UgensErhverv.dk

Samarbejde altafgørende

Gipspladen er i orden. Det er malerarbejdet også. Men kunden er ikke tilfreds. Årsagen er, at samarbejdet mellem tømrer og maler halter. Det råder ny pjece bod på.

28-05-2008

Gipspladen er i orden. Det er malerarbejdet også. Men kunden er ikke tilfreds. Årsagen er, at samarbejdet mellem tømrer og maler halter. Det råder ny pjece bod på.


Gipspladekonstruktioner af høj kvalitet kræver andet og mere end korrekt montage, spartling og overfladebehandling. Det kræver også en nøje forståelse af kundens krav og et godt samarbejde mellem tømrere og malere.

Det er budskabet i en ny revideret udgave af pjecen "Hvor går grænsen?", som Dansk Byggeri og Malerfagets Oplysningsråd har udgivet i samarbejde med de nordiske gipspladeproducenter Gyproc og Danogips.

- Målet med pjecen er at sikre, at kunderne får det, de har bestilt. Derfor skal håndværkeren kende de præcise ind- og udfaldskrav for gipspladearbejdet; og han skal sikre sig, at han rent faktisk kan levere det aftalte, siger chefkonsulent for malersektionen i Dansk Byggeri, Jørgen Heien.

Han tilføjer, at målet med pjecen samtidig er at skabe en fælles, faglig forståelse mellem tømrer- og malerfaget om gipspladearbejde, der omfatter lofter og vægge, og at samarbejdet mellem de to faggrupper er altafgørende for et godt resultat.

Pjecen beskriver de realistiske udfaldskrav til delarbejderne og til den færdige overflade. Samtidig giver pjecen konkrete anvisninger på korrekt montage, spartling og overfladebehandling af gipsplader.

I pjecen stilles der således skarpt på forudsætningerne for at udføre god gipspladebeklædning af vægge og lofter, så vedvarende skavanker såsom skimmelsvamp undgås. Den nye, reviderede udgave af pjecen sætter desuden fokus på fastlæggelse af mål og tolerancer, der alene gælder for 2-lagskonstruktioner.

De skærpede krav til gipsspartelmasserne og deres sammenhængsstyrke er også blandt emnerne i pjecen, der samtidig anviser konkrete forslag til, hvordan skyggevirkningerne ved spartling kan minimeres.

Pjecen bliver sendt ud til medlemmer af Danske Malermestre, Træsektionen og Malersektionen i Dansk Byggeri. Andre interesserede kan rekvirere den hos Dansk Byggeri på telefon 72 16 00 00. Pjecen kan også rekvireres ved henvendelse til Malerfagets Oplyningsråd, Danogips eller Gyproc, og den kan desuden læses på www.bygviden.dk.


Brochurer

Ny app kan guide håndværkere til P-plads

Ny app kan guide håndværkere til P-plads

Med appen Erhvervsparkering København kan man vælge en ledig erhvervsparkeringsplads og blive guidet dertil på sin telefon

Konkurser i byggeriet (Uge 12/2025 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 12/2025 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Hurtigere byggesager i Skanderborg

Hurtigere byggesager i Skanderborg

Skanderborg Kommune er blandt de hurtigste i landet til at ekspedere byggesager

Specialist i bygningsteknik får ben i Jylland

Specialist i bygningsteknik får ben i Jylland

Cx & tekniq har planer om at etablere afdeling i Aarhus og har foreløbig ansat ny fagspecialist