UgensErhverv.dk

Byggepladser tiltrækker unge nydanskere

To spændende byggepladser i Herning var med til at gøre unge nydanskere interesserede i en håndværksuddannelse

11-01-2007

- Det er min helt klare fornemmelse, at der var flere af deltagerne, der vil være håndværkere. De unge syntes kampagnen er en god idé, der kan give dem en god chance for at få en uddannelse.

Resultatet blev som det skulle for kontorchef i Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Karl Højhus Jeppesen, da Dansk Byggeri og Integrationsministeriet onsdag den 10. januar gjorde sidste stop i Herning med kampagnen, der skal gøre unge med anden etnisk baggrund end dansk opmærksomme på mulighederne i byggebranchen.

Positive rollemodeller
Kampagnen har siden november inviteret unge i henholdsvis København, Århus og Odense med ud på byggepladserne, hvor de har fået mulighed for at se og høre om byggebranchen. I Herning havde man desuden entreret med en murer og en elektriker med anden etnisk baggrund end dansk, som kunne fortælle historier fra deres hverdage som lærlinge i byggebranchen.

På turen stillede de unge interesserede spørgsmål om blandt andet lønforhold og længden på uddannelserne, ligesom de havde mulighed for at snakke med håndværkerne på de to byggepladser, der blev besøgt i Herning i løbet af dagen.

Forældre og omgangskreds
Hvordan kampagnen fortsætter, er endnu ikke helt afgjort, men Karl Højhus Jeppesen forventer, at anden del vil finde sted for de unge i Herning i løbet af april eller maj.

- Næste gang vil vi gerne have forældre og nærmeste omgangskreds med ud på de tekniske skoler, hvor de kan møde rollemodeller, virksomhedsejere og gerne nogle yngre mestre, som kan fortælle, hvordan det er at starte op for sig selv, fortæller Karl Højhus Jeppesen, der selv er uddannet tømrer.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Konkurser i byggeriet (Uge 28/2024 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 28/2024 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Grøn transformator med global ambition

Grøn transformator med global ambition

Med tyske Jens-Peter Saul som CEO, har Rambøll udviklet sig fra at være en nordisk virksomhed til en global spiller med en omsætning, der er mere end fordoblet til 17 milliarder kroner

Airtox og Carl Ras bliver hovedsponsorer i Lyngby Boldklub

Airtox og Carl Ras bliver hovedsponsorer i Lyngby Boldklub

De kommende to sæsoner vil der står Carl Ras på maven af Lyngby Boldklubs spillere, når de løber på banen hjemme på Lyngby Stadion, mens der vil stå Carl Ras, når spillerne ifører sig klubbens udebanetrøje

Lige efter EU-bogen

Lige efter EU-bogen

Aktører i byggeriet kan vinde fordele ved hurtigt at omfavne EU's taksonomi-regler om bæredygtighed. Carl Ras står klar med rådgivning og service og er blandt andet en nøglespiller i den banebrydende renovering af DMI's tidligere domicil