26-02-2004
Indlæg af Ivan Bloch Harpsøe, Arkitekt
Som bekendt er den eksisterende huseftersynsordning blevet ændret efter indgået aftale mellem økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen og Dansk ejendomsmæglerforening. Resultatet har medført en vandalisering af ordningen som utvivlsomt vil medføre uheldige konsekvenser, foruden en række spørgsmål stadig står ubesvarede, hvor ministeren ikke hidtil har ønsket at kommentere disse.
Under henvisning til ”Bekendtgørelse om huseftersynsordning” fremgår det: -”Den bygningssagkyndige skal være uvildig i den enkelte sag, således at den bygningssagkyndige skal være uafhængig af interesser, der kan påvirke arbejdet som bygningssagkyndig”.
Med forsikringsselskabernes opnåede monopollignende særstatus kan disse selskaber nu opnå uhindret – endda betalt - adgang til forsikringsmarkedet og tilbyde hele viften af kerneydelser for kunden, såfremt de tilknyttede bygningssagkyndige "kan levere varen", hvorfor det nu er blevet yderligere interessant at få økonomi- og erhvervsministerens svar på:
-"Hvordan sikres at ansatte i forsikringsselskaber og hertil knyttede bygningssagkyndige lever op til bekendtgørelsens krav om uvildighed og uafhængighed "?
Nævnte skævvridning af konkurrencebetingelserne sammenholdt med en stadig manglende uvildig huseftersynsordning vil uundgåeligt ramme mange huskøbere. En alternativ og uvildig huseftersynsordning kunne i stedet have bidraget til en fortsat gunstig udvikling i samfundet.
· Ifølge afdelingsdirektør i Danske Bank, Karsten Beltoft nævner denne, at en tredjedel af alle boligkøbere er førstegangskøbere, hvor disse sjældent har penge til udbetaling. Foruden en belastende husleje vil adskillige uden al tvivl fristes til at undlade at få udført en (tidligere) anbefalet ”ekstra” uvildig tilstandsrapport, hvor konsekvenserne heraf kan blive fatale for disse husejere.
· Når der ikke hidtil er lagt op til, at huseftersynsopgaver skal iværksættes via et sekretariat, der forestår opgavefordelingen, og dette sammenholdt med de seneste ændringer af ordningen, kan der ikke ses bort fra, at nogle bygningssagkyndige vil blive tildelt en meget lille opgavemængde målt over tid. - Det vil ikke virke befordrende for opnåelse af optimale tilstandsrapporter, hvor en uvildig ordning kan råde bod herpå.
· Såfremt ministeren skaber basis for, at huseftersynsordningen lever op til bekendtgørelsens intentioner – alene som hidtil praktiseret - om såvel uvildighed som uafhængighed, vil selv de små samfund kunne nyde gavn af en sådan ordning. - Ja, gevinsten kunne måske blive, at der fortsat vil være eksistensgrundlag for mange mindre selverhvervende teknikervirksomheder.
Formanden for Dansk Ejendomsmæglerforening, Steen Winther-Petersen udtalte efter afsluttet forhandling med Bendt Bendtsen:
”Vi er tilfredse med, at der nu er aftale om en løsning, som én gang for alle forhindrer, at der kan stilles spørgsmålstegn ved ejendomsmæglernes rolle og gode hensigter på dette område”.
Med al respekt for ejendomsmæglernes gode hensigter, vil foreningens intentioner nu kunne indfries, såfremt den skitserede model med et sekretariat der forestår opgavefordelingen bliver realiseret.
Den skitserede model med oprettelse af et sekretariat har nu fundet vej til Folketingets Boligudvalg, som netop har anmodet Bendt Bendtsen om, at han ser nærmere på sagen og kommenterer forslaget.
Se endvidere indlægget:
”Uvildige bygningsrapporter er en illusion”
Lad os gøre det sammen
Individuel design og høj kvalitet til indvendige døre – dansk producerede
Måleudstyr
Din vejledning til tagrender - 15 % større vandkapacitet. Op til 25 års garanti.
Danmarks største udbyder af entreprenørmateriel, teleskoplæssere og kraner
Fremtidens grønne indeklimaløsning
Nedbrydning og Miljøsanering
Professionelle befæstigelse og fastgørelsesprodukter
Læs marts udgaven her
Quickguide – Vinduer – VinduesIndustriens oversigt over love og regler med bety
BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger
Oprindelige bevilling var cirka 1,8 milliarder kroner. Det endelige resultat bliver ifølge Transportministeriet på cirka 5,0 milliarder kroner. Voldgiftssager med erstatningskrav på 1,6 milliarder kroner mod entreprenører er ikke afgjort
Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet (VCØB) opfordrer til, at det offentlige går forrest med krav om at bygge ud fra cirkularitet, totaløkonomi og CO2-besparelser.
Teknik- og miljøborgmesteren i Københavns Kommune skyder skylden for lange sagsbehandlingstider på en mangelfuld udrulning af BR 18 uden de nødvendige vejledninger til borgere og kommuner, men glæder sig over en reduceret sagspukkel