UgensErhverv.dk

Derfor kræver digital marketing en holistisk tilgang

ANNONCE: Som virksomhedsejer er der altid noget, du skal tage stilling til, og sommetider kan din beslutning være afgørende for virksomhedens fremtidige succes.

28-10-2019

Du vil altid have en ny opgave, du kan tage hul på eller et nyt strategisk forslag fra andre, du enten skal imødekomme eller afvise. Derfor kan det være fristende at prioritere og dermed også nedprioritere enkelte indsatser, da du ikke kan være alle steder på én gang. Når det kommer til digital marketing, kan du dog ikke bare fravælge enkelte kanaler, blot fordi du ikke lige har tiden eller ressourcerne til at sætte dig ind i, hvordan det skal gøres.

Digital marketing kræver nemlig, at du går til opgaven med en holistisk tilgang, da det er helheden og kombinationen af de enkelte indsatser, der i sidste ende skaber vækst for din forretning. Hvorfor det er så vigtigt, at du tager hul på digital marketing med en holistisk tilgang og ikke springer over, hvor gærdet er lavest, kan du blive klogere i denne artikel. Her gennemgår Plutonic Media grundstenene for digital marketing, hvorefter du vil få en bedre forståelse for, hvorfor helheden af dine markedsføringsindsatser er så vigtig for resultatet på din bundlinje.

Kunderejsen har flere touchpoints end nogensinde før

Internettet vandt for alvor frem sidst i det 20. århundrede, og som det har gjort sig bemærket hos forbrugeren verden over, er der ikke én købsrejse i dag, der er den samme, som den var for ca. 20 år siden. Digital marketing er blevet en kritisk succesfaktor for enhver virksomhed med et ønske om online tilstedeværelse.

Den gennemsnitlige kunderejse starter online, flere og flere kunderejser slutter online, og størstedelen af alle dine kunder har bevæget sig online i løbet af deres købsbeslutningsproces. Holistisk digital marketing handler om at være tilstede med det rette budskab på det rette tidspunkt i kunderejsen.

 

Er det enkelt? Nej. For i takt med, at internettet for alvor har vundet frem hos forbrugeren, og det er blevet nemmere og mere sikkert at handle online, har den gennemsnitlige kunderejse flere touchpoints end nogensinde før. Derfor er online synlighed på det rette tidspunkt i kunderejsen ikke en selvfølge, da online synlighed først og fremmest kræver en gennemarbejdet digital strategi, der tager højde for en hvilken som helst kompleks købsadfærd. For at opnå en tilstrækkelig online synlighed, er du nødt til at være til stede på samtlige af de platforme, dine potentielle kunder benytter sig af, og derfor er digital marketing ikke en disciplin, du kan mestre på én dag. Din digitale strategi er nødt til at være præget af en holistisk tilgang, hvis du vil skabe de bedste forudsætninger for at nå ud til det rette publikum på det rette tidspunkt i kunderejsen.

Formålet med en holistisk digital marketing strategi

Når du skal arbejde intelligent med en digital marketing strategi, handler det om alt fra analyser, profilering, dataindsamling og evaluering af resultater. Inden for digital marketing skal du kende til de forskellige online kanaler, og din online marketing strategi skal rette sig efter, hvornår dit publikum benytter sig af de forskellige kanaler.

Digital marketing er mange ting, og holistisk digital marketing bunder i din evne til at skabe en synergi mellem de forskellige online kanaler. Disse online marketing kanaler skal du kende:

  • SEO (søgemaskineoptimering)
  • SEM (Search Engine Marketing – senere i denne artikel tager vi udgangspunkt I Google annoncering, da det er den mest udbredte kanal for SEM)
  • Annoncering på Facebook og andre sociale medier
  • E-mail markedsføring
  • Automation af ovenstående

Har du slet ikke hørt om de ovenstående online marketing kanaler, kan du med fordel få hjælp til at komme i gang af et digital marketing bureau. Et samarbejde med digital marketing bureau er helt generelt en god løsning for dig som virksomhedsejer eller marketingansvarlig, da et digital marketing bureau vil være professionelle specialister inden for den enkelte online marketing kanal. Et digital marketing bureau kan hjælpe dig med en holistisk online marketing strategi, da bureauet nemt kan identificere hvilke online kanaler, der skal bruges som touchpoints på det givne tidspunkt i kunderejsen.

