UgensErhverv.dk

Danskerne dyrker badeværelset

Efter køkkenperioden er det nu badeværelset, der skal fremhæves i butiksudstillingen.

26-04-2004

Efter køkkenperioden er det nu badeværelset og udstyr til det, der skal fremhæves i butiksudstillingen.

Af journalist Lars Solberg

Byggemarkeder og andre forretninger med badeværelsesudstyr kan godt begynde at rykke lidt rundt på butiksindretningen. Badeværelser og udstyr til det område er det helt store i øjeblikket. Ifølge sælgere af badeværelser og trendeksperter er badeværelset ved at få den samme opmærksomhed, som køkkenet har haft gennem de senere år.

Det mener blandt andet Poul Erik Jacobsen fra konsulentvirksomheden Pej-gruppen, der rådgiver om samfundstrends.

Han mener, at danskerne i højere grad er begyndt at investere i indretningen af badeværelser. Ifølge ham skal badeværelset nu være et hyggeligt rum at opholde sig i. Det er blevet et slags frirum.

- Både baderum og udendørsrummet er rum, vi kan købe en masse ting til, som symboliserer fritid og velvære…. Tendensen afspejler tydeligt kvindernes markante indflydelse på boligen og appellerer ikke mindst til den nye generation Y, som vægter fritid mere end arbejdsliv, har Poul Erik Jakobsen udtalt.

Bedre markedsføring
Også forhandlerne på området har lagt mærke til en øget opmærksomhed for badeværelsesindretningen.

En af dem er Henrik Staunstrup, der er medindehaver af Bad & Stil, som er en af de mere fancy butikker inden for badeværelsesinteriør.

- Der er meget fokus på badeværelser lige nu. Opmærksomheden har faktisk været stigende igennem de seneste 10-13 år. Men den har slet ikke været så stor som på køkkenområdet, hvor producenterne og forhandlerne har været rigtig gode til markedsføring. Men nu er der for alvor kommet fokus på badeværelsesområdet, siger han.

Han mener, der er sket et stort ryk med hensyn til, hvordan folk ser på badeværelset.

- Vi oplever tydeligt, at baderummet ikke længere bare er et praktisk rum til praktiske gøremål, men derimod et livstilsrum. Det kan være alt fra romantisk stil til hightech eller kitsch. Uanset stilarten handler det om at udtrykke en holdning, og at folk kan genkende personen i de ting, der er i baderummet, siger han.

Angående at udtrykke en holdning mener han, at indretningen af ens hjem i højere grad er blevet en måde at fortælle, hvem man selv er, og her er badeværelset en vigtig faktor.

Kendte designere
Men det handler ikke kun om sociologi. Den øgede fokus på badeværelser skyldes ifølge Henrik Staunstrup også andre mere jordnære omstændigheder.

- Producenterne og forhandlerne på dette område har ikke været så gode som dem på køkkenområdet til at markedsføre sig. Men det har forandret sig, siger han.

Endvidere mener han, at produktudviklingen af badeværelsesudstyr er blevet styrket.

- Vvs-branchen har de seneste år fået et løft i kraft af, at kendte designere pludselig har gjort baderummet til et vigtigt rum, og at folk har fået flere penge mellem hænderne, som de gerne vil ofre på at få det badeværelse, de drømmer om. Det betyder, at der er et stort specialdesign, dyrt inventar og ikke mindst trendy tilbehør, fortæller han.

Som forhandler har han for nylig oplevet, at en kunde ønskede et badeværelse indrettet med et fjernsyn på den ene væg.

En vægtig grund til fremgangen på området er, at kunderne har flere penge mellem hænderne. Det medfører, at høje priser ikke er så afskrækkende for folk.

- Gennem de senere år har folk jo vænnet sig til, at der godt må bruges en del penge på at få nyt køkken. Og det gør, at folk nu også på badeværelsesområdet ikke lader sig bremse af, at det kan være dyrt, siger Henrik Staunstrup.

Går op i komfort
Kunderne ønsker badeværelser med moderne interiør. Det skal se godt ud og udstråle stil og elegance, men der er endnu et krav, der skal være tilfredsstillet.

- I dag går folk meget op i komfort. Badeværelset skal ud over at se flot ud være rart at opholde sig i - og så være praktisk i hverdagen, siger han.

Endelig fremhæver Henrik Staunstrup, at kvinderne også for alvor har gjort deres indtog på vvs-feltet, hvilket har betydet, at der er kommet mere aktivitet på badeværelsesfronten.

- Indretningen af hjemmet betyder i dag mere end nogensinde før. Og det er klart kvinderne, der får det sidste ord, når det handler om boligindreting, siger han.

Det betyder, at efterspørgslen er over i den lidt blødere genre - den romantiske stil. Hvor ungkarlen måske, hvis han går op i indretning, vælger de hårde, rene linier, vælger kvinderne den blødere stil, hvor der er plads til mange små detaljer.

Det betyder en udvidelse af salgsmulighederne på området med badeværelsesudstyr.

Brochurer

Klimamål skal tilpasses ejendomsbranchens virkelighed

Klimamål skal tilpasses ejendomsbranchens virkelighed

EjendomDanmarks administrerende direktør, Jannick Nytoft, roser det nye klimaudspil fra Dansk Industri, men samtidig peger han på, at der er plads til forbedringer.

3F: Udenlandske virksomheder finder på alle mulige svinkeærinder

3F: Udenlandske virksomheder finder på alle mulige svinkeærinder

For 3F’s byggegruppe er det ikke uvelkomment, at den nye beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, er socialdemokrat.

Utraditionel tømmerhandel blander sig med vækstkæmperne

Utraditionel tømmerhandel blander sig med vækstkæmperne

Østerbro Tømmerhandel Gruppen er netop nomineret til ’EY Entrepreneur Of The Year’, der er en af Danmarks og verdens mest anerkendte vækstskaberkonkurrence

Boligminister vil have mange flere almene boliger

Boligminister vil have mange flere almene boliger

I dag tager boligminister Kaare Dybvad Bek første spadestik til 148 nye almene boliger i København og den slags byggeri vil han have meget mere af så vi får blandede boligområder med plads til alle