UgensErhverv.dk

Den buttede megasællert

Verden over blev der i 2004 solgt 140 millioner værktøjsenheder til en værdi af omkring 56 mia. kr.

03-05-2005

Verden over blev der i 2004 solgt 140 millioner værktøjsenheder til en værdi af omkring 56 mia. kr.

Af Jørgen Hansen

En lille og buttet, men smart og vaks skruetrækker, hvor der altid er strøm på batteriet, er for tiden megasællerten rundt om i verdens byggemarkeder.

Det er skruetrækkeren Ixo, der kom på verdensmarkedet i 2004. Her har storproducenten af værktøj til hus og have, Bosch, fjernet det almindelige batteri og skiftet det ud med et lithium-batteri af samme slags, som benyttes i mobiltelefoner.

- Ixo er et godt eksempel på trendsættende nyudviklinger, vi har skabt, og som er baggrunden for, at vi kan fastholde og øge vores markedsandel på det meget konkurrenceprægede verdensmarked. Foreløbig er der solgt to millioner af denne skruetrækker, og salget stiger hastigt hver dag. Det gør den til det mest sælgende elværktøj i Europa og formentlig i hele verden.

- Vi har da også fulgt Ixo op med ny teknologi i flere andre værktøjer, og det er med til at gøre os konkurrencedygtige, sagde Uwe Raschke, øverste chef for den tyske koncerns elværktøjsdivision, da han på en pressekonference kort før påske i den tyske by Rust fortalte om årets resultat.

Salget af Bosch-værktøj steg i 2004 syv procent til 2,5 mia. euro, hvor hele 88% af salget var oversøisk. Han glædede sig over, at koncernens salg var gået mere frem end verdensmarkedet som helhed, da det ’kun’ steg tre-fire procent til en værdi af 7,3 mia. euro. I alt blev der på verdensplan solgt 140 mio. værktøjsenheder, en stigning på fire procent, og de 7,3 mia. euro er egentlig et fald på en procent, men kurskorrigeret et plus på tre procent.

Stagnation i Vesteuropa

Det europæiske marked som helhed steg efter kurskorrektion tre procent til tre milliarder euro, hvilket primært skyldes fremgang i de østeuropæiske lande. Derimod er de vesteuropæiske markeder karakteriseret ved stagnation. Det store tyske marked er fortsat præget af lav byggeaktivitet og gik værdimæssigt tilbage med hele seks procent, mens salget i Schweiz og Østrig faldt med henholdsvis fem og tre procent. I Tyskland, der oversvømmes af prisbilligt værktøj, kan selv særdeles favorable tilbud på værktøj kun tiltrække få kunder. Bosch formåede dog at fastholde sin omsætning i Centraleuropa.

Anderledes ser det ud på det pan-europæiske marked, der gik tre procent frem. Rusland havde stigning i salget på hele 15%. Nordamerika, der er det næststørste enkeltmarked, steg en procent til en værdi af 2,5 mia. euro. Fra et godt nok lavt niveau steg det latinamerikanske marked hele 25%, og i Asien var der fremgang på fem procent til 1,2 mia. euro. Det japanske marked er atter så småt begyndt at stige, og i det øvrige Asien registreres meget stærk vækst.

Lavere omsætning

I de store byggemarkeder falder den gennemsnitlige pris for et stykke værktøj fortsat og er nu på 42 euro. Som kontrast til dette oplyser Bosch, at specialforretninger får stadig højere gennemsnitlig pris, og den ligger nu på 187 euro. Byggemarkeder skal altså sælge næsten fem stykker værktøj for at opnå samme omsætning som i specialforretningerne.
Selv om mærkevarer inden for elværktøj mængdemæssigt kun har en andel på 40%, har mærkevarerne en andel på 72% af omsætningen i byggemarkederne.

Ifølge Uwe Raschke har Bosch specielt succes på det europæiske gds-marked, og for at imødekomme efterspørgslen har koncernen udvidet produktionsfaciliteterne, hvilket især er sket i Ungarn og Kina. Desuden er der nu ti procent flere ansatte, så elværksdivisionen har i alt 14.300 medarbejdere.

- I år venter vi fortsat vækst på verdensmarkedet. Værdimæssigt vil den blive på tre-fire procent. I Europa vil væksten fortsat primært være i Østeuropa, mens væksten i Vesteuropa vil være mere moderat, mener Uwe Raschke.

Brochurer

3F: Udenlandske virksomheder finder på alle mulige svinkeærinder

3F: Udenlandske virksomheder finder på alle mulige svinkeærinder

For 3F’s byggegruppe er det ikke uvelkomment, at den nye beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, er socialdemokrat.

Pas på hullerne, når I arbejder i højden

Pas på hullerne, når I arbejder i højden

I efterårets første uge overlevede en 35 årig håndværker et fald på over tre meter. Et overset hul kan give alvorlige kvæstelser eller i værste tilfælde føre til dødsfald, advarer Arbejdstilsynet

Nordiske og maritime boliger på gammelt færgeleje

Nordiske og maritime boliger på gammelt færgeleje

Projektet 'Tømmergraven' tager sin beliggenhed på DSB'’s gamle færgeleje seriøst; arkitekturen er nordisk og maritim

Det behøver ikke være ’træ versus beton’

Det behøver ikke være ’træ versus beton’

Materialekampen mellem træ og beton raser i disse dage. Men måske skulle vi ikke være så sort/hvide i vores materialesyn, lyder det fra to direktører i branchen