UgensErhverv.dk

Mestre får opgaver via nettet

Internetguide skaber hurtig kontakt mellem håndværksfirmaer og byggeprojekter.

28-05-2008

Internetguide skaber hurtig kontakt mellem håndværksfirmaer og byggeprojekter.

Af journalist Lars Solberg

BKT Murerservice i Gentofte er et firma med fire ansatte, der udfører renoveringsopgaver og mindre byggerier. I løbet af få uger har de fået tre opgaver via en ny internetservice MesterGuiden, der har været i gang siden marts måned.

- Systemet er perfekt for os. Via en mail bliver vi opmærksom på nye opgaver, der er lagt ind på guidens hjemmeside. Vi kan så tage stilling til, om det er noget for os eller ej og give et tilbud på dem, vi kan løse. Det har givet os en række opgaver, uden at det har kostet særlig meget arbejde. Samtidig er prisen fair, da det koster en fast abonnementspris om året, fortæller Bjarne Kondrup Thomsen fra BKT Murerservice.

Et nyt badeværelse var én af deres opgaver. De to andre var mindre mureropgaver. Firmaet afventer desuden svar på 10 tilbud, der er i omløb.

Pudset væg eller boligblok
Det koster ikke noget for udbyderne at benytte hjemmesiden MesterGuiden.dk.
Opgaverne, der lægges ud, er meget forskellige og kommer fra alle mulige - det kan være en familie, der skal have pudset en væg, men det kan også være en bygherre, der skal have opført en boligblok.

De tilknyttede håndværkere, der kan løse opgaverne, dækker også et bredt felt. Der er tømrere, malere, murere, større byggefirmaer og mange andre grupper.

- MesterGuidens primære opgave er at formidle kontakten mellem personer, der har en byggeopgave, til fagfolk, der kan løse det. Det er en bred skare, der kan bruge guiden, men systemet er udviklet, så det sørger for, at de indsendte opgaver bliver mailet til de rigtige modtagere både geografisk og fagmæssigt. Håndværkerne skal ikke bruge tid på ting, der ikke er relevante for dem, siger Michael Odsgard fra MesterGuiden.

Og ingen har tid til spildtid. Så systemet er opbygget, så det begrænser unødvendige kontakter.

- For at undgå, at 20 håndværkere kontakter den samme bygherre, har bygherren mulighed for at gøre sin byggeopgave passiv, når der er kommet nok henvendelser. På den måde kan bygherren undgå at blive kimet ned, og håndværkerne ringer sjældent forgæves, siger Michael Odsgard.

Kræver ikke it-indsigt
Internetservicen kræver ikke den store it-indsigt. For at deltage skal man have adgang til nettet og have en e-mail, men selve håndteringen af guiden er ikke noget problem.

Proceduren er enkel.
En privat eller en professionel bygherre har en opgave, der skal udføres. Den beskrives og lægges ud på nettet. Systemet vurderer opgavens karakter og sørger for, at kun de relevante byggefirmaer og håndværksmestre, som både matcher geografien og det faglige, får tilsendt en mail, hvor de bliver gjort opmærksom på, at en ny opgave er kommet ind på hjemmesiden.

Derefter kan de via deres abonnementskode taste sig ind og se opgavebeskrivelsen i sin helhed. Mestrene eller byggefirmaet kan så kontakte opgaveudbyderen enten via mail eller telefon, hvorefter der kan laves en aftale eller gives et tilbud.

Faste abonnenter
Flere håndværksfirmaer, der har haft et gratis prøveabonnement på guiden i en periode, er nu blevet faste abonnenter på ordningen.

En af dem er Oldrup Tømreren fra Hundslund i Jylland. Her er tre mand ansat. Firmaet har både store og små opgaver.

Via guiden søger virksomheden arbejde inden for fagområderne tømrer/snedker og tagdækker i hele tre regioner; Københavns Amt, Vejle Amt og Århus Amt.

