Kilometer-afgifter for lastbiler nærmer sig på de danske veje.
23-01-2004
Kilometer-afgifter for lastbiler nærmer sig på de danske veje.
Af journalist Lars Solberg
Det ser mere og mere ud til, at der er et folketingsflertal for at indføre roadpricing – kilometer-afgifter for lastbiler på de danske veje. Syd for grænsen er det for længst besluttet, det skal koste penge at køre på de tyske veje. Men den vedtagne Maut har på grund af tekniske problemer med de computere, der skal sidde i lastbilerne, endnu ikke skæppet i den tyske statskasse. Det forventes, at den tyske premiere finder sted til oktober.
Den tyske beslutning har været med til at bane vejen for, at vejskat-tanken breder sig.
Og EU-kommissionen er fremme med et direktivforslag, der opfordrer alle medlemslande til at indføre denne form for afgift. Det forventes, at det kun er et spørgsmål om kort tid, før der kommer en beslutning om det i det danske folketing.
Flere af de politiske partier er da også begyndt at markere sig på emnet.
Blandt andet forslår de radikale, at der indføres en model efter tysk forbillede – altså når det fungerer, hvor et satellitstyret system tjekker, hvor langt den enkelte lastbil kører, og der opkræves 89 øre per kilometer.
DTL er åben
Den offentlige stemning har også fået brancheorganisationen på området Dansk Transport og Logistik op og markere sig.
Organisationen erklærer, at den er åben over for tanken.
- DTL har aldrig afvist at drøfte nye ideer og forslag. Heller ikke når det gælder ændringer af afgiftssystemet. Derfor kan vi godt følge den radikale trafikpolitiske ordfører Martin Lidegaard, der finder det mærkeligt, hvis Danmark ender med at blive det eneste land, hvor vognmændene ikke skal betale vejafgifter, udtaler ordførende direktør i DTL, Michael Svane
Der er dog en række klare forudsætninger for, at DTL kan gå ind i en drøftelse af det radikale forslag:
- En dansk vejafgift skal være afgiftsneutral for transportvirksomhederne.
- Vejafgiften skal også pålægges udenlandske transportvirksomheder, der kører i Danmark.
- Vejafgiften skal primært finansiere vejformål. Pengene skal f.eks. ikke anvendes til at nedsætte taksterne på den kollektive trafik.
- En dansk vejafgift bør i givet fald være en del af en ægte europæisk løsning på afgiftsområdet.
Disse krav står DTL fast på.
- Kan man overholde disse vilkår, så er vi åbne for at gå ind i en dialog om det radikale forslag, men vi har ikke tænkt os at fylde lommerne op hos buspassagererne, udtaler Michael Svane.
- ls.
Læs september 2023 udgaven her
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Læs november 2023 udgaven her
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Markedsledende i afvandingsteknik
Hovedaktionær og bestyrelsesmedlem, Carsten Mindegaard, bliver fremover næstformand i bestyrelsen for LM'Pihl A/S
Dansk Stillads Service øger omsætning markant og indtjeningen efter skat bliver på 46 millioner kroner - næsten 30 procent mere end året før
Danmark forsynes med gas fra den danske del af Nordsøen, indenlandsk produceret biogas samt gasimport fra Norge
BM Byggeindustri har gennemført trandtests, der dokumenterer, at virksomhedens træbaserede modulsystemkan anvendes i 8 etagers boligbyggeri