UgensErhverv.dk

Optimisme for isenkrammessen i Køln

Fremgang på messe styrker tro på nye udstillingskoncepter.

27-04-2004

Den nyligt overståede messe kunne notere en fremgang, der samtidig styrker troen på messens nye udstillingskoncepter.

Af journalist Michael Rughede


Messen i Køln har ligesom andre isenkrammesser været presset de seneste år. De generelt dårlige konjunkturer har påvirket udstillerne fra de forskellige brancher negativt, men billedet vendte på årets messe i marts. Antallet af besøgende voksede så tilpas, at arrangørerne givetvis har fejret succesen med et stort krus tysk messeøl, da de lukkede den sidste gæst ud af udstillingshallen.

- Den klare fremgang af besøgende på ca. 10% i forhold til sidste år viser, at vi er på rette vej, sagde en veltilfreds Oliver Kuhrt, direktør for Kølnmessen.

I alt fandt 74.000 besøgende fra 114 lande frem til de fire udstillingsdage i Køln, og her kunne de inspicere produkter fra 3677 firmaer fra 59 lande. I en ’tilfredshedsundersøgelse’ meldte 95%, at de havde været tilfredse med deres besøg på messen, og at den havde været rejsen værd. Over halvdelen var internationale besøgende.

Ny struktur efter armvridning
Som reaktion på de dårlige tider har messens udstillere de senere år efterspurgt et andet udstillingsmønster, der bedre modsvarer deres behov for at præsentere produkterne på en mere kosteffektiv måde.

Svaret fra Køln kom i november sidste år med annonceringen af en ny udstillingsstruktur. I stedet for én årlig udstilling meldte messen ud, at man ville gå over til en toårig udstillingscyklus. Tanken var, at isenkrammessen skulle deles op i to selvstændige messer, der hvert år skulle skiftes til at indtage messehallerne i Køln. En regulær international isenkrammesse det ene år og en mindre europæisk orienteret værktøjsmesse det andet.

Sådan gik det imidlertid ikke.

De store elværktøjsudstillere med Black & Decker, Bosch Siemens, Metabo m.fl. har lige så mange muskler som deres største maskiner. De vred armen rundt på Køln-messen og forlangte, at der kun blev afholdt en messe i Køln hvert andet år. Så kunne de skifte mellem Køln og Las Vegas som udstillingssted hvert år og dermed begrænse deres budgetter til én stor messe om året.

Og sådan blev det. Kort før dette års isenkrammesse besluttede Køln sig for kun at afvikle en stor isenkrammesse hvert andet år med temaerne værktøj, låse og beslag og GDS.

Den lille messe blev droppet, inden den havde set dagens lys.

Kølns beslutning skal ses i lyset af messernes generelle problem med at trække de tunge kapitalstærke udstillere til, som bl.a. gav sig udslag i, at man i slutningen af 2003 indledte et internationalt samarbejde med et par andre kriseramte messer på Taiwan og i Las Vegas.

På Taiwan udstiller Taipei Int’l Hardware and DIY (GDS) Show på 3. år i oktober, og messen trak sidste år 9000 tilskuere til 100 udstillere, hvilket var lidt flere tilskuere, men til kun halvt så mange udstillere som året før.

I USA har National Hardware Show været i gang siden 1945, hvor udstillingerne holdt til i
New York de første 30 år for så at rykke til Chicago, da udstillerne klagede over for store omkostninger.

Siden højdepunktet i 1999 er det dog gået alvorligt ned ad bakke for messen, der sidste år var næsten halveret i udstillingsareal, men dog med ca. 2200 udstillere. Det blev så besluttet at flytte messen til Las Vegas i år, og udstillingsperioden blev sat til først i maj måned.

Køln bygger om til 2006
I Køln er ambitionen naturligvis at kunne iklæde sig førertrøjen. De besøgende skal have årets bedste mulighed for One Stop Shopping – et sted, hvor man kan gøre alle sine indkøb på én gang. Dermed håber tyskerne, at de effektivt kan konsolidere et forspring. Og Kølns tilpasning til ’kundernes’ ønsker er foreløbig blevet positivt modtaget.

- Dette års messe var god, og den er et vendepunkt. Hvis handelsleddet og industrien står sammen og arbejder tæt sammen, vil vi i fællesskab kunne skabe en mega messe i 2006, sagde direktør John W. Herbert fra sammenslutningen af tyske GDS, byggemarked og havespecialister. Ordene faldt oven på en veloverstået messe for den del af branchen, han er tilknyttet. Indkøbsgrupper fra verdens største GDS kæder, Home Depot and Lowe, brugte nemlig messen til at studere nye trends og designs, og det blev udlagt som et positivt tegn.

Samtidig blev der rapporteret om godt salg på messen og især på vækstområdet for GDS produkter. Hvilket fortsat understreger betydningen af det direkte møde mellem producent og kunde selv i en digitaliseret internetverden. Messerne er stadig aktuelle som udstillingsvindue for topmærkerne.

- For os er brand kommunikation specielt vigtig. Denne messe giver os optimale omgivelser til at skille os ud med et stærkt brand og innovative kvalitetsprodukter, sagde Colin D. Rosekilly fra Stanley.

I dag slås mærkerne på andet end pris, og så er det ekstra vigtigt, at man kan markedsføre sig i det rigtige udstillingsmiljø, og at der er mulighed for at spille på de ekstra features, man som producent bygger ind i produkterne.

Til marts 2006 vil Køln derfor have bygget om med opgraderede messefaciliteter i nye udstillingshaller, hvor nye tekniske og logistiske raffinementer skal give ’en klar værdiforbedring for udstillerne på verdens ledende messe for isenkram og GDS’.

Brochurer

Afgiften på grus og sten forhøjes 11 procent

Afgiften på grus og sten forhøjes 11 procent

Det er nok de færreste i byggesektoren, der har været opmærksomme på, at regeringens finanslov også rammer byggesektoren på afgiftsområdet, idet råstofafgifterne står til en klækkelig forhøjelse.

Nyt hæfte gør håndværk til et sjovt fag i skolen

Nyt hæfte gør håndværk til et sjovt fag i skolen

I et nyt inspirationshæfte kan lærere hente ideer til undervisningsforløb i det obligatoriske fag håndværk og design - og blive klogere på nye alliancer med museer og erhvervsskoler

Carlsberg Byens største domicil

Carlsberg Byens største domicil

I dag afholdes rejsegilde på Emil Christian Hansen Hus, der kommer til at danne ramme om it-virksomheden Vismas nye hovedkontor i København

Mangelfuldt kendskab til vigtig garanti

Mangelfuldt kendskab til vigtig garanti

En omfattende undersøgelse viser store huller i danskernes indsigt i, hvordan de er dækket af henholdsvis garanti og købeloven