UgensErhverv.dk

Heavy branding af værktøjs-mærke

Fotomodel og nye farver skal gøre produkter og producent mere kendt.

02-03-2004

Fotomodel og nye farver skal gøre produkter og producent mere kendt.

Af journalist Lars Solberg

Navnet ’Bahco’ har en voldsom tiltrækningskraft på enhver bare lidt erfaren gds-mand. De fem bogstaver drager som en magnet i byggemarkeder og trælaster, og trækker mænd til værkstedsafdelingen fra hele butikken. Navnet ’Wareco’ virker ikke helt på samme måde. Og det er værktøjsproducenten og -forhandleren Wareco International A/S godt træt af. En operation ’branding’ skal ændre på det.

- Kvalitetsmæssigt er vores produkter helt i top. Håndværktøjet er anerkendt og respekteret både af gds’ere og professionelle, men problemet er, at det er vores enkelte værktøjsemner, der er brandet og kendt, mens selve navnet Wareco ikke vækker genklang hos så mange. Det gør, at vi ikke har samme gennemslagskraft og appel, hverken i forhold til butikkerne eller forbrugerne, siger nordic market manager Bo Jensen, der er salgs- og marketingansvarlig for Wareco i Norden.

4.500 forhandlere
Siden grundlæggelsen i 1967 har Wareco International etableret sig med 4.500 forhandlere i Norge, Sverige og Danmark.

Men firmaet føler sig alligevel lidt overset.

- Vores navn har ikke den gennemslagskraft, der skal til i dag. Når man er oppe mod navne som Bahco, er det ikke nemt. Det første, en gds-mand har haft i hånden som barn eller ung, er typisk en Bahco-skruetrækker, og det har sat sig fast i bevidstheden. Derfor er deres navn banket fast. Vi ønsker nu at brande vores navn, så brugeren i højere grad ved, hvad de har med at gøre, når de hører og ser navnet Wareco, siger Bo Jensen.

Fase ét i den nye kampagne under sloganet ”Worlds of Tools" er skudt i gang.

I første omgang er det forhandlerne, der i højere grad skal få øjnene op for Wareco. Dernæst kommer en kampagne, der er henvendt direkte til forbrugerne. Det bliver en markedsføring med blandt andet reklamer og annoncer i aviser og på busser.

Mere synlige
Men først er det forhandlerne, der skal høre mere om Wareco.

- Vi skal være mere synlige også i forretningens udstilling. Derfor skal det være mere attraktivt at sælge vores produkter. Og det vil det blive med den forbedrede visuelle identitet, siger Bo Jensen.

Virksomhedens produkter har i den forbindelse fået nye farver. Alle 21.000 varer er blevet iklædt en såkaldt varm rød farve, der sammen med sort bliver de gennemgående farver på Wareco’s produkter.

Samtidig er der opfundet en såkaldt Wareco-pige, der skal præsentere værktøjet både i annoncer og arrangementer. Der er brugt en gennemgående kvindelig model, der via markedsføringen skal have en genkendelseseffekt hos målgruppen.

Firmaet har valgt en kvinde som model for at give mændene noget kønt at kigge på, men også for at appellere til de kvindelig gds’ere, der bliver stadig flere af.

- Ni ud af 10, der står i værkstøjsafdelingen lørdag formiddag, er mænd; derfor er der naturligt at vælge en kvinde som blikfang - vel og mærke uden, at der er noget pornografisk over hende. Men ud over at få mændenes opmærksomhed skal hun også drage de kvindelige kunder, da de kan identificere sig med kvinden, siger Bo Jensen.

Foruden Bahco konkurrerer Wareco blandt andet med mærker som Stanley på værkstøjsmarkedet. Bo Jensen er overbevist om, at den nye kampagne nok skal give Wareco mere gennemslagskraft.

- Vores ambition er at komme på niveau med de største mærker på området, og det er ikke urealistisk, siger han.






Wareco-pigen skal medvirke til at gøre værktøjs-virksomheden mere kendt.

Seneste nyt

Mest læste

Brochurer

Konkurser i byggeriet (Uge 23/2023 - 1)

Konkurser i byggeriet (Uge 23/2023 - 1)

BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger

Regeringen svigter de små virksomheder

Regeringen svigter de små virksomheder

Lappeløsning på lappeløsning viser, at politikernes mange smukke ord reelt ikke følges op af handling

EU's bygningsarbejdere kræver kædeansvar

EU's bygningsarbejdere kræver kædeansvar

Fagbevægelsen på tværs af EU har indledt en kampagne mod social dumping ved hjælp af udenlandsk arbejdskraft

Arkæologiske fund skaber fortsat økonomiske problemer for bygherrer

Arkæologiske fund skaber fortsat økonomiske problemer for bygherrer

Fristelsen til bare at grave videre er meget stor. Konsekvenserne af at oplyse det til myndighederne er både økonomiske og indebærer forsinkelser af byggeriet