UgensErhverv.dk

Vejskat snart i Danmark

Kilometer-afgifter for lastbiler nærmer sig på de danske veje.

23-01-2004

Kilometer-afgifter for lastbiler nærmer sig på de danske veje.

Af journalist Lars Solberg

Det ser mere og mere ud til, at der er et folketingsflertal for at indføre roadpricing – kilometer-afgifter for lastbiler på de danske veje. Syd for grænsen er det for længst besluttet, det skal koste penge at køre på de tyske veje. Men den vedtagne Maut har på grund af tekniske problemer med de computere, der skal sidde i lastbilerne, endnu ikke skæppet i den tyske statskasse. Det forventes, at den tyske premiere finder sted til oktober.

Den tyske beslutning har været med til at bane vejen for, at vejskat-tanken breder sig.

Og EU-kommissionen er fremme med et direktivforslag, der opfordrer alle medlemslande til at indføre denne form for afgift. Det forventes, at det kun er et spørgsmål om kort tid, før der kommer en beslutning om det i det danske folketing.

Flere af de politiske partier er da også begyndt at markere sig på emnet.

Blandt andet forslår de radikale, at der indføres en model efter tysk forbillede – altså når det fungerer, hvor et satellitstyret system tjekker, hvor langt den enkelte lastbil kører, og der opkræves 89 øre per kilometer.

DTL er åben
Den offentlige stemning har også fået brancheorganisationen på området Dansk Transport og Logistik op og markere sig.

Organisationen erklærer, at den er åben over for tanken.

- DTL har aldrig afvist at drøfte nye ideer og forslag. Heller ikke når det gælder ændringer af afgiftssystemet. Derfor kan vi godt følge den radikale trafikpolitiske ordfører Martin Lidegaard, der finder det mærkeligt, hvis Danmark ender med at blive det eneste land, hvor vognmændene ikke skal betale vejafgifter, udtaler ordførende direktør i DTL, Michael Svane

Der er dog en række klare forudsætninger for, at DTL kan gå ind i en drøftelse af det radikale forslag:
- En dansk vejafgift skal være afgiftsneutral for transportvirksomhederne.
- Vejafgiften skal også pålægges udenlandske transportvirksomheder, der kører i Danmark.
- Vejafgiften skal primært finansiere vejformål. Pengene skal f.eks. ikke anvendes til at nedsætte taksterne på den kollektive trafik.
- En dansk vejafgift bør i givet fald være en del af en ægte europæisk løsning på afgiftsområdet.

Disse krav står DTL fast på.

- Kan man overholde disse vilkår, så er vi åbne for at gå ind i en dialog om det radikale forslag, men vi har ikke tænkt os at fylde lommerne op hos buspassagererne, udtaler Michael Svane.
- ls.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Jeudan har to mia.kr. at købe ejendomme for

Jeudan har to mia.kr. at købe ejendomme for

De tre første måner af regnskabsåret gav Jeudan et før-skat resultat på 766 millioner kroner mod et tab på 306 millioner for samme periode sidste år

Kunsten er en del af Børsens identitet

Kunsten er en del af Børsens identitet

Det var dansk kulturarv, der blev flammernes bytte, da den legendariske Børsbygning brændte. Genopbygningen er i fuld gang, og nu skal udsmykningen af bygningen gentænkes

Trædirektør: Løs boligkrisen – uden at forværre klimakrisen

Trædirektør: Løs boligkrisen – uden at forværre klimakrisen

Jeg efterlyser politikere, der tør gå forrest. Der tør sige: “Vi vil have byggeri, der ikke bare overholder loven, men viser vejen frem”, siger Nordic Wood Industries' koncerndirektør, Holger C. Hansen

Ny underføring i Køge giver både lyst til at passere og at blive hængende

Ny underføring i Køge giver både lyst til at passere og at blive hængende

Forslaget til en ny underføring mellem by og havn i Køge fra Arkil kombinerer tryg og sikker trafik med mulighed for ophold og aktivitet – og bygger på principper om biodiversitet, genbrug og materialer med lang levetid