 

Formålet med en holistisk digital marketing strategi er at opnå online synlighed på de forskellige kanaler på det rigtige tidspunkt. De nævnte online marketing kanaler har hver deres fordele og hver deres discipliner, og bl.a. ved hjælp af automatisering kan du skabe en synergi mellem de forskellige kanaler, der giver forbrugeren den unikke købsrejse, som i sidste ende skal skabe købet og ikke mindst loyaliteten. Formålet med en holistisk digital marketing strategi er altså at skabe en unik kundeoplevelse under hele købsrejsen og dermed skabe loyale og profitable kunder.

Introduktion til de forskellige online marketing kanaler

Hvis du vælger at samarbejde med et 360 graders digital marketing bureau, vil de have kompetencerne til at varetage samtlige af dine online marketing kanaler, sådan at de forskellige indsatser imødekommer en holistisk digital marketing strategi. Vælger du alligevel at tage sagen i egen hånd, skal du tage dig tid til at studere de forskellige muligheder for annoncering og optimering, og i så fald er det desværre ikke nok at læse denne artikel. Her får du dog en kort introduktion til de forskellige online marketing kanaler, så du kan få et overblik over, hvad du skal tage hul på først samt få en indikation af, hvad du måske ikke har ressourcerne til at varetage selv.

SEO i et holistisk øjemed

Søgemaskineoptimering er en af de ældste discipliner inden for digital marketing, hvorfor du ikke kan udelade den i en holistisk digital marketing strategi. Søgemaskineoptimering handler grundlæggende om at opnå topplaceringer i Googles organiske søgeresultater, og det kræver i første omgang, at du kender til Googles algoritmer. Disse algoritmer er dynamiske og ændrer sig hele tiden, så vil du blive ekspert i søgemaskineoptimering, skal du passe på med at læse artikler, der er for gamle, da det ikke er sikkert, at datidens succeskriterier gør sig gældende i dag. Søgemaskineoptimering er en disciplin inden for digital marketing, der har mere end 300 faktorer, som afgør, om din hjemmeside kan ligge nummer 1 i Googles organiske søgeresultater.

Søgemaskineoptimering kan bidrage til en holistisk digital marketing strategi på rigtig mange tidspunkter i kunderejsen. Som udgangspunkt kan søgemaskinemaskineoptimering dog bidrage med online synlighed, når forbrugeren har et erkendt behov for dit produkt eller din ydelse.

 

Google annoncering i et holistisk øjemed

Google annoncering giver dig topplaceringer i Googles søgeresultater, uden du behøver at arbejde hårdt for dem. Til gengæld betaler du med Google annoncering for dine topplaceringer. Google annoncering giver dig et væld af muligheder for online synlighed gennem søgeordskampagner, hvor du selv vælger hvilke søgeord, du ønsker at være synlig på. Derudover giver Google annoncering dig også mulighed for at skabe flere konverteringer gennem Google Shopping og Remarketing kampagner, og Google annoncering er derfor ofte særligt en værdifuld kanal sidst i kunderejsen.

Ligesom med søgemaskineoptimering kan Google annoncering i høj grad bidrage med online synlighed, når forbrugeren har et erkendt behov for dit produkt eller din ydelse. Men hvor søgemaskineoptimering også kan bruges til at skabe kendskab til dit brand ved fx at optimere på informationsbaserede søgninger, vil Google annoncering oftest bruges til at være synlig på købsbaserede søgeord.

