UgensErhverv.dk

Byggeriet har brug for nydanskere

Dansk Byggeri og Integrationsministeriet bag ny kampagne, der skal lokke flere unge til byggebranchen

16-11-2006



Dansk Byggeri og Integrationsministeriet bag ny kampagne, der skal lokke flere unge til byggebranchen


Integrationsministeriet og Dansk Byggeri starter den 15. november en kampagne for at lokke flere unge med anden etnisk baggrund end dansk til at uddanne sig og arbejde i byggeriet.

- De seneste år har danske virksomheder indgået flere og flere praktikaftaler med indvandrere og efterkommere. Men vi kan gøre det endnu bedre og sikre, at langt flere unge får en uddannelse og ad denne vej får fodfæste på det danske arbejdsmarked, og vi skal sende klare signaler til både de unge men også ders forældre om, at der er brug for alle unge i alle brancher, siger integrationsminister Rikke Hvilshøj.

Der er god aktivitet i byggeriet i disse år. Hvis de gode tider skal vare ved, er det nødvendigt at bygge- og anlægsvirksomhederne kan få den arbejdskraft, de har behov for.

- Der skal være plads til alle, som kan og vil arbejde i byggeriet. Bygge- og anlægsvirksomhederne mangler arbejdskraft, og det er oplagt, at vi vender os mod den store ressource, der er blandt de unge med en anden etnisk baggrund end dansk, siger Jens Klarskov, adm. direktør for Dansk Byggeri.

For at trække flere unge til byggeriet er der behov for at øge kendskabet til byggebranchen. Derfor er kampagnen rettet mod både de unge og deres forældre, der ved hjælp af informationsmaterialer, annoncer og radiospots skal få øjnene op for de mange fordele ved en fremtid i byggeriet.

Startskuddet for kampagnen lyder på Københavns Tekniske Skole. Turen går herefter til NCC Constructions A/S’s byggeplads på Philip Heymanns Alle, hvor integrationsministeren og den adm. direktør for Dansk Byggeri sammen med ca. 25 indbudte unge deltager i en rundvisning på byggepladsen.

Kommunikationschef fra NCC, Bo Dybkjær, fortæller de unge om det praktiske arbejdsliv på en byggeplads, og hvilke muligheder et fremtidigt liv i byggeriet giver.

Kampagnen vil i løbet af de næste måneder blive udrullet i resten af landet, hvor der vil være besøg på byggepladser i Odense, Århus og Herning.
-mo

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Byggepladsen er en klimamæssig black box

Byggepladsen er en klimamæssig black box

Nye krav til byggeriet lurer i horisonten, når klimakravene skal revideres i 2025. Alt tyder på, at byggepladsen bliver omfattet af beregningerne af CO2 belastningen

NCC bygger for 120 millioner svømmehal i Nordjylland

NCC bygger for 120 millioner svømmehal i Nordjylland

Ved siden af Idrætscenter Vendsyssel og Vrå Skole skal der opføres en svømmehal med 25 meter bassin med otte baner, morskabsbassin med vandrutchebane samt wellnessafdeling. Projektet har en kontraktsum på ca. 120 millioner kroner

Stor undersøgelse: Malerne vægter kvalitet over alt andet

Stor undersøgelse: Malerne vægter kvalitet over alt andet

Kvaliteten er vigtigst, og renoveringsprojekterne kommer til at stå i kø. Det er blandt konklusionerne i en stor spørgeundersøgelse, hvor Flügger har spurgt skandinaviske kunder om forventningerne til fremtiden og ønsker til malerprodukter generelt

Snickers Workwear introducerer verdens første indbyggede, certificerede knæpuder

Snickers Workwear introducerer verdens første indbyggede, certificerede knæpuder

SPONSORERET INDHOLD: Med lanceringen af verdens første indbyggede, certificerede knæpuder viser Snickers Workwear sit engagement i det, virksomheden kalder 'Inventing workwear'