UgensErhverv.dk

Flere produkter skal give vækst

Tagkoncern forventer kun beskeden fremgang i år.

28-05-2008

Stor tagkoncern regner i år kun med en meget beskeden vækst – tagentreprenørområdet skuffer i Danmark.

Af journalist Jørgen Hansen

Det længe ventede opsving i økonomien og byggeaktiviteten er hidtil udeblevet, og en bedring kan tidligst ventes i andet halvår, men er behæftet med betydelig usikkerhed.

Det fastslår ledelsen i Icopal med adm. koncerndirektør Niels O. Johannesson i spidsen, og det er baggrunden for, der i år kun regnes med en meget beskeden vækst vægtet efter koncernens hovedmarkeder og aktivitetsområder.

Stærk fokus på udnyttelse af koncernens distributionsnet gennem øget krydssalg samt markedsføring af flere nye produkter ventes at bidrage til omsætningen.

- Eksisterende produkter skal ud på nye markeder, og nye produkter skal ud på alle markeder. Eneste måde at skabe vækst på er at tage andele fra konkurrenterne, mener Niels O. Johannesson.

- I alt venter vi en omsætningsstigning på fire-fem procent i forhold til 2002 og en stigning i driftsresultatet.

De største usikkerheder knytter sig til konjunkturforløbet i nogle af de største markeder såsom Norge, Danmark, England og Frankrig, ligesom olieprisen har stor betydning for prisen på vore råvarer.

Andre usikkerhedsfaktorer er tempoet i udviklingen af krydssalg samt rationalisering og produktivitetsforbedringer i England og produktdivisionen IPM.

Omsætningen blev i 2002 på 4.944 mio. kr., hvilket kun er marginalt højere end året før, men svarer til en stigning på 1,5% regnet i faste valutakurser. Dette modsvarer stort set volumenudviklingen.

Driftsresultatet før renter og skat blev på 377 mio. kr. mod 364 mio. kr. året før, og det giver en beskeden stigning i overskudsgraden fra 7,4 til 7,6%, hvilket er lidt mindre end budgetteret, men ifølge ledelsen tilfredsstillende i betragtning af markedsudviklingen.

I Danmark var omsætningen stort set uændret og levede ikke op til forventningerne. Resultatet gik noget tilbage, navnlig på tagentreprenørområdet.

Resultatet af produktsalget var lidt lavere end året før, og det var især Østrig, som ledes fra Danmark, samt plast- og laminatprodukterne, der ikke levede op til forventningerne.
I lighed med andre koncernlande er der nu også på det danske marked introduceret tagpap med rillet bagside, som øger montagehastigheden.

I Norge, hvor byggeriet og Icopals resultater allerede var på et højt niveau, lykkedes det at skabe yderligere fremgang. Derimod blev omsætning og resultat betydeligt lavere end året før i Sverige.

I det faldende tyske marked blev omsætningen mindre, men resultatet bedre i kraft af stram omkostningsstyring. Derimod blev resultatet lavere i Frankrig.

Der var betydelige forventninger til resultatudviklingen i England efter negative følger af en omstrukturering i 2001 og en generelt god engelsk økonomi. Disse forventninger blev ikke indfriet, navnlig som følge af helt ekstreme nedbørsmængder.

Derimod er det lykkedes at vende den negative udvikling i de polske og slovakiske virksomheder. Navnlig i Polen var der trods fortsat tilbagegang i økonomien en meget betydelig fremgang i salg og resultat, hvilket har oversteget forventningerne. Baggrunden er tilpasning af organisationen og en meget vellykket markedsføringsindsats.

I USA var der fortsat nedgang i erhvervsbyggeriet, og fladtagsmarkedet faldt endnu mere. Når koncernen alligevel kunne øge omsætningen, skyldtes det primært salget af andet end tagpap, såsom isolering og indkøbt tilbehør til det egenproducerede produktprogram.

I Decra-Polytuil var indtjeningen under pres fra stigende konkurrence i vigende markeder, men det samlede resultat er stadig på et højt niveau. På de vigtigste markeder var der kun fremgang i Norge – i bl.a. Danmark en større tilbagegang.

Icopal Plastic Membranes, det tidligere Monarflex, havde omsætning på samme niveau som året før, men utilfredsstillende resultat. Den dårlige produktivitet, der var hovedårsag til resultatudviklingen, er under intensiv bearbejdning såvel organisatorisk som teknologisk, oplyser Icopal.

Brochurer

Byggeskader opdages tidligere end før

Byggeskader opdages tidligere end før

Byggeskadefondens årsberetning for 2024 viser, at byggeskader opdages tidligere end før - friske tal på svigt og skader i alment boligbyggeri

Forsikringsselskab sælger ikonisk ejendom

Forsikringsselskab sælger ikonisk ejendom

Aros Forsikring har besluttet at flytte fra sine nuværende kontorlokaler på Park Allé 1 i Aarhus og ind i et helt nyt, moderne domicil i Syd­havnskvar­te­ret

Konkurser i byggeriet (Uge 20/2025 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 20/2025 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Nordjylland skiller sig negativt ud med offentligt bøvl

Nordjylland skiller sig negativt ud med offentligt bøvl

Små - og mellemstore virksomheder oplever store problemer med sagsbehandling i det offentlige