UgensErhverv.dk
På udkig efter større farvespecialhandler

På udkig efter større farvespecialhandler

Farvespecialhandlerkæden Farvebasen har afviklet flere mindre, ulønsomme butikker, men butikker med god beliggenhed er velkomne

18-06-2005

Farvespecialhandlerkæden Farvebasen har afviklet flere mindre, ulønsomme butikker, men butikker med god beliggenhed er velkomne

Af journalist Jørgen Hansen

Små farvespecialhandler er for ulønsomme, og det opleves nu stadig oftere, at kæder undlader generationsskifte, så der i stedet åbner f.eks. en tøjbutik i lokalerne. Det er oplevet i både Farvebasen og Sadolin.
Da farvespecialhandlerkæden Farvebasen for et par år siden blev dannet ved fusion af de to kæder Profa og Glodi, var der i alt 85 butikker, hvor der i dag kun er 80.

- Situationen er i dag den, at der er for mange farvespecialhandler, og nok så væsentligt er der for mange små. Vi har besluttet, at vi ikke vil holde liv i selv den mindste butik for enhver pris, men vi vil gerne være større ved, at der kommer flere butikker ind i kæden. Der er dog mest musik i, at de butikker, der er i kæden, får en større omsætning. Det er ingen hemmelighed, at vi er på målrettet udkig efter større specialfarvehandler med en god beliggenhed, og en større københavnsk butik vil snart komme med i Farvebasen. Det dur på sigt ikke rigtigt med butikker med en omsætning, der ikke kommer over to millioner kroner. Butikker med en omsætning på 5-6 mio. kr. er interessante, og hvis vi har 80 butikker med hver fem millioner kroner i omsætning, bliver vi for alvor en betydelig spiller på markedet, siger adm. direktør Niels Jørgen Madsen, Farvebasen.

Fokus på priserne
Han fortæller videre, at der er kommet meget fokus på priserne, og at avancerne er for nedadgående i alle led. Ved at være større kan specialfarvehandlerkæden bedre modstå presset på avancerne.

- Vi kan allerede høste væsentlige stordriftsfordele ved fælles indkøbsaftaler, service og support af teknisk, økonomisk og markedsføringsmæssig karakter. På indkøbssiden etablerede vi det strategiske samarbejde med Färgtema AB i Sverige og Fargerike, hvor svenske Spektrum nu også er kommet med. Samarbejdet foregår i det fællesejede danske selskab Farveunionen, der har hovedsæde på Farvebasens kædekontor i Herlev. Når det gælder produkter, er der et fuldt sortiment inden for maling og malingtilbehør, inklusive serier af private labels samt mærkevarer som Lady Once indendørsmaling og Demidekk træbeskyttelse. Desuden fører vi aktuelle nyheder inden for tekstiler, tapeter, gulvbelægning og andet boligudstyr.

- Konceptet bliver hele tiden udbygget og forbedret, og det stiller krav til styrke og størrelse. De, som ikke er fremsynede nok til at være på forkant med udviklingen, er på vej mod afviklingen, fastslår Niels Jørgen Madsen.

Foto: Farvebasen, her butikken i Viby J., havde oprindelig 85 butikker, hvor der i dag er 80, men nye er på vej ind i kæden.

Brochurer

65.000 tilsyn mod social dumping

65.000 tilsyn mod social dumping

Alene sidste år gennemførte Arbejdstilsynet 7.900 tilsyn på danske og udenlandske virksomheder, og det resulterede i 4.300 reaktioner

Aarsleff er endelig ude af Rusland

Aarsleff er endelig ude af Rusland

Efter en knap et år lang proces har Aarsleff nu opnået alle de påkrævede godkendelser i både Danmark og Rusland, og salget af Aarsleffs russiske forretninger er nu gennemført

Ford har misforstået det danske marked

Ford har misforstået det danske marked

Hos Ford vil man gerne sælge sin Ranger Raptor som en fritidsbil, men det kommer ikke til at ske i Danmark, hvor den primært vil blive solgt som arbejdsbil og også kun kan købes på gule plader

Med på en kigger

Med på en kigger

I Frederiksberg Kommune har kommunalbestyrelsen besluttet, at alle byggehegn, der sættes op i forbindelse med Frederiksberg Kommunes bygge- og anlægsprojekter, forsynes med kighuller i forskellige højder