtigt vi kan løse en opgave. Man skal f.eks. vide, at en vogn med spil i kranen arbejder meget hurtigere end, hvis det er en kran, hvor udskyderne skal ud, hver gang en last skal løfted eller flyttes. Det er afgørende for arbejdstempoet, hvis man skal sænke og hejse mange emner, siger Svend Dyring.

Moralen er, at der er både tid og penge at spare for den enkle entreprenør eller håndværksmester, der selv ved noget om kraner eller har et godt samarbejde med en vognmand, der kan udvælge den rette vogn til opgaven.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Konkurser i byggeriet (Uge 16/2024 - 2)

Konkurser i byggeriet (Uge 16/2024 - 2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Økonomisk usikkerhed kommer i vejen for energirenoveringer

Økonomisk usikkerhed kommer i vejen for energirenoveringer

Kun 13 procent af danskere forventer at investere i energioptimering af deres bolig i år. Det viser en undersøgelse fra Exometric, der peger på økonomien som den største barriere

- Børsen bør genopbygges bæredygtigt

- Børsen bør genopbygges bæredygtigt

Når Børsen skal genopbygges, bør bæredygtighed være et af de bærende principper. Sådan lyder det fra Konstruktørforeningens formandskab, som opfordrer politikerne til at fjerne de benspænd, der ligger i de nuværende dokumentationskrav

Flot hæder til Carl Ras

Flot hæder til Carl Ras

Engrosvirksomheden Carl Ras har vundet Great Place To Work's konkurrence om Danmarks bedste arbejdspladser i kategorien for mellemstore virksomheder