- For os er guiden en god måde at få opgaver på. Vores firma er meget fleksibelt. Vi er klar til at flytte rundt efter opgaverne, og via nettet kan vi nu principielt søge job over hele landet, siger Morten Bøndergaard fra Oldrup Tømreren.

Han mener, at internetguiden er et godt initiativ i en branche, der altid har været lidt tung i it-opfattelsen.

- Håndværkere er ikke meget for al den moderne teknologi. Og det er skidt. Mange virksomheder går glip af et utrolig godt redskab til at rationalisere deres forretning på grund af, at de er lidt bange for computere. Derfor er det godt at se, at der kommer nogle nye it-systemer, der kan opdatere branchen, siger han.

Et godt redskab
Morten Bøndergaard mener, at hele området er i forandring, og her er MesterGuiden et godt redskab at have ved hånden.

- Før havde de fleste tømrerfirmaer en fast kundekreds. De dage er forbi. I dag er kunderne troløse i hvert fald til de lidt større opgaver. Nu vælger kunderne håndværkere efter pris. Denne udvikling passer guiden godt til. Alle firmaer kan søge opgaver, som de matcher, og blive vurderet efter deres tilbud, siger Morten Bøndergaard.

Oldrup Tømreren forhandler i øjeblikket om en totalentreprise på et parcelhus - en opgave der er kommet til dem via internetguiden.

En anden tømrer, som er netfan, er Per Hansen, der har enmandsfirmaet PH-Byg med base i Hornbæk.
Han betragter internettet som en god måde at skaffe opgaver på.

Overskuelig og billig
- Hjemmesiden er meget overskuelig og godt bygget op. Og så er den billig. Jeg betaler et fast abonnement om året. Og prisen er ikke baseret på, hvor mange opgaver jeg byder på eller får, fortæller han.

Han mener, at det er en god ide med en formidling over nettet. Men han ser også problemer.

- Der er fuskere derude, som sender en opgave på nettet. De får en masse håndværkere ud og give tilbud. På den måde finder de ud af, hvad opgaven koster. Men i stedet for at tage et af tilbuddene får de fætter Guf til at gøre det sort. Det betyder, at vi skal tage ud og give et tilbud uden, at vi har chance for at få jobbet. Men det er jo ikke nettets fejl. Det finder også sted, når folk ringer rundt til forskellige håndværkere for at få et tilbud.

Per Hansen tror på guiden som et godt supplement til den traditionelle måde at skaffe opgaver på.

Aktuelt regner han med at få et projekt med at lægge 60 kvadratmeter gulv i et hus i Rungsted.

- Jeg er overbevist om, at guiden kan blive et hit. Der er mange fordele ved det. Vi skal ikke bruge tid på at lede efter opgaver. De kommer til os. Og den faste abonnementspris gør økonomien i det overskuelig, slutter Per Hansen fra PH-Byg.

Brochurer

Ingen grøn omstilling uden teknik

Ingen grøn omstilling uden teknik

Kemp & Lauritzen har ambitionen om at være det driftssikre støttepunkt i den grønne omstilling og en aktiv del af den danske byggebranche, når det gælder om at være teknisk operatør

Administrative byrder hæmmer vækst og effektivitet

Administrative byrder hæmmer vækst og effektivitet

Ikke mindre end 77 procent af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder svarer i undersøgelse, at de administrative byrder er stigende. Det hæmmer både vækst, effektivitet og konkurrenceevne

Komplekst psykiatribyggeri skal opføres i Viborg

Komplekst psykiatribyggeri skal opføres i Viborg

Region Midtjyllands Udvalg for bæredygtighed, teknologi og anlæg har godkendt et forslag om et nyt psykiatribyggeri i Viborg. Det markerer et vigtigt skridt mod at skabe nye, tidssvarende rammer for fremtidens psykiatriske behandling

Planlagt generationsskifte går helt efter planen

Planlagt generationsskifte går helt efter planen

Entreprenøren HHM fra Hillerød i Nordsjælland skifter administrerende direktør. Efter 20 år i den varme stol overlader Svend Pedersen posten til Peter Carstensen, men bliver i direktionen lidt endnu