UgensErhverv.dk

Utilfredshed med e-fakturaer

Håndværksrådet mener, det nye papirløse betalingssystem har for mange fejl.

15-08-2005

Håndværksrådet mener, det nye papirløse betalingssystem har for mange fejl.


Det skulle være så godt, men så’ det faktisk skidt. Det nye papirløse betalingssystem mellem det offentlige og private, e-faktura, skulle være så smart, men det fungerer ikke, mener blandt andet Håndværksrådet, der oplever, at deres medlemmer i stedet for besparelser har fået frustrationer og ekstra arbejdsgange.

Ifølge Håndværksrådet er det store antal rykkere, som deres medlemmer må sende til det offentlige et tegn på, at systemet ikke fungerer.
En ny undersøgelse fra Økonomistyrelsen viser, at 30.000 af de en million regninger, som det offentlige modtog i juni, var rykkere.

Økonom i Håndværksrådet Jakob Brandt, mener dog, at det reelle antal ubetalte regninger må forventes at være væsentligt større, da mange virksomheder nødigt sender det offentlige en rykker.

- Nu har e-fakturering rundet sin halve års fødselsdag, og derfor er det forstemmende at se, at systemet stadig slås med rigtig mange fejl og lange sagsbehandlingstider. Det er fuldstændig uacceptabelt, at så mange leverandører til det offentlige skal opleve så store overskridelser af betalingsfristerne, at de bliver nødsaget til at sende en rykker. Det medfører, at virksomhederne både har større administrationsomkostninger i forbindelse med at sende en rykker samt, at de skal trække på deres egen kassekredit, indtil betalingen kommer. Nu er forsinkede betalinger fra det offentlige jo ikke noget nyt, men vi har aldrig fået dokumenteret, hvor omfattende det har været. Så hvis jeg skal sige noget positivt om e-fakturering, er det, at det nu giver os et overblik over, i hvor stort omfang det offentlige misligholder sine betalingsforpligtelse, udtaler Jakob Brandt.

Ifølge Håndværksrådets sker der fejl i hele betalingskæden. Jakob Brandt håber, at en nye pjece vil hjælpe.

- Informationen til virksomhederne har tilsyneladende ikke har været god nok.
Jeg ser derfor frem til den informationspjece, som Økonomistyrelsen sender ud til 45.000 virksomheder ultimo august. Problemet er bare, at en sådan pjece ikke burde komme et halv år efter, at systemet er trådt i kraft, men en måned før det lanceres. Hele processen har været for dårligt planlagt og hastet igennem af Finansministeriet, der pr. 1. februar 2005 indregnede de forventede besparelser i kommunernes bloktilskud. Man kan derfor i den grad tale om, at ministeriet i denne sag har solgt skindet, før bjørnen var skudt, lyder det fra Jakob Brandt.
-ls.

Brochurer

Det offentlige bør betale for øget bureaukrati

Det offentlige bør betale for øget bureaukrati

Dansk Håndværk peger på, at mængden af forskellige økonomiske ordninger med deraf følgende bureaukrati vokser uhæmmet

Fejlskøn polstrede dansk økonomi til coronakrisen

Fejlskøn polstrede dansk økonomi til coronakrisen

Dansk Byggeri efterlyser en snarlig politisk afklaring om en langsigtet investeringsplan for infrastruktur

Rapport om PVC med forudfattede politiske meninger

Rapport om PVC med forudfattede politiske meninger

PVC Informationsrådet retter i et brev til Folketinget en skarp kritik af Miljøstyrelsens rapport ’Vurdering af potentialet for substitution af PVC indenfor specifikke produktområder’

Oplev hvordan arkitekturen har formet København

Oplev hvordan arkitekturen har formet København

Fra den 30. maj lancerer Dansk Arkitektur Center (DAC) to spritnye guidede ture, der tager danskerne med ud under åben himmel for at opleve, hvordan arkitekturen har formet København