UgensErhverv.dk

Gulvgigant på rette vej

Junckers vil søge fremover bedre at udnytte, at virksomheden har så god en mærkevareposition

28-04-2005

Junckers vil søge fremover bedre at udnytte, at virksomheden har så god en mærkevareposition

Af Jørgen Hansen

- Vi er kommet en smule oven vande, har fået vendt kurven for de senere års tilbagegang i afsætningen og er nu på rette vej. Nu skal vi til endnu bedre at udnytte vores stærke mærkevareposition til at skabe en vækstorienteret virksomhed.

Det er hovedbudskabet for adm. direktør Lars Hermansen, Junckers Industrier A/S, efter at den store producent af parket- og plankegulve samt gulvlakker og olie kom ud af 2004 med det ventede ’et mindre positivt resultat’, som blev et overskud før skat på to millioner kroner, efter at omsætningen i forhold til året før var gået 175 tilbage til 676 mio. kr.

Regnskabet er meget naturligt i væsentlig grad præget af den rekonstruktion, der blev gennemført i marts sidste år, hvor Axcel trådte ind som hovedaktionær og samtidig tilførte virksomheden 100 mio. kr. Særlige poster i regnskabet relaterer sig således primært til betalingsstandsningen og rekonstruktionen, og summen af disse poster udgør et plus på 171,1 mio. kr., hvori indgår indtægter på akkorderingen på 173 mio. kr.

Netop akkorderingen har sammen med det tilførte kapitalindskud på 100 mio. kr. betydet en væsentlig forbedring af kapitalgrundlaget.

Hertil kommer, at den samlede rentebærende gæld er reduceret med 293 mio. kr. til 299 mio. kr., da bankforbindelserne er gået med til at slå en streg over en del af gælden. De frie kapitalreserver er på 109 mio. kr., og soliditeten er nu på 37%.

- Der er skabt et fundament for, at Junckers atter kan vokse, og vi har samtidig iværksat en plan ’Fundament for fremtidig vækst’, hvor vi satser på i den kommende toårs periode at skabe lønsomhed og fremtidig vækst for Junckers, oplyser Lars Hermansen.

Han fortæller videre, at der vil blive brugt flere resurser på produktudvikling, og der er således ansat tre nye i produktudviklings- og marketingafdelingen.

- Det vil naturligvis ikke slå igennem fra dag et, at vi bruger flere resurser på det område, men vi er på det rene med, at vi skal være endnu bedre til at udnytte, at vi har så godt et navn på markedet, når vi kommer med nye produkter. Vi har allerede introduceret nye lakker og olie og vil også følge efter med nye gulvprodukter. I USA har vi indledt samarbejde med to underleverandører, som naturligvis kan leve op til de høje kvalitetskrav, vi har, og dette tiltag venter vi os meget af på det amerikanske marked. Når det gælder Europa, vil vi samarbejde med leverandører, der er tættere på dette marked. I det hele taget vil vi hen ad vejen udvide produktsortimentet, ligesom vi skal lytte mere til kundernes behov og have en kortere gennemløbstid fra frisk træ til færdigt parket- og plankegulv, fortæller Lars Hermansen.

Junckers afsætter 80-85% i Europa resten i USA og Asien.

Gulvvirksomheden venter i år en omsætningsfremgang på cirka tre procent og et ordinært resultat på cirka 10 mio. kr. Heri er indregnet et fortsat fald i lageret og en deraf afledt reduktion af lagerværdien på cirka 10 mio. kr.

Brochurer

Boligministeren: Byggeriet kan skabe sin egen plads i historien

Boligministeren: Byggeriet kan skabe sin egen plads i historien

Det er så længe siden, at de færreste i byggeriet kan huske det, at Danmark har haft en boligminister og byggeriet dermed ’sin egen minister’

Byggeboom giver Københavns befolkningstilvækst baghjul

Byggeboom giver Københavns befolkningstilvækst baghjul

Ifølge Dansk Erhvervs cheføkonom Tore Stramer viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik, at byggebeskæftigelsen steg med beskedne 700 personer i tredje kvartal 2019.

FRI: Fuld stop i boligbyggeriet

FRI: Fuld stop i boligbyggeriet

Rådgivende ingeniørvirksomheder oplever en opbremsning i væksten. Dog forventes fortsat en positiv samlet udvikling i Østdanmark, mens Vestdanmark balancerer mellem vækst og tilbagegang

Henning Larsen designer højhus i San Francisco

Henning Larsen designer højhus i San Francisco

I løbet af det sidste århundrede har San Franciscos havnekvarter Mission Bay hovedsageligt været defineret af tung industri. Nu skal et nyt byggeprojekt aktivere det urbane liv i området