ANNONCE: Oplever du alt for ofte besvær og problemer med logistikken og det administrative arbejde i forbindelse med håndteringen og driften af dit lager på arbejdspladsen?
01-10-2019
Artiklen indeholder reklamelinks.
Har du generelt set svært ved at have plads til de mange vareleveringer, der dagligt skal opmagasineres og kontrolleres? Eller kører dine medarbejdere frem og tilbage i pendulfart med halvfyldte og dårligt pakkede palleløftere og truck-maskiner på lageret for at kunne følge med ordrerne, der tikker ind?
Rigtig mange danske virksomheder har i et eller andet omfang tilknyttet et lager, hvor varer og produkter opbevares, så bestillinger kan leveres til tiden til kunderne. Og lige så mange virksomheder oplever netop problemer med driften af lageret – ikke mindst grundet dårlig eller manglende udnyttelse af lagerpladsen.
Kan du nikke genkendende til ovenstående? I så fald bør du læse med nedenfor, hvor du får tre hurtige og gode råd til, hvordan du optimerer din lagerhåndtering og udnytter lagerkapaciteten maksimalt.
Men hvorfor så meget snak om lageradministration og lagerplads? Det skyldes ganske enkelt, at en ineffektiv lagerhåndtering og dårlig udnyttelse af lagerkapaciteten på arbejdspladsen ofte kan have alvorlige konsekvenser for virksomhedens samlede logistik og drift.
Det er er alfa og omega, at hver centimeter på lageret udnyttes optimalt til opbevaring, og at proceshåndteringen af pakker frem og tilbage kører så gnidningsfrit og effektivt som overhovedet muligt. Kun på den måde kan man som virksomhed sikre eksekvering og levering af ordrer inden for de fastsatte deadlines.
Sagt med andre ord: En dårlig eller god udnyttelse af lageret kan mærkes direkte på bundlinjen.
Det første gode råd til optimal udnyttelse af lagerkapaciteten og -driften er, at du altid skal tilstræbe at gøre dit lager ”shelf-ready”. Dette udtryk henviser til, at du får indrettet lageret på en praktisk, funktionel og logistisk smart måde, så du kan have opmagasineret flest muligt varer og pakker, og så dine lagermedarbejdere nemt og effektivt kan udføre deres arbejde uden unødig spildtid.
Her er et af dine vigtigste værktøjer, du kan tage i brug, de forskellige indretnings- og opbevaringsløsninger, som markedet p.t. tilbyder. Det handler i høj grad om hylder og hyldeplads – og om at finde en skræddersyet hyldeløsning, der passer nøjagtig til dit lager.
Derfor kan der være stor fornuft i at investere i robuste og tilpassede opbevaringssystemer – såsom eksempelvis lagerreol og pallereol. Med sådanne reolsystemer får du udnyttet lagerets rum bedre ved at tænke i stabling i højden og brug af vægarealerne til opbevaring. En pladsudnyttelse, der samtidig frigiver kvadratmetre på gulvet til at bevæge sig frit på og bruge til andre formål såsom transport.
Som virksomhed, der opererer med daglig produktion og distribution, er der hver dag ordrer, der skal håndteres, hvilket inkluderer varelevering og -udlevering. Her er det afgørende, at processen bliver optimeret maksimalt, så leveringen kan nås til tiden, samtidig med at tømning fra lastbiler og fyldning af truck-maskiner kan ske på en ergonomisk korrekt måde, så arbejdsskader reduceres mest muligt.
Et godt råd i denne sammenhæng er at investere i solide og tilpassede løfteløsninger såsom løfteborde, der nemt og ubesværet kan udligne niveauforskelle ved tømning af lastvogne eller skabe bedre vilkår for gentagne løft i forbindelse med den daglige pakkehåndtering. Mangler du inspiration til effektive løfteløsninger, kan du se mere her.
Det tredje og sidste gode råd handler om, at du som virksomhedsejer gør klogt i at tænke i integrerede løsninger mellem din lagerkapacitet og truck-kapacitet. Ved at optimere på begge parametre kan du nemlig spare både proces-, transport- og arbejdsomkostninger på den lange bane. Besparelser, der i sidste ende vil skabe et mere cost-effective produktions- og distributionsapparat.
Nedbrydning og Miljøsanering
Undertage - til alle tage
Fugttekniske løsninger
Læs juni 2023 udgaven her
Danmarks største udbyder af entreprenørmateriel, teleskoplæssere og kraner
Få Xtra tid, når du flytter. Flyttebox / Flyttecontainer
Guide og inspiration til valg af grønne tage og taghaver
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Professionelle befæstigelse og fastgørelsesprodukter
Din vejledning til tagrender - 15 % større vandkapacitet. Op til 25 års garanti.
Bestyrelsen i MT Højgaard Holding har med virkning fra i dag ansat Steffen Baungaard som ny administrerende direktør og koncernchef
Trods verserende retssag ved EU-Domstolen, SKAL Danmark indføre mindstelønsdirektivet, inden der er faldet dom i sagen
Arbejdstilsynet ved ifølge folketingsmedlem fra Enhedslisten, at byggearbejderne går i en potentiel kræftbombe. Men der gribes ikke tilstrækkeligt ind
Det tidligere medlem af EU-Parlamentet, Søren Søndergaard fra Enhedslisten, er ikke overrasket over, at Danmark - trods retssag ved EU-Domstolen - tvinges til at gennemføre Mindstelønsdirektivet