UgensErhverv.dk

Kvinder er stor-kunder

Op mod halvdelen af kunderne i byggemarkeder er nu kvinder

25-06-2004

Kvinder har fat i den lange ende, når der skal indrettes og forskønnes, og de udgør nu 48% af kunderne hos Råd & Dåd, viser en analyse kæden har lavet i samarbejde med AIM. For otte år siden var tallet nede på 30%.

- Vi er nået frem til resultatet ved at måle antallet af besøgende i vores byggemarkeder, hvor flere og flere ægtepar vælger at tage ud sammen og se på varerne, siger kædedirektør, Søren Ibsen, som i øvrigt mener, at mønsteret er det samme i andre byggemarkedskæder.

Han er ikke i tvivl om, at de mange boligprogrammer i tv, som både er præget af kvindelige værter og ses af mange kvinder, har øget deres interesse for indretning af boligen.

- Der er tale om en generel tendens som gør, at vi også i forretningerne skal tænke anderledes i forhold til indretning og inspiration.

På den baggrund har Råd & Dåd nedsat nogle fokusgrupper og sat en analyse i gang med det formål at finde frem til, hvordan forretningerne kan indrettes i lyset af der kommer flere kvinder i dem, og hvordan det kan omsættes til et mersalg.

- Hvor mænd gerne går op i, hvor mange watt en el-boremaskine trækker, retter kvinderne sig mod miljøer inden for badeværelser, haven, ønsker inspiration til nye farver m.v., og det stiller meget større krav til udstillingerne, siger Søren Ibsen.

Indretning målrettet til kvinder
Ifølge Carsten Færge, adm. direktør for Retail Institute Scandinavia med speciale i detailhandel, er det ikke for tidligt, at byggemarkederne opdager, hvor stor indflydelse kvinderne har.

- Slet ikke i lyset af den tommelfingerregel der siger, at kvinder bestyrer ca. 80% af familiens disponible indkomst. Han mener derfor, at det er det helt rigtige signal Råd & Dåd giver ved i større omfang at indrette deres butikker med sigte på kvinder.

- Kvinder er blevet en målgruppe i sig selv, og hvor mænd måske tænker mere rationelt og kan se, at nu er det på tide at få malet, fordi malingen skaller af, skal du i forhold til kvinder tænke mere ”blødt”, mener Carsten Færge. Der skal spilles mere på indretnings-halløj, kræses mere om tingene ligesom farve-paletten skal tænkes ind i en sammenhæng. Generelt har kvinder et bedre øje for det æstetiske, oplevelser og hvornår en farve bør skiftes ud, selv om det ikke er akut.

Flere af Råd og Dåd’s forretninger holder også tema-aftener lige fra ”bløde” emner som at hente ny inspiration, valg af farver og gerne med trend-guruer til den mere ”hårde” afdeling, hvor deltagerne lærer at håndtere en boremaskine, en fukssvans, hvordan man lægger et gulv osv., som i høj grad er en magnet for kvinder.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Grebet strammes om de brodne kar med social dumping

Grebet strammes om de brodne kar med social dumping

Bred politisk aftale mellem regeringen, DanmarksDemokraterne, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om at bekæmpe social dumping

Konkurser i byggeriet (Uge 21/2024 - 2)

Konkurser i byggeriet (Uge 21/2024 - 2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Lidt har også ret - men det vigtigste mangler

Lidt har også ret - men det vigtigste mangler

Gevinsterne ved social dumping har været så store, at de lyssky entreprenører har ifølge BAT været ligeglade

Erhvervsministeren agerer med skyklapper på

Erhvervsministeren agerer med skyklapper på

SMVdanmarks administrerende direktør er stærkt utilfreds med, at erhvervsministeren bagatelliserer, at store virksomheder ’tvinger’ eksempelvis håndværkerfirmaer til at acceptere meget lange betalingsfrister