UgensErhverv.dk

Byggeriet har brug for nydanskere

Dansk Byggeri og Integrationsministeriet bag ny kampagne, der skal lokke flere unge til byggebranchen

16-11-2006



Dansk Byggeri og Integrationsministeriet bag ny kampagne, der skal lokke flere unge til byggebranchen


Integrationsministeriet og Dansk Byggeri starter den 15. november en kampagne for at lokke flere unge med anden etnisk baggrund end dansk til at uddanne sig og arbejde i byggeriet.

- De seneste år har danske virksomheder indgået flere og flere praktikaftaler med indvandrere og efterkommere. Men vi kan gøre det endnu bedre og sikre, at langt flere unge får en uddannelse og ad denne vej får fodfæste på det danske arbejdsmarked, og vi skal sende klare signaler til både de unge men også ders forældre om, at der er brug for alle unge i alle brancher, siger integrationsminister Rikke Hvilshøj.

Der er god aktivitet i byggeriet i disse år. Hvis de gode tider skal vare ved, er det nødvendigt at bygge- og anlægsvirksomhederne kan få den arbejdskraft, de har behov for.

- Der skal være plads til alle, som kan og vil arbejde i byggeriet. Bygge- og anlægsvirksomhederne mangler arbejdskraft, og det er oplagt, at vi vender os mod den store ressource, der er blandt de unge med en anden etnisk baggrund end dansk, siger Jens Klarskov, adm. direktør for Dansk Byggeri.

For at trække flere unge til byggeriet er der behov for at øge kendskabet til byggebranchen. Derfor er kampagnen rettet mod både de unge og deres forældre, der ved hjælp af informationsmaterialer, annoncer og radiospots skal få øjnene op for de mange fordele ved en fremtid i byggeriet.

Startskuddet for kampagnen lyder på Københavns Tekniske Skole. Turen går herefter til NCC Constructions A/S’s byggeplads på Philip Heymanns Alle, hvor integrationsministeren og den adm. direktør for Dansk Byggeri sammen med ca. 25 indbudte unge deltager i en rundvisning på byggepladsen.

Kommunikationschef fra NCC, Bo Dybkjær, fortæller de unge om det praktiske arbejdsliv på en byggeplads, og hvilke muligheder et fremtidigt liv i byggeriet giver.

Kampagnen vil i løbet af de næste måneder blive udrullet i resten af landet, hvor der vil være besøg på byggepladser i Odense, Århus og Herning.
-mo

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Konkurser i byggeriet (Uge 28/2024 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 28/2024 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Grøn transformator med global ambition

Grøn transformator med global ambition

Med tyske Jens-Peter Saul som CEO, har Rambøll udviklet sig fra at være en nordisk virksomhed til en global spiller med en omsætning, der er mere end fordoblet til 17 milliarder kroner

Airtox og Carl Ras bliver hovedsponsorer i Lyngby Boldklub

Airtox og Carl Ras bliver hovedsponsorer i Lyngby Boldklub

De kommende to sæsoner vil der står Carl Ras på maven af Lyngby Boldklubs spillere, når de løber på banen hjemme på Lyngby Stadion, mens der vil stå Carl Ras, når spillerne ifører sig klubbens udebanetrøje

Lige efter EU-bogen

Lige efter EU-bogen

Aktører i byggeriet kan vinde fordele ved hurtigt at omfavne EU's taksonomi-regler om bæredygtighed. Carl Ras står klar med rådgivning og service og er blandt andet en nøglespiller i den banebrydende renovering af DMI's tidligere domicil