UgensErhverv.dk

VVS-produkter på hastig fremmarch

Det er blevet muligt for private at lave stadig mere selv, og salget af tekniske artikler er stort, men til gengæld øges andelen af nonprofit produkter.

28-05-2008

Det er blevet muligt for private at lave stadig mere selv, og salget af tekniske artikler er stort, men til gengæld øges andelen af nonprofit produkter.


Af journalist Jørgen Hansen

Tidligere var det elbranchen, der var på hastig fremmarch, men her er der sket en opbremsning, og i stedet er det vvs-produkter, der optager stadig mere plads i trælaster/byggemarkeder.

- Der er for alvor kommet skred i vvs-markedet i positiv retning, og det hænger naturligvis primært sammen med lovgivningen. Tidligere måtte gds’ere stort set ikke foretage noget vvs-arbejde selv, hvor de i dag kan gå i gang med næsten alt. En gds’er må jo selv udskifte alt, hvad der er synligt, og det har givet et gevaldigt opsving for vvs inden for gds-sektoren. Det har samtidig betydet, at vi har fået stadig flere produkter ind i byggemarkederne, fortæller salgschef Jens C. Vammen, VVS Trading.

Den 23 år gamle sønderjyske virksomhed står for en stor del af vvs-leverancerne til trælaster og byggemarkeder, og ’vores vvs-niche rundt om i butikkerne går godt’.

- Generelt for branchen har der været fremgang, og for os har det i alt fald været et godt år med fornuftig fremgang. Hvis vi eksempelvis tager et område som gulvvarme, er der et forrygende salg, for her kan gds’erne godt selv udføre arbejdet, og når det gælder tekniske artikler, har vi megastor afsætning.

Priserne presset

- Til gengæld må det så også slås fast, at konkurrencen er særdeles hård, og priserne er presset. Gennem de seneste tre-fire år er andelen af nonprofit produkter konstant steget, og de udgør i dag omkring 30% af omsætningen. Denne procentdel vil utvivlsomt fortsat stige.

Jens C. Vammen tilføjer, at virksomheden har omkring 5500 varenumre, og at de 30% nonprofit produkter nok kun udgør omkring 100 varenumre, men altså har en meget stor volumen. Det er produkter som toiletter og blandingsbatterier i den billige klasse.

- Disse produkter sælges i meget store mængder, men altså uden fortjeneste, så det er følgeprodukterne, der skal give sorte tal på bundlinjen.

- Det er vigtigt at bibeholde kundemassen, og derfor konkurreres så knivskarpt. For nok tjenes der ikke på salg af et toilet, men ved et toiletsalg følger jo også salg af toiletsæde, stophane, monteringsskruer og tilslutningsslange.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Grebet strammes om de brodne kar med social dumping

Grebet strammes om de brodne kar med social dumping

Bred politisk aftale mellem regeringen, DanmarksDemokraterne, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om at bekæmpe social dumping

Konkurser i byggeriet (Uge 21/2024 - 2)

Konkurser i byggeriet (Uge 21/2024 - 2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Lidt har også ret - men det vigtigste mangler

Lidt har også ret - men det vigtigste mangler

Gevinsterne ved social dumping har været så store, at de lyssky entreprenører har ifølge BAT været ligeglade

Erhvervsministeren agerer med skyklapper på

Erhvervsministeren agerer med skyklapper på

SMVdanmarks administrerende direktør er stærkt utilfreds med, at erhvervsministeren bagatelliserer, at store virksomheder ’tvinger’ eksempelvis håndværkerfirmaer til at acceptere meget lange betalingsfrister