UgensErhverv.dk

Den personlige trapperådgiver

Producent tilbyder via byggemarkeder og trælasthandler assistance, når kunder ønsker en trappe.

24-08-2004

Producent tilbyder via byggemarkeder og trælasthandler assistance, når kunder ønsker en trappe.


Af journalist Lars Solberg

Boligrådgiver, bankrådgiver, socialrådgiver. Der er mange slags rådgivere. Nu kan der skrives endnu én på listen. Nemlig trapperådgiveren.

Firmaet Wood Step har netop lanceret et koncept, hvor de via byggemarkeder og trælasthandler vil komme ud i folks hjem og rådgive, når familien ønsker en erstatning for en gammel trappe, eller de ønsker opsat en helt ny trappe. Det nye initiativ, som kaldes Trappearkitekten, er udviklet efter, at firmaet har oplevet en ændret holdning til trapper.

- Før i tiden var en trappe bare en nødvendig praktisk foranstaltning, som skulle forbinde stueetagen med førstesalen i et hus. Den skulle bare være der uden, at der var tænkt meget på design. Dette er helt forandret. I dag er trappen en møbelinvestering. Når folk har givet 50-100.000 kr. for et nyt køkken, ønsker de også, at resten af huset matcher standarden. Hvis folk for eksempel har fået lagt et kirsebærgulv, så vil de have det samme materiale til en trappe. Men denne interesse for trapper har medført, at forbrugerne har flere spørgsmål og ønsker, så derfor er en rådgivning på dette område en god ide fortæller Peter Ravn, som er direktør i Wood Step.

Det 11 år gamle firma har specialiseret sig i trapper, både de skræddersyede designet efter kundens ønsker og standardtrapperne.

Familiens bopæl
Det nye koncept går ud på, at firmaet via byggemarkeder og trælasthandler eller direkte kommer i kontakt med kunder, som ønsker en ny trappe. Firmaet sender så en rådgiver ud til familiens bopæl, og det kan både være om aftenen og i weekender.

Rådgiveren ser på omgivelserne og taler med familien om dens behov og ønsker for en trappe. Derefter bliver der udarbejdet et uforpligtende tilbud.

- Det er meget vigtigt for os at komme ud og se omgivelserne og høre, hvilke behov alle medlemmer af familien har. Så kan vi bedre spore os ind på, hvordan en kommende trappe bliver både mest praktisk og flottest, fortæller Peter Ravn.

Ud over den personlige snak med rådgiveren og tilbuddet er der også en tredje ting, som kommer ud af rådgivningen. Kunden får en 3D-tegning, hvor trappen kan ses i de naturlige omgivelser, som rådgiveren har målt op, da han var i familiens hjem.

Uforpligtende
Peter Ravn understreger, at tilbuddet er uforpligtende.

Folk må gøre med tilbuddet, hvad de vil. De kan endda med god samvittighed sende det ud til andre trappeproducenter, som de vil have et tilbud fra, siger han.

Kunden skal betale 800 kr. for besøget og tilbuddet. Og det er ikke kun for at få en indtægt, at Wood Step har fastsat denne tarif.

- De 800 kr. dækker ikke tilnærmelsesvis de udgifter, vi har i forbindelse med hjemmebesøget. Rådgiveren skal køre frem og tilbage om aftenen eller i weekenden.
Besøget tager tid, og så skal der også bruges en del tid på at udarbejde tilbud og på 3D-tegninger. Men det er meget vigtigt, at kunden skal betale noget for det. Det garanterer seriøsiteten i henvendelsen. Vi ønsker ikke at tage rundt og tale med folk, som bagefter køber en trappe i Den Blå Avis for et par tusinde. Dem, der henvender sig, skal mene det alvorligt, at de ønsker en ny kvalitetstrappe, siger direktøren.

Ifølge Peter Ravn har firmaet fået flere trælasthandler med på ideen. De kan henvise kunderne til Wood Step og give dem en brochure i hånden, hvis de ytrer ønske om at få en ny trappe.

Hvis det ender med handel, og Wood Step skal levere og opsætte en ny trappe, bliver den solgt gennem tømmerhandlerne. Så alle parter får en fordel ud af at bidrage til processen.

Lidt modstand
Ordningen har dog mødt lidt modstand.

- Mange trælasthandler synes ikke, at vi kan tillade os at forlange 800 kr. for et konsulentbesøg. Men det er helt bevidst, at vi gør det. Vi vil sørge for, at henvendelserne er seriøse. Og når folk skal betale for det, betyder det, at de virkelig er interesseret i en trappe, og så spilder vi ikke vores tid med et besøg.

- Hvis de skulle have den samme service andre steder, kunne de for eksempel ringe efter en arkitekt. Men så ville regningen ikke være på 800, men på 8.000 kr. Når vi fortæller vores argumenter for betaling, kan de fleste tømmerhandlere godt se det. Så jeg tror på, at konceptet efterhånden bliver spredt ud, siger Peter Ravn.



I dag er trappen en møbelinvestering, hvor den før kun var en nødvendig praktisk foranstaltning. Derfor er der brug for mere rådgivning til kunderne, mener trappeproducent.

Brochurer

Konkurser i byggeriet (Uge 16/2024 - 2)

Konkurser i byggeriet (Uge 16/2024 - 2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Økonomisk usikkerhed kommer i vejen for energirenoveringer

Økonomisk usikkerhed kommer i vejen for energirenoveringer

Kun 13 procent af danskere forventer at investere i energioptimering af deres bolig i år. Det viser en undersøgelse fra Exometric, der peger på økonomien som den største barriere

- Børsen bør genopbygges bæredygtigt

- Børsen bør genopbygges bæredygtigt

Når Børsen skal genopbygges, bør bæredygtighed være et af de bærende principper. Sådan lyder det fra Konstruktørforeningens formandskab, som opfordrer politikerne til at fjerne de benspænd, der ligger i de nuværende dokumentationskrav

Flot hæder til Carl Ras

Flot hæder til Carl Ras

Engrosvirksomheden Carl Ras har vundet Great Place To Work's konkurrence om Danmarks bedste arbejdspladser i kategorien for mellemstore virksomheder