UgensErhverv.dk

Håndværkere har dårlige manerer

Mange mestre og svende opfører sig ikke ordentlig i folks hjem, mener Håndværksrådet, der er klar med genopdragelse.

21-12-2005

Mange mestre og svende opfører sig ikke ordentlig i folks hjem, mener Håndværksrådet, der er klar med genopdragelse.

Af Lars Solberg


Mange håndværkerne mangler pli, når de træder ind i private kunders hjem, mener Håndværksrådet, der har påtaget sig rollen som den store Bastian, der vil lære håndværkerne bedre manerer.

- De fleste håndværkere kan nok nikke genkendende til, at de i pressen og til middagsselskaber bliver omtalt meget negativt. Håndværksrådet vil nu sætte særligt ind, for at håndværkerne får et bedre image på privatkundemarkedet – men vi kan ikke løfte opgaven uden din hjælp, lyder det i Håndværksrådet seneste nyhedsbrev til dets medlemmer.

Håndværksrådets Bygge- og Anlægsgruppe havde på et møde inviteret repræsentanter for forbrugerne, myndighederne og Håndværkets Ankenævn til at komme med deres uforbeholdne mening om håndværkerne. Og alle tre parter pegede på, at det meste af utilfredsheden skyldes mangel på helt almindelig pli hos en stor gruppe håndværkere.

Det handler om håndværkere, der ikke tager skoene af eller tørrer skoene af på måtten, ryger og ikke rydder op efter deres frokost. Endvidere mener Håndværksrådet, at der er for mange mestre og svende, der ikke giver klare meldinger til kunderne, hvis de ikke kan overholde en aftale tidsmæssigt – kommer for sent eller slet ikke kommer.

Tilfreds med håndværk
Samtidig konkluderer Håndværksrådet dog, at der er en udbredt tilfredshed hos de private kunder med håndværkernes professionelle kunne. Det konkluderer rådet blandt andet ud af en undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen.

Så det er adfærden, der er hovedårsagen til håndværkernes dårlige image, mener rådet, der nu vil køre Emma Gad på medlemmerne.

Håndværksrådet arbejder med fire initiativer, der skal forbedre virksomhedernes kundepleje.

De fire initiativer er:
- Kurser i kundepleje for alle virksomhedens ansatte.
- Tilfredshedsanalyser - kundeevaluering af virksomhedernes privatkunder.
- Klarere aftaler mellem forbrugerne og håndværkere gennem anvendelse af standardaftaler
- It-programmer, der kan hjælpe mester til at få et bedre overblik over aftaler og projekter.

Håndværksrådet opfordrer medlemmerne til at komme i gang, da en god service er vigtig for arbejdsmiljø, image og indtjening.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Gipsplade af askeaffald skal forhindre brand i flygtningelejre

Gipsplade af askeaffald skal forhindre brand i flygtningelejre

En ny gipsplade, der er baseret på store dele askeaffald fra blandt andet forbrændinger og brugte askebriketter, kan ifølge en ny startup afhjælpe problemer i to af verdens største kriser: Flygtninge- og klimakrisen

Konkurser i byggeriet (Uge 48/2022 - 2)

Konkurser i byggeriet (Uge 48/2022 - 2)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Klassisk håndværk til restaurering af unik kulturarv

Klassisk håndværk til restaurering af unik kulturarv

En række af Danmarks største fonde bidrager til en gennemgribende restaurering af Danmarks smukkeste organisationsbygning – Børsen i København

Kemp & Lauritzen og MT Højgaard får over en milliard for ny Novo-fabrik

Kemp & Lauritzen og MT Højgaard får over en milliard for ny Novo-fabrik

600 millioner kroner. Så meget får Kemp & Lauritzen og Novo Nordisk hver for at opføre en produktionsbygning samt om- og tilbygning af eksisterende bygninger i Bagsværd