Enkelt spor giver for lidt kapacitet – nu undersøges udvidelsesmuligheder
04-10-2005
Enkelt spor giver for lidt kapacitet – nu undersøges udvidelsesmuligheder.
Jernbanestrækningen mellem Roskilde og Holbæk er en trafikal flaskehals, da der på visse dele af strækningen kun er et spor. Det giver en del begrænsninger og unødig ventetid.
Det ønsker Trafikstyrelsen at ændre på, så den har hyret de danske rådgivervirksomheder Atkins og COWI til at analysere problemet og komme frem til et løsningsforslag.
Den første opgave i forbindelse med moderniseringen gælder den enkeltsporede strækning mellem Lejre og Vipperød på omkring 20 kilometer, som omkring 10.000 mennesker benytter dagligt. Muligheden for flere spor skal nu undersøges.
- Udbygningen af strækningen Lejre-Vipperød er et led i at øge den generelle kapacitet mellem København og Holbæk. Vi kan kun tilslutte os beslutningen om, at det nu skal undersøges, hvilken teknisk løsning der er den bedste på strækningen, fordi et ekstra spor vil komme mange togpendlere til gavn i fremtiden, lyder det fra adm. direktør i Atkins, Preben Olesen.
-ls
Vejledning i valg af tag
Individuel design og høj kvalitet til indvendige døre – dansk producerede
Læs november 2023 udgaven her
Alt i isolering
Lad os gøre det sammen
Tagdækkernes faldsikringssystem
Alt i små kraner og vakuumløftere
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Læs september 2023 udgaven her
Tagpapinspiration
BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger
Dansk Folkepartis skattepolitiske ordfører er rystet over enormt millionbeløb til Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i forbindelse med udarbejdelsen af det nye ejendomsskattesystem
Genbrug af materialer og renoveringer og bliver i stigende grad et alternativ til nedrivning og nybyggeri
Selvom stoffet PCB har været forbudt i byggematerialer siden 1977, så er det stadigt lovpligtigt at screene for stoffet, ligesom der gælder strenge regler for håndtering og bortskaffelse