UgensErhverv.dk

Kunder bedømmer håndværkeren

Nyt evalueringscenter skal hjælpe byggebranchen med at få tilfredse kunder.

14-06-2007

Irritation over småfejl fører ofte til at kunden vælger ny håndværker til næste opgave. Det sker fordi kunderne aldrig får klaget til håndværkeren og rettet fejlene, som håndværkeren i kundens øjne selv burde have opdaget og rettet.

Dermed får byggebranchen et dårligt image og virksomhederne mister muligheden for at fortsætte et etableret samarbejde.

Men nu har Håndværksrådet sat sig for at skabe den manglende dialog mellem kunde og virksomhed. Det sker med oprettelsen af Håndværkets Evalueringscenter.

- Som et svar på problemet åbner vi i dag Håndværkets Evalueringscenter, som vil gøre det muligt for kunderne at evaluere deres håndværksvirksomhed på nettet. Her kan kunden fortælle mester, hvis der er fejl og mangler, hvis aftaler ikke er blevet overholdt, eller hvis svendene har svinet for meget, røget i et ikke-ryger hjem eller har glemt at rydde op. Med den nye viden i hånden kan virksomhederne tage initiativ til at udbedre fejlene, videreudvikle virksomheden og oplære de ansatte til at blive bedre til at sikre kvalitet og service, siger Håndværksrådets cheføkonom Jakob Brandt.

Fem virksomheder har testet Håndværkets Evalueringscenters system med kunder gennem det sidste halve år. Virksomhederne har været begejstrede for systematisk at få tilbagemeldinger fra deres kunder.

- Evalueringen samler op på alle de småting, som man ikke altid får talt med kunden om. Jeg får derfor mulighed for at gøre min service endnu bedre, siger VVS-installatør Morten Kühlmann, fra Triton VVS i Valby.

- Det er altid rart at få kundernes mening - også selvom den måske er knap så positiv. Så får vi i det mindste chancen for at rette op på det. Evalueringssystemet er en god rettesnor til at holde øje med vores kunders tilfredshed, lyder det fra tømrermester Henning Hansen fra Gelsted.

Efterhånden som flere håndværkere tilmelder sig systemet, vil kunderne få mulighed for at udvælge håndværkeren på baggrund af, om han er tilmeldt Håndværkets Evalueringscenter. For virksomhederne vil markedsføre sig med, at de er tilmeldt evalueringscenteret.

- Vi vil målrettet markedsføres os med, at vi er tilmeldt Håndværkets Evalueringscenter, da det viser, at vi er en virksomhed, der tager kundetilfredshed alvorligt, siger VVS-installatør John Thomsen fra Jotar A/S i Holstebro.

I Erhvervs- og Byggestyrelsen hilser man initiativet velkomment i forsøget på at give branchen et tiltrængt imageløft samt forbedre kvalitet og service.

- mir

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Konkurser i byggeriet (Uge 28/2024 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 28/2024 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Grøn transformator med global ambition

Grøn transformator med global ambition

Med tyske Jens-Peter Saul som CEO, har Rambøll udviklet sig fra at være en nordisk virksomhed til en global spiller med en omsætning, der er mere end fordoblet til 17 milliarder kroner

Airtox og Carl Ras bliver hovedsponsorer i Lyngby Boldklub

Airtox og Carl Ras bliver hovedsponsorer i Lyngby Boldklub

De kommende to sæsoner vil der står Carl Ras på maven af Lyngby Boldklubs spillere, når de løber på banen hjemme på Lyngby Stadion, mens der vil stå Carl Ras, når spillerne ifører sig klubbens udebanetrøje

Lige efter EU-bogen

Lige efter EU-bogen

Aktører i byggeriet kan vinde fordele ved hurtigt at omfavne EU's taksonomi-regler om bæredygtighed. Carl Ras står klar med rådgivning og service og er blandt andet en nøglespiller i den banebrydende renovering af DMI's tidligere domicil