UgensErhverv.dk

Byggeri går i stå på motorvejen

Motorvejsnettet omkring København er en stopklods for udviklingen, mener Dansk Byggeri, der ønsker en ny motorringvej.

24-03-2006

Motorvejsnettet omkring København er en stopklods for udviklingen, mener Dansk Byggeri, der ønsker en ny motorringvej.

Af Lars Solberg

Spild af tid og penge og en stopklods for erhvervsudviklingen lokalt, nationalt og globalt. Det er Dansk Byggeri’s mening om de lange køer morgen og eftermiddag omkring København. Organisationen ønsker at løse problemet med en ny motorringvej.

Og Dansk Byggeri har ret i, at kø-trafik koster det danske samfund en masse penge. En undersøgelse kaldet ”Projekt Trængsel” lavet af blandt andet DTU, COWI og HUR slår fast, at de endeløse rækker af personbiler, varebiler og lastbiler i og omkring hovedstaden koster samfundet 5,5 mia. kr., om året. Af det beløb mister erhvervslivet de 4,1 mia. kr.

Disse store tal chokerer Dansk Byggeri, der har iværksat en kampagne for at få Folketinget til at gøre noget radikalt ved situationen.
I øjeblikket er Motorring 3 ved at blive udbygget med et spor, men Dansk Byggeri mener, at der skal ske meget mere for at løse trafikproblemerne.

Motorring 5
- Det er helt fint med de igangværende projekter og udbygninger, men det er desværre ikke nok. Hvis vi skal løse nogle af de trafikale udfordringer, som hovedstaden står over for, må vi bygge en helt ny motorringvej – Motorring 5, der for alvor kan tage trykket af trafikken mellem syd og nord for København, siger John Hvass, der er områdesekretær i Dansk Byggeri.

Organisationen står bag et forslag om en 63 km lang motorringvej, der skal gå fra lige syd for transportcenteret ved Køge og op til Kokkedal.
John Hvass mener, at de danske politikere bliver nødt til at vedtage det nye motorvejsprojekt – til gavn for den danske erhvervsudvikling i det hele taget, men også til glæde for Dansk Byggeri’s medlemmer.

- Rigtig mange byggefirmaer er hver dag strandet i lang tid i en bilkø. Det er dybt frustrerende og kostbart. For enden af køen er der altid nogle, der venter. Det betyder forringet service overfor de private kunder - og ødelæggelse af effektiviteten på de store byggepladser, hvor man måske venter på håndværkere eller materialer, der befinder sig ude i en ubevægelig motorvejskø, siger områdesekretæren.

Økonomisk hindring
Men problemet er meget større end kun det snævert brancherelaterede, understreger John Hvass. Det hele hænger sammen, og Dansk Byggeri mener, at det mangelfulde vejnet i København er en alvorlig hindring for Danmarks økonomiske fremtid.

- Vores statsminister har sagt, at vi i år 2015 skal være et af verden mest konkurrencedygtige industrilande. Vi når kun det mål, hvis vi får løst de tunge trafikproblemer omkring vores hovedstad. Hvis Københavns infrastruktur ikke fungerer, vil erhvervslivet have svært ved at være på forkant, siger John Hvass.

Han ved godt, at mange mener, at bilkøer kan afhjælpes med mere kollektiv trafik, men det er ifølge områdesekretæren ikke nok.

- Virksomheder skal jo passe nogle andre deadlines og have en større fremkommelighed. Inden for bygge-området kan vi ikke have et sjak, der rykker ud til en byggeplads i et S-tog. Hvis de skulle have en trillebør og en blandingsmaskine med toget om morgenen, vil det nok give problemer for alle parter, siger John Hvass.

Ikke taget stilling
Ifølge Dansk Byggeri er Motorring 5 den optimale løsning.

- Med vores plan vil alle de andre veje, der nu er under stort pres, som Motorring 3, Hillerød-, Helsingørmotorvejen og andre, blive betydeligt aflastede, og trafikken vil glide meget bedre, lyder det fra John Hvass.

Forslaget har for nyligt været oppe og vende i Folketingets Trafikudvalg, hvor der var positive kommentarer fra politikerne, men det er for tidligt at afgøre, om der er et Folketings-flertal eller ej. Hverken partierne eller transport- og energiminister Flemming Hansen har taget endelig stilling til sagen og givet en klar melding for eller imod.

Men John Hvass er optimistisk og forventer, at det går den rigtige vej politisk, og så kan der være en ny motorringvej om otte til ti år.
Seks mia. kr.
Ifølge blandt andet Dansk Byggeri’s beregninger vil det nye projekt komme til at koste omkring seks mia. kr.

- Hvis det koster samfundet 5,5 mia. kr om året i udgifter, og en ny motorvej koster omkring seks mia. kr., så kan alle vel se, at der er tale om en meget fornuftig investering, siger John Hvass.

Brochurer

  • Munters

    Munters

    Energieffektive luftbehandlings-løsninger. Ideelt og kontrolleret klima

  • BG Byggros

    BG Byggros

    Guide og inspiration til valg af grønne tage og taghaver

  • Global Tools

    Global Tools

    online leverandør af værktøj i høj kvalitet til billige priser

  • ALPHA Containers

    ALPHA Containers

    Alt i container, køb, leje, brugt, isoleret etc

  • Magasinet Gulv

    Magasinet Gulv

    Læs juni 2022 udgaven her

  • DUCO

    DUCO

    Markedsledende i afvandingsteknik

  • Scangrip fra anVærktøj

    Scangrip fra anVærktøj

    Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere

  • ASP produktudvikling

    ASP produktudvikling

    Alt i små kraner og vakuumløftere

  • Scantruck

    Scantruck

    Danmarks største udbyder af entreprenørmateriel, teleskoplæssere og kraner

  • Plastmo

    Plastmo

    Din vejledning til tagrender - 15 % større vandkapacitet. Op til 25 års garanti.

65.000 tilsyn mod social dumping

65.000 tilsyn mod social dumping

Alene sidste år gennemførte Arbejdstilsynet 7.900 tilsyn på danske og udenlandske virksomheder, og det resulterede i 4.300 reaktioner

Aarsleff er endelig ude af Rusland

Aarsleff er endelig ude af Rusland

Efter en knap et år lang proces har Aarsleff nu opnået alle de påkrævede godkendelser i både Danmark og Rusland, og salget af Aarsleffs russiske forretninger er nu gennemført

Ford har misforstået det danske marked

Ford har misforstået det danske marked

Hos Ford vil man gerne sælge sin Ranger Raptor som en fritidsbil, men det kommer ikke til at ske i Danmark, hvor den primært vil blive solgt som arbejdsbil og også kun kan købes på gule plader

Med på en kigger

Med på en kigger

I Frederiksberg Kommune har kommunalbestyrelsen besluttet, at alle byggehegn, der sættes op i forbindelse med Frederiksberg Kommunes bygge- og anlægsprojekter, forsynes med kighuller i forskellige højder