Via Hornbach er Kingfischer ved at starte i Sverige, men endnu ingen konkrete planer omkring Danmark.
28-05-2008
Via Hornbach er Kingfischer ved at starte i Sverige, men endnu ingen konkrete planer omkring Danmark.
Af journalist Jørgen Hansen
’Hvem vil være millionær’ er en ganske populær udsendelse hver mandag med Jes Dorph-Petersen i TV2, hvor hovedgevinsten er 1 mio. kr. Tilsvarende udsendelser kan opleves i tv i Tyskland, Rusland, Kina, Brasilien, USA og talrige andre lande, hvor stort set eneste forskel er, at den ene million i gevinst da er i det enkelte lands valuta.
Det er et eksempel på et koncept eller brand, der kan gøre sig overalt i verden.
Eksemplet fremdrages af George Adams, marketingdirektør i B&Q, en del af engelske Kingfischer, som med en årsomsætning på omkring 65 mia. kr. er Europas største detailhandelskæde inden for byggematerialer.
Han ønsker med det at fortælle, at der i dag ikke er nogen barrierer, og brands, der virker, kan gøre sig overalt.
Godt nok er der forskel på byggemarkeder i Storbritannien, Tyskland og Frankrig, men der findes også en lang række lighedspunkter.
For producenter, der ønsker at få succes via Kingfischer-koncernen, er der fire helt afgørende forudsætninger: Tilgængelighed, evnen til udvikling, evnen til omkostningsreduktion og evnen til at blive strategisk partner.
Et brand, der virker – og kombinationer af succesfulde brands, bliver stadig mere vigtige.
- Brands, der virker, vil vi elske, til vi dør. Men derimod er der ingen mening i at have brands, der ikke virker. De skal tilføre værdi for at blive bibeholdt.
Kostreduktion
Kæden grupperer varerne i ti kategorier, hvor elværktøj er en af dem, og her har kædens eget mærke eller brand opnået stor markedsandel. Sidste år havde det i Storbritannien en markedsandel på 26%, hvor Black & Decker lå på 29 og Bosch på 17%.
- Vi må dog erkende, at vore kostpriser i dag er højere end Home Depots, og vi har til stadighed kraftigt satset på en kostreduktion. Vi ønsker en årlig kostreduktion på mindst fem procent.
I det hele taget er der meget fokus på omkostningerne i den store britiske koncern, som også ejer franske Castorama og for et år siden købte sig ind i tyske Hornbach – to kæder, som begge opererer i adskillige lande i Europa.
- Hvis væksten i omsætningen bliver ligesom inflationen, og aktionærerne fortsat skal have deres kapitalindskud forrentet rimeligt, skal omkostningerne halveres hvert femte år, fastslog han. - Det er den absolut eneste måde, det kan gøres på.
Han påpeger samtidig, at vejen frem er aktivt at være med på internationaliseringsbølgen, og det kan bl.a. som i Kingfischers tilfælde ske ved at indgå i strategiske alliancer.
Første resultat af alliancen mellem Kingfischer og Hornbach var i øvrigt, at Kingfischer Asia Limited (KAL) skal være indkøber for den tyske koncern i Sydøstasien. Det gælder eksempelvis træ-havemøbler fra FSC-certificerede skove i Indonesien.
Start i Sverige
George Adams kom ligeledes ind på, at Kingfischer er i stadig ekspansion, og senest er koncernen via Hornbach ved at etablere sig i Sverige. Foreløbig er planlagt 12 byggemarkeder. Etableringen her sker, selv om byggevarepriserne i Sverige ifølge marketingdirektøren er 30% højere end i Tyskland – eller måske netop derfor.
B&Q er selv allerede repræsenteret i bl.a. Kina og Taiwan og vil næste år åbne i eksempelvis Sydkorea, hvorimod planer om åbning i Japan foreløbig er udskudt.
Om Danmark bliver et kommende marked for Hornbach/Kingfischer, ville George Adams ikke komme nærmere ind på. I alt fald foreligger der ikke konkrete planer, og det vil nok afvente, hvordan indtoget på det svenske marked forløber.
Han undslog sig også med, at Kingfischer kun er mindretalsaktionær i Hornbach, og at han ikke havde nærmere kendskab til den tyske koncerns planer for Norden.
Under alle omstændigheder ligger det med internationaliseringen af Kingfischer meget på sinde:
- Vi giver kunderne inspiration og løsninger til at skabe et hjem, de kan være stolte af, uanset hvor i verden de befinder sig, sagde George Adams.
Markedsledende i afvandingsteknik
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Læs november 2023 udgaven her
Læs september 2023 udgaven her
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede, der administreres af ATP, vil kun oplyse fire regnskabstal, og dermed må revisorerne ifølge Dansk Håndværk arbejde i blinde
Lønmodtagere og arbejdsgivere: Byggeriet har brug for et enkelt ubureaukratisk ID-kort Mener Claus Von Elling, Formand, Danske Byggefag og 3F Byggegruppen, Morten Frihagen, direktør, Dansk Håndværk, Ole Draborg, direktør, Danske Malermestre
Teknologisk Institut indvier 25. juni 2025 nyt storskala klimakammer, der gør det muligt at simulere vejrlig og stressteste byggekomponenter
Entreprenørvirksomheden Krogsgaard & Co. skal stå i spidsen for den fysiske ombygning af Roskilde Festival Gruppens kommende hjemsted og kreative kraftcenter i Musicon-bydelen i Roskilde