UgensErhverv.dk

Fra rosa til hvid farve

En hvid maling med nye egenskaber ventes at få stor succes.

28-05-2008

En hvid maling med nye egenskaber ventes at få stor succes.



Af journalist Jørgen Hansen

Når der skal sælges en hvid maling i en farvehandel eller et byggemarked, er det vel egentlig ikke nødvendigt at fortælle så meget om malingen – en hvid maling rummer jo de egenskaber, som den har gjort gennem adskillige år.

Det er således sjældent med nyheder i malingens verden, men nu bliver der alligevel noget at tale om mellem sælger og kunde – og vise frem i butikken.

Den danske familieejede farve- og lakproducent Brifa Maling og Lakindustri A/S i Vordingborg kan således præsentere en maling, der i sit udgangspunkt har en rosa nuance, men som efter nogle minutter har skiftet til en perfekt hvid nuance.

Det har den store praktiske fordel, at den, der skal male over en i forvejen hvid væg, altid kan se, hvor langt vedkommende er kommet. Specielt er det naturligvis en oplagt fordel, hvis det er loftet, som skal males, da det sjældent er helt så godt belyst som væggene.

Det er en lugtsvag, vandfortyndbar maling, der er ekstra dækkende.

- Den rosa indikator tørrer helt hvidt op og giver perfekt dækning, fortæller adm. direktør Per Brix, Brifa, som venter sig særdeles meget af den nye maling.

Når den sjællandske producent kan lancere denne maling, hænger det sammen med, at der er blevet indledt et samarbejde med en stor tysk farve- og lakkoncern. Tyskerne er kendt for høj kvalitet, og med den nye maling kan sikres høj kvalitet selv ved de helt store mængder.

Når der ses bort fra den store britiske koncern ICI, er Brifa først i verden til at præsentere malingen.

Endnu er Per Brix ikke så meget for at fortælle om det nye samarbejde med den tyske koncern, som har købt en del af aktierne i den danske producent, men det skulle åbne for store fordele.

Brifa, der bl.a. har maling og tonemaskiner i alle Bilka’er, har umiddelbart et koncept med salg til byggemarkeder og farvehandlere, der står uden for de store kæder, samt til malermestre.

Ifølge Per Brix går salget godt, selv om markedet er domineret netop af de store kæder.

- Hele forbrugermarkedet, altså salg til gds’ere, er helt i bund, men her ligger vi prismæssigt godt med vore produkter. Vore salgspriser er 20-30% under markedsledernes, for vi har jo ikke kæder, vi skal holde liv i.

Brifa har salg til både gds-markedet, i industrien og hos den institutionelle bruger.

- En intens produktudvikling og et fleksibelt produktionsapparat danner grundlag for, at vi er en stadig bedre samarbejdspartner inden for maling, lak og moderne overfladebeskyttelse. De mærkevarer, vi producerer, markedsføres til såvel det danske marked som til eksport. En stor del af produktionen er i dag omlagt til vandfortyndbare malinger, som ved hjælp af intens produktudvikling kan løse langt de fleste overfladeopgaver, oplyser Per Brix.




Fra start er der en rosa nuance, som efter en halv times tid bliver perfekt hvid.

Brochurer

Entreprenørstop bør også gælde mod social dumping

Entreprenørstop bør også gælde mod social dumping

Står det til 3F, skal det være nemmere for myndighederne at gennemføre entreprenørsop på byggepladserne

Forskere: fire ud af fem nybyggerier bør sløjfes

Forskere: fire ud af fem nybyggerier bør sløjfes

Det vigtigste skridt mod en grønnere byggebranche bliver at bygge meget færre nye kvadratmeter, fremhæver danske forskere

Statsautoriseret tyveri mod skatteydere og virksomheder

Statsautoriseret tyveri mod skatteydere og virksomheder

Danskerne betalte sidste år i gennemsnit mere end 20.000 kroner for meget til staten i skatter og afgifter. Der har i alt i perioden 2010-2024 været et fejlskøn på 832 milliarder kroner ekstra til statskassen

6.879 ton asbest fra nedrivning af kun 57 minkfarme

6.879 ton asbest fra nedrivning af kun 57 minkfarme

Dertil kommer 6199 ton asbestholdig jord. Intet reelt overblik omkring den endelige regning