På det globale marked faldt salget af elværktøj med en procent til en værdi af 7,7 mia. euro.
28-05-2008
På det globale marked faldt salget af elværktøj med en procent til en værdi af 7,7 mia. euro.
Af journalist Jørgen Hansen
Ganske vist stiger salget af elværktøj mængdemæssigt på det globale marked, men når der ses på værdien af salget, har der længe været tale om, at elværktøjer er i bakgear. I 2002 faldt værdien globalt med en procent til 7,7 mia. euro (godt 57 mia. danske kr.)
Det er Bosch, der hvert år foretager en undersøgelse af det globale marked. Den store producent tilbyder selv på verdensmarkedet et udbud af over 8000 forskellige værktøjer, hvor der lægges vægt på høj kvalitet i modsætning til de mange såkaldte no-name produkter.
Hvor salget globalt altså værdimæssigt faldt en procent, steg antallet til gengæld mængdemæssigt med to procent til 117 mio. stk. elværktøj.
I Europa faldt salget værdimæssigt med to procent til 2,9 mia. euro, mens der var moderat stigning i antallet til 42 mio.
- På det globale marked skyldes stagnationen naturligvis den svage globale økonomi. I Europa hænger det specielt sammen med en lavere efterspørgsel i bygge- og anlægsbranchen, sagde direktør Pascal Tabet fra Bosch’ elværktøjsdivision på en pressekonference i Leinfelden.
Tyskland tilbage
Især gik salget tilbage på store markeder som det tyske og østrigske. I Tyskland, der spiller en stor rolle som det største europæiske marked, gik salget værdimæssigt tilbage med hele otte procent til 580 mio. euro. I Østrig faldt salget med 10% til 44 mio. euro.
Storbritannien udgør et næsten lige så stort marked som Tyskland. Her er markedet generelt positivt, og salget steg faktisk med to procent til 576 mio. euro.
Efterspørgslen i Frankrig, der er det tredjestørste europæiske marked, stagnerede med et salg på omkring 310 mio. euro, ligesom det stagnerede i Italien. Til gengæld var der et positivt resultat i Spanien. Schweiz faldt fire procent til 75 mio. euro.
På det nordamerikanske marked var der en svag stigning på en procent til 3,1 mia. euro, hvilket altså betyder, at Nordamerika fortsat udgør det største enkeltmarked. Kvantitativt steg salget ligeledes en procent til i alt 48 mio. stk. elværktøj. At der er så lav en stigning, skyldes ifølge Bosch, at der kun er en svag stigning i nationalbruttoproduktet, nedgang i bygge- og anlægsbranchen samt lavere aktiekurser.
Positiv trend
Til gengæld er der en tydelig positiv trend på flere af de asiatiske markeder. I Asien steg salget samlet med to procent til 1 mia. euro. Godt nok falder det japanske marked fortsat, men det opvejes af fremgang i det øvrige Asien.
Den helt store tilbagegang er sket i Latinamerika. Her faldt salget med hele 20% til 0,3 mia. euro. Det skyldes naturligvis bl.a. den store kollaps i den nationale argentinske økonomi.
Stigning på sigt
- Vores undersøgelse peger på, at der på længere sigt vil være en positiv tendens på det globale marked for elværktøj. Det vil dog være en moderat vækst, hvor den årlige stigning vil blive på to-fire procent rent omsætningsmæssigt, siger Pascal Tabet.
I år vil der være stagnation værdimæssigt, mens salget antalsmæssigt vil stige med omkring to procent.
Når Bosch-eksperterne tror på stigning i de kommende år, skyldes det specielt en forventning om, at de østeuropæiske markeder vil gå meget frem, mens der kun bliver en moderat stigning i de vesteuropæiske lande.
- Markeder som det tyske, østrigske og schweiziske vil utvivlsomt ikke generere nogen positiv impuls overhovedet - i de nærmest kommende år. Elværktøjsproducenter vil fortsat være ramt af krisen i den tyske bygge- og anlægsbranche, mener direktøren.
Øget markedsandel
Selvom markedet for elværktøj generelt har været stagnerende i de senere år, er det lykkedes for Bosch at få stigende salg ved at erobre markedsandele.
- Vi har med held øget vores salg på de europæiske markeder for elværktøj i forhold til de foregående år, og det har hjulpet os til yderligere at styrke vores markedsposition. Vi er således fortsat en af de førende leverandører af elværktøj og tilbehør med en markedsandel worldwide på omkring 10%, oplyser Pascal Tabet.
Alt i gulve til boliger, kontorer, skoler og offentlige bygninger
Alt i container, køb, leje, brugt, isoleret etc
Tagdækkernes faldsikringssystem
Læs november 2023 udgaven her
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Individuelle trætrapper siden 1972. Smukt og funktionelt dansk design.
Energieffektive luftbehandlings-løsninger. Ideelt og kontrolleret klima
Individuel design og høj kvalitet til indvendige døre – dansk producerede
Akustiske loftsystemer der sikrer god lyd og økonomiske løsninger
Tysk kvalitets tagtegl
Kemp & Lauritzen har ambitionen om at være det driftssikre støttepunkt i den grønne omstilling og en aktiv del af den danske byggebranche, når det gælder om at være teknisk operatør
Ikke mindre end 77 procent af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder svarer i undersøgelse, at de administrative byrder er stigende. Det hæmmer både vækst, effektivitet og konkurrenceevne
Entreprenøren HHM fra Hillerød i Nordsjælland skifter administrerende direktør. Efter 20 år i den varme stol overlader Svend Pedersen posten til Peter Carstensen, men bliver i direktionen lidt endnu
Man kan umuligt være modstander af den nye asbestlov, men politikerne har givet de udførende alt for kort tidsramme til at omstille sig, mener administrerende direktører i Swisspearl Danmark og Danske Byggecentre, hhv. Jens Norddal og Palle Thomsen