UgensErhverv.dk

Kvinder er stor-kunder

Op mod halvdelen af kunderne i byggemarkeder er nu kvinder

25-06-2004

Kvinder har fat i den lange ende, når der skal indrettes og forskønnes, og de udgør nu 48% af kunderne hos Råd & Dåd, viser en analyse kæden har lavet i samarbejde med AIM. For otte år siden var tallet nede på 30%.

- Vi er nået frem til resultatet ved at måle antallet af besøgende i vores byggemarkeder, hvor flere og flere ægtepar vælger at tage ud sammen og se på varerne, siger kædedirektør, Søren Ibsen, som i øvrigt mener, at mønsteret er det samme i andre byggemarkedskæder.

Han er ikke i tvivl om, at de mange boligprogrammer i tv, som både er præget af kvindelige værter og ses af mange kvinder, har øget deres interesse for indretning af boligen.

- Der er tale om en generel tendens som gør, at vi også i forretningerne skal tænke anderledes i forhold til indretning og inspiration.

På den baggrund har Råd & Dåd nedsat nogle fokusgrupper og sat en analyse i gang med det formål at finde frem til, hvordan forretningerne kan indrettes i lyset af der kommer flere kvinder i dem, og hvordan det kan omsættes til et mersalg.

- Hvor mænd gerne går op i, hvor mange watt en el-boremaskine trækker, retter kvinderne sig mod miljøer inden for badeværelser, haven, ønsker inspiration til nye farver m.v., og det stiller meget større krav til udstillingerne, siger Søren Ibsen.

Indretning målrettet til kvinder
Ifølge Carsten Færge, adm. direktør for Retail Institute Scandinavia med speciale i detailhandel, er det ikke for tidligt, at byggemarkederne opdager, hvor stor indflydelse kvinderne har.

- Slet ikke i lyset af den tommelfingerregel der siger, at kvinder bestyrer ca. 80% af familiens disponible indkomst. Han mener derfor, at det er det helt rigtige signal Råd & Dåd giver ved i større omfang at indrette deres butikker med sigte på kvinder.

- Kvinder er blevet en målgruppe i sig selv, og hvor mænd måske tænker mere rationelt og kan se, at nu er det på tide at få malet, fordi malingen skaller af, skal du i forhold til kvinder tænke mere ”blødt”, mener Carsten Færge. Der skal spilles mere på indretnings-halløj, kræses mere om tingene ligesom farve-paletten skal tænkes ind i en sammenhæng. Generelt har kvinder et bedre øje for det æstetiske, oplevelser og hvornår en farve bør skiftes ud, selv om det ikke er akut.

Flere af Råd og Dåd’s forretninger holder også tema-aftener lige fra ”bløde” emner som at hente ny inspiration, valg af farver og gerne med trend-guruer til den mere ”hårde” afdeling, hvor deltagerne lærer at håndtere en boremaskine, en fukssvans, hvordan man lægger et gulv osv., som i høj grad er en magnet for kvinder.

Brochurer

Konkurser i byggeriet (Uge 45/2024 -1)

Konkurser i byggeriet (Uge 45/2024 -1)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

158.000 kroner i bøde for at snyde med vejbenyttelsesafgift

158.000 kroner i bøde for at snyde med vejbenyttelsesafgift

Tungvognskontrol på Sønderjyske Motorvej førte til flere store bøder på cirka 400.000 kroner i alt for flere forskellige forseelser

Her dukker fortidens synder op

Her dukker fortidens synder op

Boligselskabet Sct. Jørgen i Viborg har udarbejdet en helhedsplan for renovering og miljøsanering på Ellekonebakkens boligblokke

Oprensningen af Høfde 42 går ind i sin næste fase

Oprensningen af Høfde 42 går ind i sin næste fase

Aktivitet på Høfde 42 skal bane vejen for endelig myndighedsgodkendelse, som lader til at trække ud