UgensErhverv.dk

Ny mesterlære efter sommer

Lærlinge kan nu vælge at tage hele første års grundforløb hos mester.

27-03-2006

Fra 1. august åbner politikerne for en tredje vej til en håndværksuddannelse. Skole- og praktikordningerne suppleres nu af muligheden for at starte hos mester.
Under den ordning kan lærlingene fravælge de 20 ugers grundforløb på teknisk skole helt eller delvis, og i stedet tage oplæringsperioden hos mester. Det drejer sig typisk om det første år af uddannelsen.

Ved indgåelse af uddannelsesaftalen mellem lærling og mester skal der laves en personlig uddannelsesplan for lærlingen, hvor der bl.a. sættes mål for, hvad lærlingen skal have lært inden skoleundervisningen i hovedforløbet starter.
Endvidere skal det vurderes, hvilke skoleophold af grundforløbet som lærlingen evt. skal deltage i for at få den nødvendige oplæring, og skoleopholdenes varighed skal også fastlægges.

Mester-lærlingens faglige niveau på denne første del af uddannelsen skal bedømmes, og tidspunktet skal fastlægges senest 1 år efter starten på læretiden. Lærlingen skal bestå en projektprøve, som viser om han eller hun har lært tilstrækkeligt.
Målsætningen er, at mester-lærlingen kan det samme som på de øvrige svende-retninger, og evt. mangler i det faglige niveau skal samles op undervejs med ekstraundervisning i de resterende skoleophold under uddannelsen.

- mir

Brochurer

Mørtelfuger: flere årsager til smuldring

Mørtelfuger: flere årsager til smuldring

Mange fagfolk har reageret på omtalen af smuldrende mørtelfuger - flere bud på, hvad der kan gøres for at rette op på problemet

Altiflex får ny CEO

Altiflex får ny CEO

Altiflex har pr. 4. juni 2025 ansat Bjørn Baunbæk som ny administrerende direktør.

Konkurser i byggeriet (Uge 24/2026 -2)

Konkurser i byggeriet (Uge 24/2026 -2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken