UgensErhverv.dk

Fra rosa til hvid farve

En hvid maling med nye egenskaber ventes at få stor succes.

28-05-2008

En hvid maling med nye egenskaber ventes at få stor succes.



Af journalist Jørgen Hansen

Når der skal sælges en hvid maling i en farvehandel eller et byggemarked, er det vel egentlig ikke nødvendigt at fortælle så meget om malingen – en hvid maling rummer jo de egenskaber, som den har gjort gennem adskillige år.

Det er således sjældent med nyheder i malingens verden, men nu bliver der alligevel noget at tale om mellem sælger og kunde – og vise frem i butikken.

Den danske familieejede farve- og lakproducent Brifa Maling og Lakindustri A/S i Vordingborg kan således præsentere en maling, der i sit udgangspunkt har en rosa nuance, men som efter nogle minutter har skiftet til en perfekt hvid nuance.

Det har den store praktiske fordel, at den, der skal male over en i forvejen hvid væg, altid kan se, hvor langt vedkommende er kommet. Specielt er det naturligvis en oplagt fordel, hvis det er loftet, som skal males, da det sjældent er helt så godt belyst som væggene.

Det er en lugtsvag, vandfortyndbar maling, der er ekstra dækkende.

- Den rosa indikator tørrer helt hvidt op og giver perfekt dækning, fortæller adm. direktør Per Brix, Brifa, som venter sig særdeles meget af den nye maling.

Når den sjællandske producent kan lancere denne maling, hænger det sammen med, at der er blevet indledt et samarbejde med en stor tysk farve- og lakkoncern. Tyskerne er kendt for høj kvalitet, og med den nye maling kan sikres høj kvalitet selv ved de helt store mængder.

Når der ses bort fra den store britiske koncern ICI, er Brifa først i verden til at præsentere malingen.

Endnu er Per Brix ikke så meget for at fortælle om det nye samarbejde med den tyske koncern, som har købt en del af aktierne i den danske producent, men det skulle åbne for store fordele.

Brifa, der bl.a. har maling og tonemaskiner i alle Bilka’er, har umiddelbart et koncept med salg til byggemarkeder og farvehandlere, der står uden for de store kæder, samt til malermestre.

Ifølge Per Brix går salget godt, selv om markedet er domineret netop af de store kæder.

- Hele forbrugermarkedet, altså salg til gds’ere, er helt i bund, men her ligger vi prismæssigt godt med vore produkter. Vore salgspriser er 20-30% under markedsledernes, for vi har jo ikke kæder, vi skal holde liv i.

Brifa har salg til både gds-markedet, i industrien og hos den institutionelle bruger.

- En intens produktudvikling og et fleksibelt produktionsapparat danner grundlag for, at vi er en stadig bedre samarbejdspartner inden for maling, lak og moderne overfladebeskyttelse. De mærkevarer, vi producerer, markedsføres til såvel det danske marked som til eksport. En stor del af produktionen er i dag omlagt til vandfortyndbare malinger, som ved hjælp af intens produktudvikling kan løse langt de fleste overfladeopgaver, oplyser Per Brix.




Fra start er der en rosa nuance, som efter en halv times tid bliver perfekt hvid.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Grebet strammes om de brodne kar med social dumping

Grebet strammes om de brodne kar med social dumping

Bred politisk aftale mellem regeringen, DanmarksDemokraterne, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om at bekæmpe social dumping

Konkurser i byggeriet (Uge 21/2024 - 2)

Konkurser i byggeriet (Uge 21/2024 - 2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Lidt har også ret - men det vigtigste mangler

Lidt har også ret - men det vigtigste mangler

Gevinsterne ved social dumping har været så store, at de lyssky entreprenører har ifølge BAT været ligeglade

Erhvervsministeren agerer med skyklapper på

Erhvervsministeren agerer med skyklapper på

SMVdanmarks administrerende direktør er stærkt utilfreds med, at erhvervsministeren bagatelliserer, at store virksomheder ’tvinger’ eksempelvis håndværkerfirmaer til at acceptere meget lange betalingsfrister