UgensErhverv.dk

Energireform: Staten er for mundlam

Der gøres for alt lidt for at informere befolkningen om reformen, og så nås besparelserne ikke, advarer Dansk Byggeri.

29-03-2006

Dansk Byggeri anklager Energistyrelsen og Erhvervs- og Byggestyrelsen for at være alt for mundlamme omkring energireformen. Det selv om den er den mest vidtrækkende reform i flere generationer.

- I Dansk Byggeri er vi ærgerlige over, at staten ikke har ofret de nødvendige ressourcer til en massiv informationsindsats om de nye energikrav. Det kan virke urimeligt, fordi der er komplicerede nyskabelser i de nye bestemmelser, som boligejere og byggeriet skal kunne forstå, hvis de nye regler skal vinde indpas, siger afdelingschef Niels Nielsen, Dansk Byggeri.

Ifølge Niels Nielsen udfører Dansk Byggeri et seriøst oplysningsarbejde blandt de udførende virksomheder. Men staten skal yde sin del ved at informere borgerne om de nye vilkår.

Konsekvensen af den manglende informationsindsats vil i værste fald være, at målsætningen om 25-30 procents besparelser i nybyggeriets energiforbrug ikke nås, og ej heller de ønskede omfattende besparelser i det eksisterende byggeri.

Besparelsespotentialet er ellers enormt for både den enkelte husejer og for samfundet. Der bruges således ca. 40 mia. kr. årligt til opvarmning ud af et samlet energiforbrug på 100 mia. kr.

- mir

Brochurer

Mørtelfuger: flere årsager til smuldring

Mørtelfuger: flere årsager til smuldring

Mange fagfolk har reageret på omtalen af smuldrende mørtelfuger - flere bud på, hvad der kan gøres for at rette op på problemet

Altiflex får ny CEO

Altiflex får ny CEO

Altiflex har pr. 4. juni 2025 ansat Bjørn Baunbæk som ny administrerende direktør.

Konkurser i byggeriet (Uge 24/2026 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 24/2026 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken