UgensErhverv.dk
Ny arkitektur forbedrer undervisningen

Ny arkitektur forbedrer undervisningen

Arkitekter leverer nye fysiske rammer der gør undervisningen af psykisk udviklingshæmmede børn mulig

22-11-2007

De fysiske rammer spiller en stor rolle for de skoler som skal realisere en undervisning der er på omgangshøjde med de behov psykisk udviklingshæmmede børn har.

Et af de steder man har taget udfordringen op er på Fensmark Skolen på Nørrebro i København. Skolen er netop ombygget og renoveringen er et eksempel på en målrettet indsats for en gruppe børn, der har brug for andre læringsrammer end dem, som bliver tilbudt i den almindelige folkeskole.

Det skyldes at arkitekterne bag renoveringen, B plus, har lagt stor vægt på den enkelte elevs forudsætninger og skabt nogle rammer, der er tilpasset børnenes behov. På den led kan elevernes personlige kompetencer blive koblet med skolens dannelses- og læringssyn.

Efter mange år som hvileløse nomader i det danske skolesystem har psykisk udviklings-hæmmede børn nu endelig fået deres egen skole, hvor de kan gennemføre et helt skoleforløb.

20 psykisk udviklingshæmmede elever startede i skolen i sommer, yderligere 20 er ved at flytte ind, og til næste sommer vil der være i alt 55 elever på skolen. Skolen er normeret til 70 børn fra 1. til 10. klasse.

-Skolen rummer i dag psykisk udviklingshæmmede børn med et flertal af børn med ADHD og autisme, der har svært ved at samarbejde og fungere i det sociale liv. Derfor ender de ofte med at føle sig anderledes og isolerede i forhold til omverdenen. De brug for en stærkt struktureret hverdag, som de kan få på vores skole, fortæller skoleleder Erling Nielsen fra Fensmark skole.

B plus står bag over 30 skolebygningsprojekter og har en særlig ekspertise i at udføre byggerier for mennesker med særlige behov. I deres arbejdsproces lægger B plus meget stor vægt på dialog og involvering af brugerne for at kunne skabe det bedst mulige resultat.

-Det er meget vigtigt for os at få afdækket al den viden som medarbejdere, pårørende, lærere og andre har om området for at kunne skabe den mest optimale ramme. I dette tilfælde viser mange erfaringer, at det er afgørende for børnene, at de kan møde i samme skole, blive undervist i samme lokaler, sidde på samme stole og møde de samme lærere hver dag. De har et stort behov for genkendelighed og struktur i deres hverdag, og det er blevet muligt med denne skole, fortæller Povl Barfod, arkitekt maa/MDD og direktør i B plus.

- hawin

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Fra 1. juli bliver kravene til DGNB skruet gevaldigt i vejret

Fra 1. juli bliver kravene til DGNB skruet gevaldigt i vejret

Fremover skal der meget mere til for at opnå en DGNB-certificering – også mere end de nye CO2-krav i bygningsreglementet. Antallet af kriterier, som en bygning måles på i DGNB, reduceres fra 36 til 14

Konkurser i byggeriet (Uge 4/2025 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 4/2025 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Drop uværdig kamp for mere udenlandsk arbejdskraft

Drop uværdig kamp for mere udenlandsk arbejdskraft

Arbejdsgiverne svigter totalt løfter om lærepladser. 3F foreslår højere bøder til arbejdsgivere, der ikke opretter lærepladser. Pengene skal udbetales til arbejdsgivere, der opretter flere lærepladser, end de som minimum skal

- Der er ingen, der er stolte af situationen

- Der er ingen, der er stolte af situationen

Scandi Byg var død og begravet, men genopstår nu som en integreret del af Nordic Wood Industries. Her skal Scandi Byg håndtere, hvad Nordic Wood Industries selv kalder 'mindre komplekse sager'. 85 ud af 200 tidligere medarbejdere er genansat