UgensErhverv.dk

Styr på stigen og liften med mobilen

Med mobiltelefonen er der altid tjek på, hvor materiellet befinder sig. Det sparer tid og penge.

25-05-2004

Hvor dælen er den nye excentersliber blevet af? Spørgsmålet var normalt hos Anton Lassens Eftf. for lidt over et år siden, og det var gerne startskuddet til en større eftersøgning, der kostede tid og kræfter.
I dag er spørgsmålet overflødigt. Nu er der nemlig kommet anderledes styr på, hvor hver enkelt lille stump af malerfirmaets materiel befinder sig.

- Vi har registreret alt det materiel, firmaet ejer, så vi kan styre det via mobiltelefonen. Tidligere havde vi faktisk ikke overblik over, hvor værktøj og udstyr befandt sig, og vi mistede masser af værktøj. Siden vi gik over til systemet, har vi f.eks. ikke mistet et eneste stykke elværktøj. De forsvandt hele tiden før, siger konduktør Henrik Kronborg fra malerfirmaet Anton Lassens Eftf. i Aalborg.
For to år siden gik han med i et pilotprojekt om at lave et styringssystem, der via mobiltelefon og pc kan holde styr på firmaets materiel. Det har nu været indkørt i firmaet i lidt over et år.

- Vi er fire mand, der har brugeradgang til systemet. Når firmaet rykker ud på en ny opgave, registrerer vi alt det værktøj, der bliver brugt. Svendene transporterer sig selv til pladsen ,og fra firmaet kører vi ud med det materiel, der skal bruges, og taster hvert enkelt værktøj ind på mobiltelefonen, siger Henrik Kronborg.

Firmaet har knapt 50 ansatte, der skal holdes med værktøj, og man har altid styret uddelingen af værktøjet centralt. Forskellen er blot, at nu registreres værktøjet elektronisk.

- Hvert stykke værktøj har sin egen kode på telefonen, som jeg taster ind, når jeg udleverer værktøjet til svendene på pladsen. Vores femtrins wienerstiger hedder f.eks. S501, S502, S503 osv., så vi ved præcis, hvilken stige der står hvor på de pladser, vi arbejder, siger Henrik Kronborg.
Sammen med fire kolleger brugte han en dag på at registrere og navngive godt 500 stykker værktøj og inddele dem i kategorier, der er lagt ind i et stykke software.
Når Kronborg eller en anden af ’værktøjsstyrerne’ taster et værktøjsnummer ind på mobiltelefonen, sendes en besked til en server, og systemet opdateres. Egentlig skal værktøjet registreres ude på pladserne, men smutter det, kan der opdateres hjemme fra firmaets computer.
- Men det er jo lidt farligt. Man kan nemt glemme et stykke værktøj, og så er det pludselig forsvundet for systemet, siger Henrik Kronborg

50 procent sparet på mistet værktøj
Mobilsystemet sparer tid til håndtering og især penge på værktøjskontoen.
- Vi har nok reduceret udgifterne til forsvundet værktøj med 50%. Før forsvandt elværktøjet hurtigt. Ikke nødvendigvis fordi folkene stjal det, men det kunne hurtigt forsvinde, hvis det blev lagt i et hjørne eller lånt ud til andre på pladsen. Så ville vi måske først savne det to måneder senere, og så havde man glemt alt om, hvor man sidst så det. Nu ved vi altid, hvor det er.
Det har også givet en anden selvdisciplin blandt folkene, for de tjekker altid pladsen igennem en ekstra gang før de melder værktøjet savnet, siger Henrik Kronborg, der mener, at systemet sparer ham for et par timers arbejde ugentligt.
Samtidig er det relativt billigt system, der blot koster et abonnement hos firmaet Easytime på 362 kr. månedligt for fem brugere plus en lettere forhøjet telefonregning.

Systemet rummer altså store økonomiske fordele for firmaet for en relativ ringe udgift, men der er også irriterende smådetaljer.

- Der kan udvikles yderligere på systemet, så jeg kan spare endnu mere tid. Nu skal jeg måske bruge 45 sekunder for hvert værktøj, fordi jeg hver gang, jeg taster koden for værktøjet ind, også skal taste pladsen ind, vi arbejder på. Og vi arbejder på mange pladser hele tiden, så det tager for lang tid, når jeg skal vente på, at telefonen kommer ned gennem pladslisten, sukker Henrik Kronborg, der lægger vægt på, at systemet er så brugervenligt som muligt.
Ingen ny teknik for teknikkens skyld.
-mir.

Brochurer

  • EXPO-NET

    EXPO-NET

    Med EXPO-NETs patenterede snefangsrør undgås problemer med fygesne

  • Plastmo

    Plastmo

    Din vejledning til tagrender - 15 % større vandkapacitet. Op til 25 års garanti.

  • BG Byggros

    BG Byggros

    Fugttekniske løsninger

  • NEWTEK

    NEWTEK

    Intelligent og bæredygtigt belysning og byrumsinventar

  • Ejot Danmark

    Ejot Danmark

    Professionelle befæstigelse og fastgørelsesprodukter

  • Vika vinduer

    Vika vinduer

    Lad os gøre det sammen

  • GRANAB strøsystemer

    GRANAB strøsystemer

    Alt i gulve til boliger, kontorer, skoler og offentlige bygninger

  • BG Byggros

    BG Byggros

    Håndtering af regnvand

  • Danvak

    Danvak

    Forum for professionelle inden for HVAC, energi og indeklima

  • Ajos

    Ajos

    Kraner, hejs, skure, pavilloner, strøm, lys, varme og byggepladsindretning

Det offentlige bør betale for øget bureaukrati

Det offentlige bør betale for øget bureaukrati

Dansk Håndværk peger på, at mængden af forskellige økonomiske ordninger med deraf følgende bureaukrati vokser uhæmmet

Fejlskøn polstrede dansk økonomi til coronakrisen

Fejlskøn polstrede dansk økonomi til coronakrisen

Dansk Byggeri efterlyser en snarlig politisk afklaring om en langsigtet investeringsplan for infrastruktur

Rapport om PVC med forudfattede politiske meninger

Rapport om PVC med forudfattede politiske meninger

PVC Informationsrådet retter i et brev til Folketinget en skarp kritik af Miljøstyrelsens rapport ’Vurdering af potentialet for substitution af PVC indenfor specifikke produktområder’

Oplev hvordan arkitekturen har formet København

Oplev hvordan arkitekturen har formet København

Fra den 30. maj lancerer Dansk Arkitektur Center (DAC) to spritnye guidede ture, der tager danskerne med ud under åben himmel for at opleve, hvordan arkitekturen har formet København