Broprojekt ved Østerport stoppet af Københavns Kommune.
29-03-2006
Broprojekt ved Østerport stoppet af Københavns Kommune.
Kort før jul inviterede NCC Construction Danmark A/S til kran-spotting ved Østerport, hvor en tysk superkran skulle løfte elementer til den nye Langeliniebro på plads. Alt gik tilsyneladende godt. Men nu er opgavebestilleren, Københavns Kommune, ikke så tilfreds alligevel.
Ifølge JP København har kommunen stoppet broprojektet, efter afdelingen Vej & Park har konstateret, at broen buer den forkerte vej. Den skulle bue opad, men buer nedad.
Vej & Park ønsker ikke at afslutte projektet, før ansvaret for den forkerte bue er placeret – enten hos dem selv, entreprenøren, arkitektfirmaet, den rådgivende ingeniør eller den spanske producent. Kommunen ønsker endvidere undersøgt, hvilke konsekvenser, det eventuelt har, at broen er anderledes end bestilt.
Den nye Langeliniebro over Østerport Station skulle efter den oprindelige plan være åbnet omkring 1. januar 2006 – derefter blev det udskudt til 1. marts. Og nu ved ingen, hvornår der kan spadseres og cykles på broen.
-ls.
Billedetekst:
Kort før jul blev broelementerne på den nye Langeliniebro monteret under stor pressedækning. – Arkivfoto: Jørgen True.
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Læs november 2023 udgaven her
Markedsledende i afvandingsteknik
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Læs september 2023 udgaven her
Mange fagfolk har reageret på omtalen af smuldrende mørtelfuger - flere bud på, hvad der kan gøres for at rette op på problemet
Altiflex har pr. 4. juni 2025 ansat Bjørn Baunbæk som ny administrerende direktør.
BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger
En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken