Først var det materialemanglen, der gav ventetider, nu er det arbejdskraften.
11-12-2007
Tidligere var det mangel på byggematerialer, der gjorde, at byggerierne måtte ligge stille. Nu er det manglen på arbejdskraft, der tvinger mange virksomheder til at sige nej til opgaver.
Det viser Dansk Byggeris halvårlige undersøgelse af udbud og efterspørgsel på byggematerialer.
- Kun 13 procent af de udførende virksomheder oplever, at de må udskyde eller sige nej til ordrer som følge af mangel på materialer. For et år siden oplevede 74 procent af virksomhederne leveringsproblemer, forklarer Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri, i en kommentar til undersøgelsen.
De materialeproducerende virksomheder kan bekræfte, at markedet for byggematerialer er gået ind i en mere normal fase. Hvor det for et år siden var 70 procent af materialeproducenterne, som havde problemer med at følge med ordreindgangen, er det nu reduceret til 43 procent.
Trods bedre forsyninger af materialer har en tredjedel af virksomhederne alligevel svært ved at levere til tiden. Det skyldes en anden flaskehals i form af mangel på arbejdskraft.
- Det er ærgerligt, at mangel på arbejdskraft er med til at lægge en dæmper på virksomhedernes produktionskapacitet. Derfor ser vi frem til, at Østaftalen bliver ændret ved årsskiftet, siger Michael H. Nielsen og henviser til den yderligere lempelse af Østaftalen, som træder i kraft fra 1. januar 2008.
Dermed bliver det betydeligt nemmere for overenskomstdækkede virksomheder at rekruttere arbejdskraft fra de nye EU-lande.
- mir
Markedsledende i afvandingsteknik
Læs september 2023 udgaven her
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Læs november 2023 udgaven her
Mange fagfolk har reageret på omtalen af smuldrende mørtelfuger - flere bud på, hvad der kan gøres for at rette op på problemet
Altiflex har pr. 4. juni 2025 ansat Bjørn Baunbæk som ny administrerende direktør.
BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger
En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken