UgensErhverv.dk

Penge i godt miljø

Miljø-messe handler om mere end miljøbevidsthed – blandt andet god økonomi.

19-04-2004

Miljø-messe handler om mere end miljøbevidsthed – blandt andet god økonomi.

Af journalist Lars Solberg

Dårligt miljø er dårlig forretning, er et af budskaberne på årets Danmiljø-messe, der er en fagmesse for miljøteknologi, og som finder sted i Messecenter Herning i dagene 27.-29. april 2004.

Før var miljø meget et holdnings-område, hvor debatten kunne have næsten religiøse overtoner. Men igennem de senere år har det ændret sig. Mange virksomheder er i dag bevidste om, at miljøregler skal overholdes. Og de har en decideret politik på området.
Det skyldes en stigende miljøbevidsthed generelt. Men det handler også om branding - ingen har lyst til en dårlig medie-sag.

Men der er en tredje forklaring.

Driftsmæssigt kan det simpelthen betale sig for en virksomhed at være på forkant på området, mener projektleder for Danmiljø 2004, Morten Toftbjerg.

- Det er en fordel at investere i grej på dette område. For eksempel er den hurtige løsning med at køre alt affald på deponi - på lossepladsen - simpelthen for dyr. Meget affald kan genbruges og sælges. Det kræver bare en sortering - affaldet skal håndteres rationelt og med det rigtige udstyr. Det betyder, at investeringen i for eksempel sorteringsudstyr er relativt hurtigt tjent ind, fortæller projektlederen.

Der er 11. gang, Danmiljø-messen løber af stablen. Denne gang i en ny udgave.

Samtidig med og som en integreret del af messen gennemføres nemlig fagmessen No Dig, hvor der udstilles opgravningsfrie renoverings- og installationssystemer.

Messekomitéen har valgt at samle de to områder, da den mener, at der er et betydeligt målgruppe-sammenfald blandt de besøgende fagfolk.

Mere fokus på miljø
Ifølge projektleder Morten Toftbjerg er der en række argumenter for, at virksomheder skal besøge Danmiljø.

En af de mere kontante er den førnævnte, at virksomhederne kan investere i udstyr, der er hurtigt tjent ind, og vil løse affaldsproblemet effektivt frem over.

Men i det hele taget er der kommet mere fokus på miljøet, og det kan mærkes på interessen for messen, mener han.

- Flere virksomheder er bevidste om, at deres miljøpolitik er vigtig. Der er en større interesse for det, hvilket blandt andet skyldes øgede myndighedskrav på mange områder inden for miljøet. Derfor skal der ydes en indsats fra virksomhedens side, siger Morten Toftbjerg.

Ender med 250 udstillere
Messen har indtil videre fået 240 tilmeldinger på messen. Projektlederen forventer, at det ender med et antal på 250 virksomheder, der udstiller på messen.

På den seneste Danmiljø-messe var der omkring 6.200 besøgende fra 30 forskellige lande.

Denne gang, mener Morten Toftbjerg, at der kommer mindst det samme antal. Han tror dog på, at tallet bliver større.

- Et besøgstal på 8.000 er ikke helt urealistisk. Messen er relevant for mange virksomheder, og nu da No Dig-sektionen også er med, bliver der højst sandsynligt flere gæster, end der var på den seneste miljømesse, siger han.


Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Byggepladsen er en klimamæssig black box

Byggepladsen er en klimamæssig black box

Nye krav til byggeriet lurer i horisonten, når klimakravene skal revideres i 2025. Alt tyder på, at byggepladsen bliver omfattet af beregningerne af CO2 belastningen

NCC bygger for 120 millioner svømmehal i Nordjylland

NCC bygger for 120 millioner svømmehal i Nordjylland

Ved siden af Idrætscenter Vendsyssel og Vrå Skole skal der opføres en svømmehal med 25 meter bassin med otte baner, morskabsbassin med vandrutchebane samt wellnessafdeling. Projektet har en kontraktsum på ca. 120 millioner kroner

Stor undersøgelse: Malerne vægter kvalitet over alt andet

Stor undersøgelse: Malerne vægter kvalitet over alt andet

Kvaliteten er vigtigst, og renoveringsprojekterne kommer til at stå i kø. Det er blandt konklusionerne i en stor spørgeundersøgelse, hvor Flügger har spurgt skandinaviske kunder om forventningerne til fremtiden og ønsker til malerprodukter generelt

Snickers Workwear introducerer verdens første indbyggede, certificerede knæpuder

Snickers Workwear introducerer verdens første indbyggede, certificerede knæpuder

SPONSORERET INDHOLD: Med lanceringen af verdens første indbyggede, certificerede knæpuder viser Snickers Workwear sit engagement i det, virksomheden kalder 'Inventing workwear'