 

Annoncering på Facebook og andre sociale medier i et holistisk øjemed

Annoncering på Facebook og andre sociale medier er en kanal, du ikke kan undvære i en holistisk digital marketing strategi. Annoncering på Facebook og andre sociale medier giver dig nemlig mulighed for at opnå online synlighed under hele kunderejsen.

I en holistisk digital marketing strategi vil du få særligt stor værdi af annoncering på Facebook og andre sociale medier, når du har opnået en større indsigt i kunderejsen og dit publikums adfærd. Med annoncering på Facebook og andre sociale medier kan du nemlig målrette dine kampagner mere effektivt, end du overhovedet havde forestillet dig muligt. Facebook annoncering giver dig både mulighed for at opnå et øget kendskab omkring dit brand, skabe interesse og flere leads, skabe konverteringer og ikke mindst loyalitet. Derfor er annoncering på Facebook og andre sociale medier uundværlig for enhver holistisk digital marketing strategi.

 

E-mail markedsføring i et holistisk øjemed

E-mail markedsføring og ikke mindst automatisering heraf er en særdeles profitabel kanal inden for digital markedsføring, hvis det gøres rigtigt. Med e-mail markedsføring indsamler du en database af kunder og potentielle kunder, som giver dig deres tilladelse til at sende dem mails med jævne mellemrum. E-mail markedsføring er værdifuld for enhver holistisk digital marketing strategi, da du i allerhøjeste grad kan skabe interesse, konverteringer og loyalitet. E-mail markedsføring kan altså også bidrage til online synlighed flere steder i kunderejsen.

 

En holistisk digital marketing strategi kræver synergi mellem de enkelte kanaler

Uanset om du tager hul på samtlige online marketing kanaler i håb om at opnå tilstrækkelig online synlighed, eller om du starter med kun at fokusere på nogle af dem, er det vigtigt, at der er synergi mellem kanalerne. En holistisk digital marketing strategi bunder i, at der er synergi mellem budskaberne, så forbrugeren bliver mødt af dine annoncer og indsatser på de rette tidspunkter, sådan at de husker dig for de enkelte touchpoints. Kunsten er at kende din målgruppe og deres kunderejse, så du ved, hvornår du skal påvirke dem med online markedsføring på den enkelte kanal og med det helt rette budskab.

Brug for eksempel annoncering på Facebook og andre sociale medier til at fortælle dit publikum, at du eksisterer. Brug søgemaskineoptimering til at informere om dit produkt eller din ydelse og ikke mindst din kerneforretning. Brug så Facebook annoncering eller søgemaskineoptimering til at få tilbagevendende besøgende til din side og til at indsamle e-mailadresser. Brug e-mail markedsføring til at øge interessen, og skab så konverteringer med Google annoncering. Brug e-mail markedsføring til at sende opfølgende e-mails, og brug automatisering til at udnytte din viden om kunden og til at skabe loyalitet for dit brand. Dét er en holistisk digital marketing strategi.

 

 

 

Brochurer

Uge 48: Konkurser i byggeriet (1)

Uge 48: Konkurser i byggeriet (1)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen den seneste uge

Tyskerne graver nu til Femerntunnel

Tyskerne graver nu til Femerntunnel

Det første spadestik på tysk side blev taget i overværelse af transportminister Benny Engelbrecht

1,4 kilometer Nordhavnstunnel sendes i udbud

1,4 kilometer Nordhavnstunnel sendes i udbud

Den længe ventede tunnel, der forbinder Østerbro og Nordhavn under havnebassinet i Svanemøllehavnen, udbydes nu af Vejdirektoratet.

Lukker produktionen i Danmark

Lukker produktionen i Danmark

Papirisoleringsproducenten Nviro CBI Papiruld lukker produktionen i Danmark for nu, men udelukker ikke en retur i fremtiden. Firmaets to danske kontorer forbliver åbne