UgensErhverv.dk

Laminatgulve på yderligere fremmarch

Stort potentiale de kommende år i Østeuropa, mener europæiske laminatgulvproducenter.

28-05-2008

Stort potentiale de kommende år i Østeuropa, mener europæiske laminatgulvproducenter.


Af journalist Jørgen Hansen

Producenterne af laminatgulve kan være godt tilfredse med udviklingen. Trods stagnerende verdensøkonomi og fortsatte strukturelle ændringer i den internationale handel har der atter været en bemærkelsesværdig stor stigning i salget af laminatgulve verden over.

Det fremgår af den årlige statusrapport fra 21 af de førende laminatgulvproducenter organiseret i European Producers of Laminate Flooring – EPLF, der har hovedkvarter i Bielefeld i Tyskland. EPLF tæller producenter som Pergo, Alloc og Witex.

I 2002 blev de 21 producenters samlede salg på godt 334 mio. m2 ’made in Europe’. Året før, da der var 20 EPLF-medlemmer, lå salget på 274 mio. m2, så der har altså været tale om en stigning på 60.000 m2.

Traditionelt er Vesteuropa det største marked for laminatgulvproducenterne, og på dette marked øgedes salget med 36 mio. til 202 mio. m2. Ifølge EPLF betyder det en markedsandel på 60% af det totale gulvsalg.

Som i de foregående år indtager Tyskland toppositionen med 59 mio. m2, hvilket er en stigning på fem millioner i forhold til året før. Rekorden har 2000 dog med et salg på 60 mio. m2. Det år eksploderede salget nærmest, da det året forinden kun lå på 40 mio. m2 og gennem en treårig periode kun havde vist relativt små stigninger.

På ’salgshitlisten’ kommer i Vesteuropa efter Tyskland Storbritannien med 45, Frankrig med 29 og Holland med 16 mio. m2. Disse fire markeder har tilsammen 74% af det europæiske salg.

- Den dynamiske udvikling af hele det europæiske laminatgulvmarked, som voksede med 54 mio. m2 i 2002 trods økonomisk stagnation eller endog tilbagegang i visse lande, reflekterer styrken og det høje potentiale for producenterne organiseret i EPLF, konstateres det i statusrapporten.

Noget langsommere frem går det i Asien/Stillehavsområdet, hvor salget steg to millioner til 20 mio. m2. Egentlig var der ventet tilbagegang, og stigningen hænger sammen med åbningen af nye markeder og øget markedsandel. Specielt gik det frem med salget i Tyrkiet og Sydkorea, men det gik tilbage i Kina.

Det nordamerikanske marked forblev stabilt med salg på 58 mio. m2, en stigning på tre millioner.

Østeuropa udviste en positiv udvikling. Her steg salget fra 28 til 46 mio. m2. Specielt mindre markeder som Ungarn, Rumænien og Tjekkiet, hvor der var høje vækstrater, og ifølge EPLF er der fortsat et stort potentiale.

I regionerne Afrika, Australien og Sydamerika, som organisationen statistisk grupperer som ’Andre’, blev salget fordoblet til otte millioner kvadratmeter.

Ifølge EPLF havde laminatgulvproducenterne atter sorte tal på bundlinien. Salget er steget, og nye markedsandele er blevet opnået.

Handel udskudt

Pergo lever dog ikke helt op til det med fremgang, for omsætningen faldt 11% til 3,194 mio. svenske kr. Overskuddet blev på 56 mio. svenske kr. efter skat, en tilbagegang på hele 937 mio. svenske kr. i forhold til året før.

I Nordamerika faldt salget fra 2,304 til 1,989 mio. svenske kr. og i Europa fra 1,243 til 1,050 mio. svenske kr. I Nordamerika skyldtes tilbagegangen et lavere prisniveau, mens det i Europa hang sammen med, at leveringen af lavprisprodukter til Ikea ikke helt fulgte forventningerne. I fjerde kvartal 2002 faldt salget med hele 21% i forhold til året før bl.a. som følge af lavere priser fra salget i Home Depot og lavere salg til specialforretninger i USA.

Tidligere på året indgik Pergo og HW Industries en aftale om, at Pergo overtog alle sidstnævnte koncerns aktier i Witex. Efter handlen ville HW Industries eje 20% af aktierne i Pergo. Det var under forudsætning af diverse konkurrencemyndigheders godkendelse.
Her i april er det blevet oplyst, at parterne alligevel ikke har kunnet opnå enighed om handlen. Der føres fortsat intense forhandlinger, og Pergo regner med at kunne komme med nye oplysninger om handelen i begyndelsen af maj.



EPLF-medlemmernes samlede salg i mio. m2. Der er udelukkende tale om laminatgulve produceret i Europa.



Vesteuropa er langt den største aftager af laminatgulve, som det fremgår af fordelingen af verdenssalget.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Ingen grøn omstilling uden teknik

Ingen grøn omstilling uden teknik

Kemp & Lauritzen har ambitionen om at være det driftssikre støttepunkt i den grønne omstilling og en aktiv del af den danske byggebranche, når det gælder om at være teknisk operatør

Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t

Asbestplader smidt i naturen

Asbestplader smidt i naturen

Midt- og Vestsjællands Politi har ganske god beskrivelse af det køretøj, der blev anvendt ved henkastning af asbestplader

Administrative byrder hæmmer vækst og effektivitet

Administrative byrder hæmmer vækst og effektivitet

Ikke mindre end 77 procent af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder svarer i undersøgelse, at de administrative byrder er stigende. Det hæmmer både vækst, effektivitet og konkurrenceevne