UgensErhverv.dk

Marked for fugematerialer vokser

Dansk producent er blevet så stor på det danske marked, at der ekspanderes mod øst.

23-06-2004

Dansk producent er blevet så stor på det danske marked, at der ekspanderes mod øst.

Af Lars Solberg

På trods af krise og bedemandsstemning i de seneste år inden for dansk byggeri er der nogle producenter af byggematerialer, der har klaret sig rigtig godt. En af dem er det gamle firma Dana Lim A/S med hovedsæde i Køge.

Tidligere var virksomheden kun kendt for sine limprodukter, men i dag - efter blandt andet opkøb af fugemasseproducenten Åffa A/S - er Dana Lim også kommet godt med på markedet for fugematerialer – både fugemasser og fugebånd.

Igennem de senere år har virksomheden øget både omsætning og resultat. Det har givet blod på tanden, og virksomheden er i øjeblikket ved at få fodfæste på det østeuropæiske marked.

- Vi har gjort det godt, og derfor er det naturligt for os at satse på nye markeder. Og i Østeuropa har vi været i et stykke tid, og det er et område, der kan blive rigtigt stort for os, siger adm. direktør i Dana Lim, Mogens Overgaard.

Køge-virksomheden har haft en voldsom vækst.

For ti år siden var omsætningen på omkring 20 mio kr. I år 2003 var den på 180 mio. kr., hvilket var en vækst på 15 procent i forhold til året før, hvor omsætningen var på 158 mio kr. Resultatet blev også forbedret fra 1,7 mio. kr. i 2002 til 5,5 mio. kr. i 2003.

Så det går godt med limprodukterne, men også i stigende grad med fugematerialerne – hvor firmaet selv producerer fugemasser, mens man er agent for de mere og mere populære fugebånd.

- Integrationen med Åffa er gået godt, og vi er i dag en homogen virksomhed, hvilket måske er en af årsagerne til, at det er gået godt for os, siger Mogens Overgaard.

Nye markeder
Medvinden har givet virksomheden kræfter til kaste sig over nye markeder. Og det forventes, at Østeuropa bliver det helt store vækstområde.

I øjeblikket agerer Dana Lim gennem forhandlere og agenter i en række lande i Østeuropa - de baltiske lande Litauen og Estland, Ungarn og nu også Rusland. I Litauen har firmaet et datterselskab, der koordinerer meget af handelen i Østeuropa.

Firmaet sælger allerede en bred vifte af produkter i landene.

Og det bliver ifølge Mogens Overgaard snart endnu bedre, da troen på fremtiden og optimismen i de pågældende lande vokser hele tiden.

- Der er gang i både nybyggeri og renovering, og efterhånden som de østeuropæiske byggefirmaer lærer vores produkter at kende, vil de automatisk blive udbredt, siger han.
Både limprodukter, fugemasser og fugebånd er nye produkter i Østeuropa.

- De fleste bygningsarbejdere i Østeuropa har ikke haft den slags byggematerialer i hænderne. I mange tilfælde har de brugt og bruger stadig et hjemmelavet materiale, de selv har rørt sammen. Så det tager tid få dem vænnet til de nye kvalitetsprodukter, da de er dyrere end det, de selv laver. Til gengæld holder vores produkter, siger direktøren.

Revnede fuger
De hjemmelavede materialer er ikke særlig holdbare. Typisk revner en fuge eller smuldrer væk, men det kræver oplysning at få udbredt budskabet om de nye og bedre produkter.

- Folk har ikke været vant til kvalitet. Det har været og er udbredt, at der kommer revner på badeværelset og lignende. Nu skal de så overbevises om, at det reelt kan undgås med blandt andet vores produkter. Men budskabet breder sig, fortæller Mogens Overgaard.

Dana Lim sælger allerede en del til både grossister og entreprenører i de østeuropæiske lande, og omsætningen i østregionen er ved at være pæn stor.

- Den er ikke på et tocifret millionbeløb, men det flytter sig i den retning, siger Mogens Overgaard.

Stabilitet i Rusland
Og direktøren er ikke i tvivl om, at det bliver endnu bedre at agere i Østeuropa.

- Der er kommet stabilitet; en række lande er blandt andet kommet med i EU. Også i Rusland virker det til, at der er kommet ro. Stabilitet er altafgørende for økonomisk vækst. Det må ikke gå, som det gjorde med det russiske marked i 90’erne, hvor rublen blev devalueret meget voldsomt. Her var meget arbejde helt spildt, og virksomhederne måtte begynde helt forfra igen. Men jeg er overbevist om, at det ikke vil gentage sig, så derfor vil vi også være meget aktive i Rusland, fortæller Mogens Overgaard.

Og Dana Lim er optimistiske. Blandt andet grundet eksportsuccesen er virksomhedens omsætning i øjeblikket 10-11 procent højere, end den var på samme tid for et år siden. Mogens Overgaard forventer, at år 2004 resulterer i en omsætning på omkring 210 mio. kr.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Grebet strammes om de brodne kar med social dumping

Grebet strammes om de brodne kar med social dumping

Bred politisk aftale mellem regeringen, DanmarksDemokraterne, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om at bekæmpe social dumping

Konkurser i byggeriet (Uge 21/2024 - 2)

Konkurser i byggeriet (Uge 21/2024 - 2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Lidt har også ret - men det vigtigste mangler

Lidt har også ret - men det vigtigste mangler

Gevinsterne ved social dumping har været så store, at de lyssky entreprenører har ifølge BAT været ligeglade

Erhvervsministeren agerer med skyklapper på

Erhvervsministeren agerer med skyklapper på

SMVdanmarks administrerende direktør er stærkt utilfreds med, at erhvervsministeren bagatelliserer, at store virksomheder ’tvinger’ eksempelvis håndværkerfirmaer til at acceptere meget lange betalingsfrister